اخبار خودرو جهان
رقیب تراشی به چه قیمت؟

چرا تسلا فناوری خودران خود را به رقبا می ‌دهد؟

چهارشنبه - ۱۷ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
فناوری خودران تسلا

تسلا از زمان آغاز فعالیت خود یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های خودروسازی در زمینۀ توسعۀ فناوری‌های پیشرفته بود. این شرکت خیلی زود از یک کمپانی نوپا، به یکی از رهبران صنعتی جهان تبدیل شد و از زمان ساخت تسلا رودستر اصلی تاکنون، تسلا موتورز با استفاده از دیدگاه‌های ایلان ماسک، فقط بدنبال یک هدف بوده است؛ تولید خودروهایی آینده‌نگرانه برای عموم مردم جهان در شرایط کنونی.

به گزارش خودرونویس، موفقیت‌های تسلا را به هیچ عنوان نمی‌ توان نادیده گرفت. زمانی که از بازار خودروهای کاملاً الکتریکی صحبت کنیم، تسلا از نظر زیرساخت‌ها و توسعۀ فناوری، کیلومترها جلوتر از تمام رقبا بوده و بی‌شک معیار تمام برندهایی است که به دنبال حضور در دنیای خودروهای برقی هستند.

به همین خاطر به هیچ عنوان نباید از توسعۀ بنیادی‌ترین و آینده‌نگرانه‌ترین ویژگی پیشرفتۀ شرکت تسلا، یعنی قابلیت رانندگی خودران متعجب شد. اما همزمان با تلاش‌های تسلا برای توسعۀ فناوری مزبور، ایلان ماسک که بزرگ‌ترین مدافع سیستم اتوپایلوت تسلا است و به نوعی این کار را باید وظیفه‌ای او دانست؛ گفته است که این شرکت مجوز استفاده از فناوری یادشده را در اختیار سایر تولیدکنندگان خودرو قرار خواهد داد.

پنج سال از زمان معرفی تسلا اتوپایلوت می‌گذرد. در ابتدا این فناوری به عنوان یک فناوری خودران و بدون احتیاج به دخالت راننده به فروش می‌رسید؛ اما اندکی بعد تسلا و اکثر کاربران آن معتقد بودند که راننده باید تا حد امکان دستان خود را روی فرمان قرار دهد.

در حال حاضر اتوپایلوت تسلا ترکیبی از کروز کنترلی فوق پیشرفته و فرمانی خودکار با قابلیت مانور در شرایط گوناگون است. در حال حاضر رانندگی کاملاً خودکار یا full self-driving (FSD) به عنوان یک گزینۀ انتخابی در تمام تسلاهای جدید و از مدل S تا Y در دسترس است.

فناوری خودران تسلا

فناوری یادشده از 8 دوربین مختلف برای جمع‌آوری داده‌های 360 درجه‌ای از محیط اطراف خودرو استفاده می‌کند و 250 متر بُرد دارد. این سیستم به 12 سونار التراسونیک و یک سیستم رادار در جلوی خودرو مجهز شده و این یعنی فناوری FSD تسلا در تمام شرایط آب‌وهوایی فعال بوده و با توجه به قدرت پردازشی بالای خود توان مشاهدۀ تمام موانع موجود در مسیر را دارد.

با توجه به ارائه بروزرسانی‌های متعدد برای سازگار کردن بیشتر سیستم رانندگی خودران تسلا با نیازهای روزمره، باید گفت که این قابلیت همیشه در حال پیشرفت است. البته بعد از وقوع تعدادی تصادف و مقصر شناخته شدن FSD، تسلا باز هم دست از تلاش بر نداشت و سیستم رانندگی خودکار را ارتقاء داد و خبر وقوع اتفاقی بزرگ در آینده‌ای نزدیک را منتشر کرد و اخیراً ایلان ماسک در یک کنفرانس خبری گفت: «من بسیار مطمئن هستم که سطح 5 یا به طور کلی رانندگی کاملاً خودکار امکان‌پذیر خواهد شد و فکر می‌کنم این اتفاق بزودی رخ می‌دهد».

ایلان ماسک معتقد است که فناوری رانندگی خودران تسلا نسبت به انسانی که در پشت فرمان قرار دارد؛ عملکرد ایمن‌ تری ارائه خواهد داد. اما در چند هفته اخیر، مقامات آمریکایی به علت وقوع چند تصادف در جاده‌های مختلف به وسیلۀ خودروهای تسلا که منجر به زخمی و کشته شدن 17 نفر شد، تحقیقات رسمی خود در رابطه با سیستم رانندگی خودکار تسلا را آغاز کردند.

با این حال ایلان ماسک در رویدادی که با عنوان روز هوش مصنوعی تسلا شناخته می‌شود؛ در پاسخ به سوألی مبنی بر این که آیا تسلا آمادۀ فروش نرم‌افزار خود است یا خیر، گفت: «تولید این سیستم هزینه زیادی دارد و به همین خاطر باید مخارج آن را تأمین کرد، مگر این که مردم بدنبال استفاده رایگان از آن باشند؛ اما باید بگویم که اگر سایر خودروسازان درخواستی برای استفاده از آن در اتومبیل‌های خود دارند، بسیار عالی بوده و این فناوری فقط منحصر به خودروهای تسلا  نیست».

فناوری خودران تسلا

سخنان ایلان ماسک یعنی خودروسازان رقیب، می‌توانند بدون آن که هزینه‌های فراوانی برای ساخت، تحقیق و توسعۀ سیستم پیچیده و مشابه با رانندگی خودکار تسلا پرداخت کنند؛ از سیستم خودروساز پیشتاز آمریکایی استفاده کرده و از وجود آن در مدل‌های مختلف خود بهره ببرند.

البته بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی می‌ گویند که خودروهای کاملاً خودران تا چند دهۀ آینده عرضه نمی‌شوند و علاوه بر آن باید برخی از مسائل پیچیدۀ حقوقی و بیمه‌ای را حل کرد تا امکان استفادۀ مجاز از این فناوری در مقیاس جهانی ممکن شود.

با این وجود ایلان ماسک هنوز هم پا فشاری کرده و می‌گوید که نسل بعدی فناوری خودران و سطح 5 تسلا امکان رانندگی کاملاً خودکار با سطح ایمنی بسیار بیشتری نسبت به انسان را فراهم می‌کند و احتمالاً حداقل 200 تا 300 درصد بهتر از یک انسان است.

ماسک توضیح می‌دهد که در حال حاضر پیشرفت‌هایی در مسیر ارائۀ نسل بعدی سیستم رانندگی خودکار رخ داده و به گفته او احتمالاً سیستم مزبور همزمان با عرضۀ خودروی سایبرتراک معرفی می‌شود. تسلا می‌ گوید که سیستم جدید چهار برابر سریع‌تر بوده و این مشخص می‌کند که تیم سیستم خودکار تسلا روی آن کار کرده است.

تسلا در حال حاضر برای جبران بخشی از هزینه‌ها، بدنبال فروش قسمتی از پیشرفت‌های ناشی از تحقیق و توسعۀ خود بوده و این اتفاق زمانی رخ داد که تسلا ماه گذشته خبری مبنی بر بازگشایی شبکه سوپرشارژ تسلا به عنوان معتبرترین و پیشرفته‌ترین شبکۀ شارژ جهان به روی برخی از خودروهای غیر تسلایی منتشر کرد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟