نگهداری خودرو

علل و علائم روغن سوزی موتور خودرو چیست؟

سه شنبه - ۸ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
علت و علایم روغن سوزی موتور خودرو

وظیفه روغن موتور، کاهش اصطکاک قطعات، روان کاری، خنک کنندگی و نیز جذب ذرات معلق موجود درون موتور و بین قطعات است. این ماده که نقش مهمی در کارکرد بهتر موتور و قطعات آن دارد، به هر دلایلی وارد محفظه احتراق موتور یعنی بالای پیستون ها شود و همراه با سوخت و اکسیژن و با جرقه شمع بسوزد، به آن روغن سوزی می گویند.

به گزارش خودرونویس، روغن سوزی سبب خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو می شود که علاوه بر تولید آلایندگی، سبب می شود که موتور خودرو نیز خراب شود.

اگر متوجه روغن سوزی موتور ماشین خود شدید ، باید وقت بگذارید تا ریشه اصلی این مشکل را پیدا کنید. این اتفاق می تواند مسئله جزئی باشد که به راحتی حل می شود و یا ممکن است یک مشکل جدی تر باشد که نیاز به متخصص دارد.

در برخی موارد ، ماشین شما ممکن است نیاز به تعمیرات گران قیمت داشته باشد تا مشکل روغن سوزی اش برطرف باشد. در چنین شرایطی ، هزینه به قدری بالا می رود که بجای تعمیر می توانید خودرو را بفروشید و اتومبیل جدیدی خریداری کنید. هرچه سریعتر مشکل را بفهمید ، هزینه های تعمیرات احتمالی کمتر خواهد بود.

در این مقاله قصد آن را داریم تا علل و علائم پدیده روغن سوزی موتور را و نیز چند راهکار برای کاهش این پدیده را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

 

علل روغن سوزی خودروها

در این بخش مهم ترین علل روغن سوزی خودروها بیان شده است که ضروری است رانندگان نسبت به این علل آگاهی کامل داشته باشند.

نخستین علت روغن سوزی را باید در شکستگی و خرابی یک یا چند رینگ پیستون بدانیم. زیرا چنانچه رینگ پیستون شکسته شده باشد، روغن وارد محفظه احتراق شده و سبب سوختن آن می شود.

دومین علتی که سبب روغن سوزی می شود این است که اگر دیواره پیستون یا سیلندر خورده و یا ساییده شده باشد، سبب ورود روغن به محفظه احتراق می شود که سبب روغن سوزی می شود.

اگر واشر سرسیلندر خراب شده باشد هم سبب ورود روغن به محفظه احتراق می شود که باز هم موجب روغن سوزی می شود.

ساییدگی و خرابی لاستیک گیت سوپاپ که در آن روغن موتور به درون محفظه احتراق نشت می کند هم باعث روغن سوزی می شود.

ساییده و خورده شدن کاسه نمد هم سبب نشت روغن به محفظه سیلندر می شود که روغن سوزی را به دنبال دارد.

خرابی شاتون ها و یاتاقان ها هم می تواند علت روغن سوزی در موتور خودرو شود.

سرانجام آخرین دلیل روغن سوزی را باید در کیفیت پایین روغن موتور بدانیم. اگر روغن موتور از نوع مرغوب و استاندارد نباشد و از کیفیت پایینی برخوردار باشد سبب خشکی و فرسودگی لاستیک های ساق سوپاپ می شود که در نتیجه روغن وارد سیلندر شده و شروع به سوختن می کند.

علاوه بر این روغن موتور بدون کیفیت به دلیل پایین بودن مقاومت آن در برابر حرارت بالای موتور شروع به تبخیر و سوختن می کند و همین روغن سوزی موتور را ایجاد می کند. در صورتی که روغن موتور استاندارد و مرغوب خود به عنوان انتقال دهنده حرارت پیستون ها و سوپاپ ها به بدنه سیلندر عمل می کند.

روغن سوزی

علائم روغن سوزی موتور

موارد زیر علائمی هستند که می تواند نشان دهنده این باشد که روغن سوزی اتفاق افتاده است. از این رو رانندگان باید نسبت به علائم آن نیز آگاه باشند.

  1. نخستین نشانه رایج روغن سوزی را باید در خروج دود آبی از اگزوز بدانیم. زیرا سوختن روغن در محفظه احتراق موتور سبب تولید دود آبی رنگ می شود که از اگزوز خارج می شود.
  2. استشمام بوی روغن سوزی به هنگام رانندگی و یا کار کردن موتور می تواند دومین علامت روغن سوزی موتور باشد.
  3. کاهش میزان روغن موتور در مخزن که به صورت پی در پی باشد می تواند نشانه دیگری برروغن سوزی باشد. البته این در حالی است که خودروی شما روغن ریزی نداشته باشد.
  4. از دیگر علائم روغن سوزی می توان به نشتی روغن بر روی شمع ها اشاره کرد که در این صورت شمع ها همیشه خیس و آغشته به روغن هستند.
  5. اگر دهانه اگزوز را با دستمال یا دست بکشیم و چرب و روغنی شود، می تواند نشانه روغن سوزی باشد.

 

توصیه ها و راهکارهای پیشگیری از روغن سوزی

در ادامه به بیان برخی از توصیه ها و راهکارهایی برای کاهش پدیده روغن سوزی موتور پرداخته شده است. عمل به این راهکارها چندان سخت نیست اما می تواند به میزان زیادی از ایجاد پدیده روغن سوزی جلوگیری کند.

  1. ریختن روغن موتور استاندارد و مرغوب و همچنین متناسب با نوع موتور در مخزن روغن
  2. کنترل مرتب میزان روغن موتور تا در صورت کاهش آن، بلافاصله نسبت به بررسی مساله اقدام کنید.
  3. ریختن و استفاده از مکمل های پیشگیری کننده روغن سوزی در مخزن روغن
  4. شستشو نکردن موتور با استفاده از موادی همانند گازوئیل و مواد شبیه به آن
  5. باز نکردن ترموستات
  6. تعویض به هنگام فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن مرغوب پیش از بستن آن
  7. تعویض مرتب و مستمر روغن موتور از نوع باکیفیت و مرغوب

هزینه روغن سوزی ماشین چقدر است؟

هزینه روغن سوزی به عوامل گوناگونی وابسته است. نوع خودرو و علت روغن سوزی ماشین دو فاکتور مهم و تاثیرگذار بر این هزینه می باشد. به طور مثال اگر واشر سرسیلندر باعث روغن سوزی شده باشد این هزینه بسیار بالا خواهد بود. اما اگر نشتی روغن باعث بروز این مشکل در خودرو شود هزینه روغن سوزی خودرو پایین تر خواهد بود.

جمع بندی

مطالبی که بیان شد علل و علائم روغن سوزی به همراه راهکارهای جلوگیری از این پدیده بودند. روغن سوزی پدیده رایجی در بین خوردوها محسوب می شود که این مساله عمدتا در میان خودروهای فرسوده و کارکرده رخ می دهد.

با به کار بردن راهکارهای گفته شده، تا حد زیادی می توان از این پدیده پیشگیری کرد. زیرا بی توجهی به روغن سوزی موتور، می تواند سبب خرابی موتور خودرو و قطعات آن شود که نهایتا هزینه های گزافی را برای تعمیر و تعویض قطعات خراب شده به بار خواهد آورد.

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟