اخبار خودرو جهان
هاچبک سوپرمینی عقب محرک و موتور وسط

احیا شدن رنو 5 توربو در قالبی دیگر

دوشنبه - ۲۱ تیر ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
رنو 5 توربو Legende Automobiles

رنو 5 یقینا جزو جذاب ترین محصولات تولید شده توسط این خودروساز فرانسوی نبوده؛ ولی زمانی که عبارت توربو 1 در کنار نام این خودرو بیاید، داستان به طور کلی تفاوت می کند و با هیولایی عجیب رو هستید. رنو 5 توربو 1 در زمان عرضه قدرتمندترین خودرو فرانسوی و هاچبکی بسیار جذاب بود. برخلاف رنو 5 معمولی که دارای ساختاری موتور جلو و سیستم انتقال قدرت جلو محرک داشت، این خودرو دارای ساختار موتور وسط و سیستم انتقال قدرت عقب محرک بود.

به گزارش خودرونویس، پس از این مدل، رنو 5 توربو 2 که معمولی تر بود؛ ولی همچنان از همان پیشرانه 160 اسب بخاری قدرتمند مدل توربو 1 بهره می برد؛ ولی بیشینه گشتاور تولیدی آن از 220 نیوتن متر به 210 نیوتن متر کاهش یافته بود و وزن آن نیز از 900 به 970 کیلوگرم افزایش یافته بود. ولی همچنان نسخه توربو 2 هم هاچبکی بسیار جذاب و توانمند بود.

حال به سال 2021 باز می گردیم و در آستانه معرفی نسخه توربو 3 که تکامل طبیعی این خودرو رالی دهه 1980 میلادی بوده، هستیم. ولی این خودرو قرار نیست به صورت مستقیم توسط رنو عرضه شود و کمپانی تازه تاسیس Legende Automobiles به عنوان ادای دین به رنو 5 توربو 1 و 2 اصلی قصد دارد خودرویی را با ویژگی های مدرن امروزی و با همان سطح خاص بودن و جذابیت نسخه اصلی معرفی کند.

نمای عقب رنو 5 توربو Legende Automobiles

آلان Derosier بنیان گذار Legende Automobiles در ابتدا قصد داشت که روی تولید خودرویی نوستالژیک و جذاب مانند پورشه 911 کار کند؛ ولی بعدا که متوجه شد این بخش بازار توسط شرکت هایی مانند Singer با قدرت پوشش داده شده، تصمیم گرفت به سراغ یکی دیگر از خودروهای جذاب دوران نوجوانی خود یعنی رنو 5 توربو برود. در این راستا دو تیزر منتشر شده که شباهت هایی به رنو 5 توربو دهخ 1980 در آن دیده می شود و نیم نگاهی از چیزی که قرار است در آینده رونمایی شود را به ما نشان می دهد.

گلگیرهای حجم پردازی شده در جلو و عقب به همراه بال بزرگ عقب نصب شده در این خودرو وجه شباهت نسخه توربو 3 با رنو 5 توربو 1 و 2 دهه 1980 هستند؛ ضمن اینکه چراغ های LED نصب شده چهره ای مدرنتر به این خودرو بخشیده اند. خودرو توربو 3 Legende Automobiles دارای دو خروجی اگزوز دایره ای شکل بوده که درون دیفیوزری بزرگ جانمایی شده اند. همچنین در پروفیل جلو شاهد داکت های عریضی در قسمت آرک چرخ ها هستیم که فضای کافی برای نصب لاستیک های عریض تر را فراهم کرده اند.

لوگو Legende Automobiles

سخن پایانی

این رنو 5 نوستالژیک شرکت Legende Automobiles به زودی رونمایی خواهد شد؛ ولی خود کمپانی رنو هیچ تصمیمی برای بازگرداندن این هاچبک موتور وسط فوق کوچک به سبد محصولات مدرن خود ندارد. به جای آن رنو تصمیم به حذف پیشرانه درونسوز از روی رنو 5 گرفت و نسخه مفهومی آن را رونمایی کرد؛ همچنین رنو قصد دارد به یاد رنو 5 آلپاین 1976، نسخه الکتریکی قدرتمند رنو 5 جدید را هم در آینده تولید کند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟