اخبار خودرو جهان
دیدار ایلان ماسک با مقامات چینی و موسس شرکت باتری سازی CATL

ایلان ماسک مدیرعامل پرحاشیه تسلا به چین سفر کرد

چهارشنبه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
سفر ایلان ماسک به چین

روز گذشته یکی از رسانه های چینی گزارش داد که هواپینای N628TS در فرودگاه بین المللی پکن نشسته و ایلان ماسک رسما وارد چین شده است. رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایلان ماسک این هفته قصد سفر به چین را دارد.

به گزارش خودرونویس، این نخستین سفر ایلان ماسک به چین طی سه سال گذشته پس از رقص معروف وی در مراسم لانچ و رونمایی تسلا مدل Y در شانگهای در سال 2020 است. ایلان ماسک در این سفر قصد دارد کارخانه تسلا موسوم به گیگا شانگهای را بازدید کند و به احتمال زیاد با لی کیانگ نخست وزیر چین نیز دیدار خواهد داشت. گیگا شانگهای بزرگترین کارخانه تولید محصولات تسلا در دنیاست و در سال 2022 نیمی از محصولات تسلا که در دنیا فروخته شده در این کارخانه تولید شده است.

سفر ایلان ماسک به چین

این موضوع که ایلان ماسک سفر خود را از پکن به جای شانگهای (محل کارخانه تسلا در چین) آغاز کرده بیانگر این موضوع بوده که وی قصد دارد با مقامات رده بالای چینی دیدار کند. پیشتر بیان شده بود که تسلا تمایل به فعال کردن FSD یا سیستم تمام خودران خود در چین دارد و هنوز دولت چین پشتیبانی نرم افزاری لازم از این سیستم خودران را راه اندازی نکرده است.

در ماه آپریل تسلا نیمهی از محصولاتی که در چین تولید شده را صادر کند و نیمی دیگر آن در چین فروش رفت. به بیان دقیقتر تعداد 39 هزار و 956 دستگاه از محصولات تسلا در چین فروخته شده و تعداد 35 هزار و 886 دستگاه آن به دیگر کشورها صادر شده است.

از ماه ژآنویه تا آپریل تسلا 305 هزار و 164 دستگاه محصول که تنها در چین تولید شده فروخته است. تعداد 127 هزار و 779 دستگاه آن صادراتی بوده که سهمی حدود 42 درصد از کل تولید را دارد و 177 هزار و 385 دستگاه آن در بازار چین فروخته شده است. تسلا در بازار چین تنها دو مدل یعنی کراس اوور برقی مدل Y و سدان برقی مدل 3 را تولید می کند.

سفر ایلان ماسک به چین

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر در خصوص سفر ایلان ماسک به چین گفته بود که چین همواره از بیزینسمن های دنیا استقبال می کند تا شرایط کشور چین را بهتر درک کنند و همکاری های دوجانبه سودمندی شکل بگیرد. (دقیقا برخلاف ایران)

 

دیدار ایلان ماسک با وزیر امور خارجه چین

اولین دیدار ایلان ماسک در سفر به چین با وزیر امور خارجه این کشور یعنی کین گانگ بود. ایلان ماسک و کین گانگ از زمانی که وی سفیر چین در آمریکا بود با یکدیگر آشنا شدند. ایلان ماسک در این دیدار اظهار کرد که تسلا مخالف جدایی از چین بوده و متعهد به گسترش بیشتر تجارت خود در چین و در عین حال از فرصت های توسعه ای که در چین برای تسلا به وجود می آید استقبال می کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که چین مردمی سخت کوش و باهوش دارد و این کشور در سالهای اخیر دستاوردهای توسعه ای بسیار خوبی داشته است.

ایلان ماسک در پایان بیان کرد که منافع آمریکا و چین مانند دوقلوهای همسان هستند و قادر به جدایی نخواهند بود.

سفر ایلان ماسک به چین

ملاقات ایلان ماسک در سفر به چین با موسس شرکت CATL

شرکت CATL بزرگترین تامین کننده باتری در دنیا است. ظاهرا ایلان ماسک پس از دیدار با وزیر امور خارجه چین، با موسس شرکت CATL یعنی رابین زنگ دیدار کرده است. عکس این دو در لابی یک هتل که به گفته رسانه های چینی در خیابان Ritz Carlton که یک خیابان مالی و تجاری در پکن بوده گرفته شده است.

تسلا قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد با همکاری CATL یک کارخانه تولید باتری در آمریکا بسازد و فورد نیز نیز هدف مشابهی داشته و پیشتر از قرارداد 3.5 میلیارد دلاری خود برای احداث کارخانه تولید باتری در آمریکا با همکاری CATL پرده برداری کرده بود.

تسلا هم اکنون از باتری های LFP کمپانی CATL در برخی از محصولات تولید چین و تولید آمریکا با سیستم انتقال قدرت عقب محرک خود استفاده می کند. این موضوع خودروهای تسلا را از دریافت 7500 دلار اعتبار مالیاتی محروم می کند و احداث کارخانه تسلا CATL برای تولید باتری در آمریکا ممکن است این موضوع را به طور کلی تغییر دهد.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • بیقراق | 10 خرداد 1402 - 11:30 ق.ظ

    مطمئن هستید که به سفر قطر نکرده؟!

    • یحیی دادگر | 11 خرداد 1402 - 3:22 ب.ظ

      بله:))