اخبار خودرو جهان
نخستین شاسی بلند برقی کیا با سه ردیف صندلی

کیا EV9 2023 رسما رونمایی شد

چهارشنبه - ۹ فروردین ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
2023-kia-ev9 کیا

کیا EV9 یک اسیووی برقی بوده که دو هفته پیش تصاویر رسمی آن منتشر شد و حال اطلاعات کامل آن منتشر شده و می توان اظهار کرد که شاسی بلند الکتریکی پرچمدار کیا رسما رونمایی شده است.

به گزارش خودرونویس، کیا روز گذشته مشخصات فنی، ابعاد و دیگر ویژگی های شاسی بلند برقی EV9 را منتشر کرد. این خودرو روی پلتفرم کمپانی مادر یعنی ساختار E-GMP هیوندای توسعه یافته و نخستین اسیووی برقی کیا با سه ردیف صندلی بوده و دارای سه پیشرانه برقی مختلف بوده و از نسل چهارم تکنولوژی باتری بهره می برد.

2023-kia-ev9 کیا

مشخصات فنی کیا EV9

کیا EV9 در مدل پایه عقب محرک بوده و از یک باتری با ظرفیت 76.1 کیلووات ساعتی بهره می برد که قادر به تولید 215 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است. این نسخه قادر است طی 8.2 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

برای افرادی که پیمایش بیشتر را نسبت به عملکرد ترجیح می دهند، کیا EV9 عقب محرک Long Range مناسب بوده که دارای یک باتری 99.8 کیلووات ساعتی بوده و از یک موتور برقی با توان 201 اسب بخار قهره گرفته که قادر است طی 9.4 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این نسخه در صورت تجهیز به رینگ 19 اینچی در حالت شارژ کامل 541 کیلومتر مسافت را تحت سیکل WLTP طی می کند.

2023-kia-ev9 کیا

نسخه پرچمدار کیا EV9 همچنان از این پک باتری 99.8 کیلووات ساعتی استفاده می کند و دارای دو موتور برقی بوده که روی هم رفته قادر به تولید 380 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور هستند. این مدل قادر است طی 6 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. اگر به این عملکرد راضی نیستید، در حالت Boost شتاب صفر تا 100 این خودرو به 5.3 ثانیه کاهش پیدا می کند. حالت Boost که به صورت آپشنال و در آینده توسط کیا کانکت استور عرضه می شود به صورت لحظه ای گشتاور تولیدی را تا 700 نیوتن متر بالا می برد.

2023-kia-ev9 کیا

کیا هنوز مسافت قابل پیمایش در حالت شارژ کامل برای نسخه عقب محرک استاندارد و تمام چرخ محرک شاسی بلند EV9 را اعلام نکرده. اما این را می دانیم که کیا EV9 دارای ساختار شارژ 800 ولتی بوده و طی 15 دقیقه شارژ انرژی لازم برای پیمایش 248 کیلومتر مسافت در باتری این خودرو ذخیره می شود.

این خودرو دارای قابلیت V2L (Vehicle to Load) بوده و خروجی برق 220 ولت با حداکثر توان 3.68 کیلووات را ارائه می دهد. بدین ترتیب می توان انرژی لازم برای فعالیت وسایل الکترونیکی مختلف از جمله لپ تاپ و تجهیزات کمپ را به کمک آن تامین کرد.

2023-kia-ev9 کیا

تکنولوژی خودران کیا EV9

بارزترین تکنولوژی کیا EV9 سیستم پایلوت رانندگی در بزرگراه یا HDP بوده که تحت شرایطی خاص حالت راننده نیمه خودران سطح 3 را به ارمغان می آورد. این سیستم صرفا در بازارهای خاصی که محدودیت قانونی وجود نداشته باشد ارائه می شود. به لطف 15 سنسور و دو رادار لیدار، این خودرو قادر است که تمام موانع را به صورت 360 درجه اسکن کند تا از برخورد احتمالی جلوگیری به عمل آید. این سیستم روی نسخه GT لاین کیا EV9 قابل سفارش است.

2023-kia-ev9 کیا

کیا EV9 همچنین دارای Kia Connect Store بوده که پیشتر به آن اشاره کردیم که مشتریان امکان خرید قابلیت های دیجیتالی دلخواه را می دهد. در واقع این سیستم به مالک اجازه می دهد به صورت دائم قابلیت های این خودرو را بروزرسانی کند. به عنوان طرح دیجیتالی روشنایی جلوپنجره یکی از همین موارد بوده یا سیستم کمکی ریموت پارک کیا 2 موسوم به RSPA 2 یکی از همین ویژگی های دیجیتالی بوده که در این فروشگاه دیجیتالی کیا عرضه می شود.

کیا EV9 دارای کلید دیجیتالی 2 این برند بوده که دارای تکنولوژی الترا واید بند بوده که به مالک این امکان را می دهد از راه دور و با استفاده از تلفن همراه هوشمند خود خودرو را روشن کند. لیست سیستم های کمکی راننده ADAS کیا EV9 هم بسیار طولانی بوده و شامل هشدار ترافیک در عقب به همراه قابلیت پیشگیری، رادار نقطه کور و جلوگیری از برخورد در نقاط کور، کمکی تثبیت خطوط حرکت، محدود کننده سرعت هوشمند، کروز کنترل هوشمند مبتنی بر رهیاب و … است.

2023-kia-ev9 کیا

ابعادی مشابه با تلوراید، اما فاصله بین دو محور به مراتب بیشتر

کیا Ev9 از نظر ابعاد با تلوراید تقریبا برابر بوده و دارای 5010 میلی متر طول، 1980 میلی متر عرض و 1755 میلی متر ارتفاع است. تنها تفاوت اصلی به فاصله بین دو محور مربوط بوده که با 8 اینچ افزایش به 3100 میلی متر رسیده است. این ابعاد بزرگ موجب کابین بسیار جادار کیا EV9 در سه ردیف صندلی شده که می توان آن را به صورت شش یا هفت نفره سفارش داد.

2023-kia-ev9 کیا

کیا EV9 دارای چهار حالت مختلف برای صندلی ردیف دوم است. صندلی نیمکت مانند سه نفره، حالت پایه، بیسیک تایپ، صندلی های مجزا از هم با قابلیت چرخش ردیف دوم که امکان چرخش 180 درجه ای را دارند تا رو به رو سرنشینان ردیف سوم قرار بگیرند و ریلکسیشن تایپ که صندلی های ردیف اول و دوم در زمانی که خودرو در شارژ بوده رو به روی هم قرار می گیرند.

2023-kia-ev9 کیا

آیرودینامیک بالای کیا EV9

کیا ادعا کرده که آیرودینامیک شاسی بلند EV9 به لطف کاور سه بعدی زیر بدنه، رینگ های 19، 20 و 21 اینچی آیرودینامیک و کانال های عبوری هوا یکپارچه با سپر جلو به نسبت سگمنت مناسب بوده و توانسته به ضریب مقاومت هوای 0.28 دست یابد.

کیا ضمن معرفی نسخه استاندارد، مدل GT لاین EV9 را نیز رونمایی کرده استایل اسپرت تری داشته و دارای سپر، رینگ، روف راک و همچنین رنگ های متمایزی است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟