اخبار خودرو جهان
همزاد کیا تلوراید با موتور الکتریکی

تصاویر کیا EV9 بزرگترین اسیووی برقی این برند منتشر شد

شنبه - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
2024-kia-ev9 کیا برقی الکتریکی اسیووی (1)

از زمانی که خودروسازان وارد دنیای خودروهای برقی شده اند، شاهد رونمایی کراس اوورهای کامپکت و سدان لاکچری برقی و حتی چند پیکاپ الکتریکی بوده ایم. اما همچنان سگمنت های زیادی باقی مانده اند که خودروهای برقی زیادی در آنها معرفی نشده اند که یکی از آنها سگمنت اسیووی های بزرگ با سه ردیف صندلیست.

به گزارش خودرونویس، کیا EV9 بزرگترین شاسی بلند این خودروساز کره ای و تنها محصول برقی آن در این رده بوده که به تازگی تصاویر رسمی آن منتشر شده است. کیا EV9 آمده تا به کمک آن این برند کره ای به سگمنت جدیدی هم وارد شود. کیا هنوز مشخصات فنی این کراس اوور برقی فول سایز خود را منتشر نکرده و به احتمال زیاد در اواخر ماه مارس جزییات بیشتر مربوط به این خودرو را منتشر می کند.

به عبارت دیگری این صرفا رونمایی آنلاین و دیجیتال کیا EV9 بوده و در نمایشگاه نیویورک 2023 این خودرو به صورت رسمی برای خبرنگاران و بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می شود.

2024-kia-ev9 کیا برقی الکتریکی اسیووی (1)

طراحی ظاهری کیا EV9 تولیدی

اگر کیا EV9 تولیدی را در کنار مدل کانسپت آن که در نمایشگاه خودرو لس آنجلس 2021 رونمایی شده بود قرار دهید، بسیار دشوار است که تشخیص دهید چه چیزی تغییر کرده! البته لبه های تیز نسخه کانسپت مقداری منحنی شکلتر شده و آرک چرخ ها نیز مقداری ساده تر شده اند. چراغ های جلو نیز استایل ساده تر گرفته اند. اما استایل کلی و ماهیت نسخه کانسپت در مدل تولیدی کیا EV9 همچنان حفظ شده است.

2024-kia-ev9 کیا برقی الکتریکی اسیووی (1)

در نمای جلو هم شاهد سبک طراحی تکامل یافته جلوپنجره پوزه ببر مانند هستیم که کیا آن را دیجیتال تایگر فیس Digital Tiger Face نامیده است. چراغ های باریک و عمودی کیا EV9 دقیقا از برادر درونسوز این خودرو یعنی تلوراید الگوبرداری شده اند. از جمله بارزترین ویژگی های ظاهری کیا EV9 می توان به آرک چرخ های مربعی این خودرو اشاره کرد. کیا EV9 تولیدی در بخش نمای عقب هم طراحی نزدیکی نسبت به مدل کانپست دارد.

2024-kia-ev9 کیا برقی الکتریکی اسیووی (1)

مهم ترین تغییر در کیا EV9 تولیدی نسبت به مدل کانسپت، درب های عقبی بوده که در خلاف جهت درب های جلو باز می شدند. در واقع نسخه تولیدی این شاسی بلند برقی دارای درب های معمولی و سنتی عقب بوده که هرچند طراحی آنها با نسخه کانسپت تقریبا یکسان است، اما جهت بازشدن آنها متفاوت است.

2024-kia-ev9 کیا برقی الکتریکی اسیووی (1)

طراحی کابین کیا EV9

کابین کیا EV9 در مدل تولیدی در واقع تکامل یافته همان نسخه کانسپت است. روی داشبورد دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی یکی برای سیستم مالتی مدیا و دیگری برای نشانگرهای پشت فرمان نصب شده است. روی داشبورد این خودرو کلیدهای لمسی برای تنظیم سیستم رهیاب تعبیه شده است. کنسول وسط به داشبورد متصل نشده و یک فضای باز در قسمت جلوی آن قرار دارد که در پایین آن فضایی برای قرار دادن اشیا و وسایل تعبیه شده و امکان حرکت بین صندلی راننده و سرنشین را نیز ساده تر کرده است.

2024-kia-ev9 کیا برقی الکتریکی اسیووی (1)

غربیلک فرمان کیا EV9 طراحی مشابه با خودروهای سنتی دارد و مانند نسخه کانسپت Yoke استایل نیست. البته برخی از ویژگی های فرمان مدل کانسپت در این مدل تولیدی دیده می شود. پشت سری صندلی های کیا EV9 دیزاینی مشابه خودروهای ولوو دارد که ضمن جذابیت، راحتی بسیار زیادی هم دارند. صندلی های ردیف دوم کیا EV9 به صورت جدا از هم طراحی شده اند و دارای تکیه گاه آرنج هم هستند. این صندلی ها امکان چرخش به صورت 180 درجه هم دارند تا سرنشینان ردیف دوم و سوم به صورت رو به رو هم قرار بگیرند. این صندلی ها همچنین امکان چرخش به صورت 90 درجه را هم دارند تا سوار و پیاده شدن از خودرو مقداری ساده تر باشد. صندلی های ردیف سوم نیز به حد کافی جادار بوده و فضای مناسبی برای افراد بزرگسال البته در سفرهای کوتاه ارائه می دهند.

2024-kia-ev9 کیا برقی الکتریکی اسیووی (1)

مشخصات فنی کیا EV9 مدل 2024

همانطور که اظهار کردیم کیا طبق عادت همیشه خود مشخصات فنی کیا EV9 را در زمان انتشار تصاویر و عکس ها اعلاک نکرده است. البته این را می دانیم که پلتفرم این اسیووی برقی E-GMP بوده که بدین ترتیب می توان حدس زد این خودرو دارای ساحتار برقی 400 و 800 ولتی خواهد بود. به عبارت دیگر این خودرو دارای قابلیت شارژ سریع DC با سرعت بسیار بالا خواهد بود. کیا EV9 به احتمال زیاد دارای نسخ های دو موتوره و تک موتوره است و با توجه به ابعاد بزرگی که دارد به احتمال زیاد پک باتری آن نیز ظرفیت زیادی خواهد داشت.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟