اخبار خودرو جهان
رقیب قدرتمند داچیا ساندرو و لوگان

فیات تیپو فیس لیفت معرفی شد

سه شنبه - ۶ آبان ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
فیات تیپو فیس لیفت 2021

از آنجایی که فولکس واگن تصمیم به ارتقا جایگاه محصولات اشکودا و لوکس تر عرضه کردن خودروهای این برند گرفته، انتخاب برای خرید بین خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی در اروپا بسیار ساده شده و مشتری عملا باید بین رنو/داچیا ساندرو و لوگان یا فیات تیپو یک خودرو را انتخاب کند.

استایل ظاهری نسخه های مختلف فیات تیپو

به گزارش خودرونویس، داچیا حدود یک ماه پیش نسل جدید ساندرو و لوگان را رونمایی کرد و حال رقیب ایتالیایی آن یعنی فیات اقدام به معرفی نسخه جدید فیات تیپو کرده است. رقیب اصلی داچیا ساندرو در اروپا همین فیات تیپو بوده و این خودرو با آگاهی کامل نسبت به ذائقه مشتری اسیووی و کراس اوور پسند امروزی طراحی شده است. اگرچه فیات تیپو جدید همچنان یک خودروی جلومحرک است، ولی نسل جدید آن به دلیل به روزرسانی سیستم تعلیق حدود چهار سانتی متر ارتفاع بیشتری نسبت به نسل پیشین دارد و برای آن تایرهایی جدید مشابه نمونه نصب شده در فیات 500X تدارک دیده شده است.

فیات تیپو فیس لیفت 2021

فیات تیپو کراس 7 سانتی متر نسبت به مدل هاچبک معمولی ارتفاع بیشتری دارد و فیات سعی کرده با نصب صفحه های پلاستیکی محافظ در پروفیل جلو و عقب و نصب فندرهای پلاستیکی در گلگیر و آرک چرخ ها استایل این خودرو را بیشتر به کراس اوورها نزدیک کند. همچنین فیات برای این مدل رکاب های متفاوت و روف راکی مشابه نمونه نصب شده در تیگو استیشن نصب کرده است. بدین ترتیب تیپو در استایل های مختلفی اعم از هاچبک، هاچبک کراس، سدان و استیشن تولید شده که کاربردی ترین و جادارترین مدل آن همین نسخه استیشن است.

فیات تیپو کراس فیس لیفت 2021

فیات تیپو کراس فیس لیفت 2021

تیپو فیس لیفت به نشان جدید فیات و عبارت برجسته FIAT در جلوپنجره مزین شده که مشابه آن نیز در فیات 500 نیز مشاهده شده بود. فیات تیپو فیس لیفت به صورت استاندارد دارای چراغ های تمام LED جلو و عقب، رینگ های 16 و 17 اینچی با دیزاینی جدید و دو رنگ جدید آبی Ocean و نارنجی پاپریکا بوده که به لیست رنگ های پیشین این خودرو اضافه شده است.

فیات تیپو استیشن فیس لیفت 2021

فیات تیپو استیشن فیس لیفت 2021

کابین فیات تیپو

جالب است بدانید که این خودرو در تریکه با نام فیات Egea و در بسیاری از کشورهای دیگر با نام دوج نئون به فروش می رسد. فیات در ادامه کابین این خودروی اقتصادی را هم به روزرسانی کرده و از پارچه با طرحی جدید برای تودوزی صندلی ها استفاده کرده است. فیات یک نمایشگر هفت اینچی دیجیتالی در پشت فرمان و یک نمایشگر 10.25 اینچی لمسی با رابط کاربری Uconnect 5 برای سیستم سرگرمی این تیپو نصب کرده است.

کابین فیات تیپو فیس لیفت 2021

مشخصات فنی

فیات تیپو فیس لیفت به یک پیشرانه توربوشارژ سه سیلندر جدید از خانواده پیشرانه های FireFly مجهز شده است. این پیشرانه یک لیتری پنج اسب بخار نسبت به نمونه پیشین 1.4 لیتری تنفس طبیعی قدرتمندتر بوده و حال قادر به تولید 100 اسب بخار قدرت است. ضمن اینکه بیشینه گشتاور تولیدی این پیشرانه 190 نیوتن متر در دور 1500 اعلام شده که به مراتب بیشتر و کاربردی تر از گشتاور 127 نیوتن متری پیشرانه قدیمی این خودرو در دور 4500 بوده که این مهم صرفا به لطف سیستم توربوشارژ حاصل شده است.

برای طرفداران پیشرانه دیزلی، یک پیشرانه با قدرت تولیدی 95 یا 130 اسب بخار برای فیات تیپو در دسترس است که نمونه دومی 10 اسب بخاری نسبت به مدل پیشین خود قدرتمندتر شده است. فیات ادعا کرده که در طراحی این پیشرانه های دیزلی عملکرد و بهینه بودن را مدنظر داشته و از این نظر به مراتب برتر از پیشرانه های دیزلی قدیمی این خودرو است.

کابین فیات تیپو فیس لیفت 2021

سایر ویژگی ها

پس از 500 و پاندا، تیپو جدیدترین محصول فیات بوده که به پک بهداشتی D-Fence موپار مجهز شده است. این پک شامل فیلتر، دستگاه تصفیه کننده و یک لامپ UV بوده که به موجب آن هوای داخل کابین از ویروسها، گرد و غبار و ذرات آلرژی زا پاک می شود. همچنین این پک بهداشتی تا 98 درصد باکتری ها و قارچ موجود در هوا را از بین برده و باعث تمیزتر ماندن سطوح داخل خودرو می شود.

 

سخن پایانی

تیپو که در سال 2016 معرفی شد، نقش بسیار مهمی تا به امروز در موفقیت این برند به ویژه در بازارهای صادراتی ایفا کرده و 70 درصد از 670 هزار دستگاه تیپو فروخته شده مربوط به بازارهای صادراتی خارج از ایتالیا هستند.

 

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟