شمع خودرو با وجود این که قطعه ای کوچک به نظر می رسد اما از جمله مهم ترین قطعات خودرو است و باید توجه ویژه ای به سلامت آن داشت. این قطعه نیاز به رسیدگی و تعویض در زمان تعیین شده به صورت دوره ای دارد. اگر بخواهیم به صورت کوتاه به وظیفه این قطعه در خودرو بپردازیم باید گفت که شمع درون سیلندر خودرو قرار می‌گیرید و وظیفه جرقه زنی دارد. ولتاژ از یک سمت به شمع وارد می‌شود و شمع آن را به جرقه تبدیل می کند تا مخلوط بنزین و هوا را منفجر کند. از این طریق انرژی مورد نیاز پیشرانه خودرو نیز تامین خواهد شد. در این مطلب قصد بررسی علائم خرابی شمع خودرو را داریم.

به گزارش خودرونویس، معمولا صاحبان خودرو به مواردی نظیر تعویض روغن و فیلترها توجه زیادی می کنند. اما شمع جزو قطعاتی است که خیلی به سلامت و اهمیت آن توجهی نمی شود. در خرید شمع خودرو باید به نکات ریز و درشتی دقت کرد شاید شما نیز از همان افراد باشید و ندانید که چه زمانی لازم است شمع خودرویتان را عوض کنید. شمع خودرو در صورتی که دچار مشکل شود یک سری علائم و نشانه ها دارد بنابراین از این طریق شما نیز متوجه آن خواهید شد. در این مطلب قصد داریم به معرفی این نشانه ها بپردازیم.

 

علائم خرابی شمع خودرو

در صورتی که شمع خودرو خراب باشد و نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد عملکرد پیشرانه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. اصطلاحا در این حالت گفته می شود که موتور خام سوزی دارد. همین مورد خام سوزی نیز منجر به کاهش عمر کاتالیست خودرو خواهد شد و قطعا شما نیز از وضعیت قیمت بالای کاتالیست آگاه هستید.

از جمله دیگر مواردی که می توان جزو نشانه های خرابی شمع خودرو آن را در نظر گرفت مشکل در استارت خودرو است. این اتفاق ممکن است به خصوص در روزهای سرد و هنگام استارت زدن صبحگاهی رخ دهد. هر چند که این قضیه می تواند علت و عوامل مختلفی داشته باشد اما یکی از اصلی ترین آن ها همین خرابی شمع است.

یکی دیگر از نشانه های شمع خودرو ظاهر آن است. برای بررسی این مورد قاعدتا باید دست به آچار باشید و شمع خودرو را باز کرده و چک کنید. اگر شمع خودرو سیاه شده باشد این نشان از خرابی آن قطعه دارد.

به طور کلی علائم خرابی شمع شامل مشکل در استارت خودرو، مشکل در شتابگیری، لرزش خودرو، روشن شدن چراغ چک و سیاه شدن آن است. در صورتی که هر یک از این موارد برای خودروی شما اتفاق بیفتد احتما شمعتان خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

 

اگر شمع خودرو را عوض نکنیم چه می شود؟

شمع با توجه به نوع آن ها میزان کارکرد متفاوتی دارند و نمی توان زمان دقیقی برای آن ها اعلام کرد. اما به طور کلی توصیه می شود شمع ها را بین ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد تعویض کنید. هر چند برخی از سازنده ها اعلام می کنند که عمر مفید شمع آن ها تا ۱۴۰ هزار کیلومتر نیز هست. در صورتی که به تعویض شمع ها در موعد مقرر بی توجهی شود و تا خرابی شمع ها به صورت کامل صبر کنید نه تنها با کثر مشکلاتی که در بالا اشاره شد مواجه می شوید بلکه حتی باز کردن شمع ها نیز بسیار سخت می شود.

 

جلوگیری از خرابی شمع خودرو

برای این که با خراب شدن شمع مواجه نشوید و دیرتر نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید بهتر است حتما از شمع اعلام شده توسط کمپانی استفاده کنید. ضمن این که یکی از قطعاتی که برق را به شمع می رساند کویل است و سلامت این قطعه نیز تاثیر به سزایی در سلامت شمع ها خواهد داشت. اگر در نهایت با یکی از علائم خرابی شمع مواجه شدید به سرعت نسبت به تعویض آن اقدام کنید چرا که خرابی شمع به تدریج باعث ایجاد مشکلات دیگر می شود و در نهایت هزینه های بیشتری نیز روی دست شما باقی می ماند.

 

قیمت شمع خودرو در بازار

قیمت شمع خودرو به عوامل مختلفی از جمله برند سازنده و نوع آن بستگی دارد. برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ شمع از قیمت عددی 55 هزار تومان الی 500 هزار تومان وجود دارد. از جمله معروف ترین شمع هایی که در بازار موجود هست می توان به برندهای بوش و ان جی کی اشاره کرد که جزو بهترین ها هستند اما باید در خرید آن ها توجه کرد چرا که نمونه های تقلبی نیز وجود دارد. در خصوص خودرویی مانند پراید نیز شمع ها در بازه قیمتی 40 الی 380 هزار تومان است. به طور کلی بهتر است شمع با قیمت متوسط و از برند معروف خریداری اما در مدت زمان کوتاه تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

4.7 از 6 رای