اخبار خودرو ایران
لوکستر و زیباتر از مدل قبل

تست درایو آریزو5 فیس لیفت در پیست

عکاس: حسین شیرآقایی
شنبه - ۳ مهر ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
نمای عقب آریزو5 توربو فیس لیفت

در سال 1395 بود که مدیران خودرو سدان جدیدی را به نام آریزو5 راهی بازار ایران کرد. در آغاز راه آریزو5 با یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با دو گیربکس دستی و اتوماتیک CVT عرضه می شد؛ ولی زمانی نگذشت که مدیران خودرو بروزرسانی فنی در این خودرو ایجاد کرد و آریزو5 توربو را گیربکس اتوماتیک CVT به بازار عرضه کند. حال نزدیک به 5 سال از حضور آریزو5 در بازار ایران گذشته و نزدیک به 22 هزار دستگاه از این خودرو در خیابانها تردد دارد. از این رو مدیران خودرو برای بار دیگر اقدام به فیس لیفت آریزو5 کرده و تغییراتی در طراحی ظاهری، کابین و فنی این خودرو اعمال کرده است. روز پنج شنبه فرصتی پیش آمد تا با آریزو5 فیس لیفت در پیست آزاد تجربه رانندگی کوتاهی داشته باشیم و در ادامه به بررسی ویژگی های این خودرو می پردازیم.

تغییرات ظاهری و کابین آریزو5 توربو فیس لیفت

به گزارش خودرونویس، در اولین نگاه شاید اصلا متوجه تغییرات بیرونی آریزو 5 فیس لیفت نسبت به نسخه قبلی نشوید؛ ولی با نگاهی دقیقتر متوجه تغییر دیزاین جلوپنجره این خودرو می شوید که حال طرحی کهکشانی مانند مشابه سایر محصولات جدید مدیران خودرو پیدا کرده است. همچنین مدیران خودرو ورودی هوای قسمت پایینی سپر جلو را نیز تغییر داده و در این مدل فیس لیفت رینگ های آلیاژی زیباتر با دیزاین متفاوتی را نصب کرده است.

جلوپنجره آریزو5 توربو فیس لیفت

در حالی که تغییرات ظاهری اعمال شده در آریزو5 فیس لیفت مدیران خودرو محدود و سطحی هستند، درون کابین شاهد دگرگونی کامل در طراحی هستیم و عمده تغییرات ظاهری در این قسمت صورت گرفته اند. داشبورد آریزو5 فیس لیفت به طور کامل نسبت به مدل توربو که در سال 1396 وارد بازار شده بود تغییر کرده و به مراتب مدرنتر و زیباتر شده است. آریزو5 فیس لیفت دارای یک داشبورد دیجیتالی بوده که طراحی آن دقیقا مشابه با سدان پرچمدار مدیران خودرو یعنی آریزو6 اجرا شده؛ با این تفاوت که رویه قسمت بالایی داشبورد در این خودرو پلاستیکی با طرح شبه دوخت است. ولی در آریزو6 شاهد اجرا رویه چرمی در قسمت بالایی داشبورد بودیم. یک تریم خاکستری فیبر کربنی روی رودریها و داشبورد این خودرو هم دیده می شود که زیبایی کابین را بیشتر کرده است.

رینگ آریزو5 توربو فیس لیفت

امروزه بیشتر خودروسازان دنیا رو به طراحی های مینیمال برای کابین آورده اند و سعی در حذف کلیدهای فیزیکی دارند که طراحی کابین آریزو5 دقیقا با همین رویکرد اجرا شده است. نمایشگر مالتی مدیا آریزو5 فیس لیفت یک اینچ نسبت به مدل قبل بزرگتر شده و حال ابعادی معادل 8 اینچ دارد که سیستم رهیاب با زبان فارسی نیز به آن اضافه شده و کلیدهای کنترلی مربوط به آن به صورت پیانویی در زیر این نمایشگر لمسی طراحی شده اند. علاوه بر این نمایشگر، شاهد طراحی یک پنل لمسی با دو ناب دورانی برای سیستم تهویه در قسمت پایینی داشبورد هستیم که دیزاین این قسمت دقیقا مشابه آریزو6 بوده که از روی محصولات جدید آئودی الگوبرداری شده است.

کابین آریزو5 توربو فیس لیفت

آریزو5 فیس لیفت به سیستم فرمان برقی مجهز شده و دیگر خبری از فرمان هیدرولیک در این خودرو نیست؛ به همین دلیل غربیلک فرمان نیز در این خودرو به طور کلی تغییر کرده و فرمانی زیباتر و مدرنتر از قبل برای این خودرو نصب شده؛ ضمن اینکه طراحی پنل نمایشگر پشت فرمان نیز زیباتر و بروز شده است. طراحی کنسول میانی نیز نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت کاملا تغییر کرده و تمامی قسمت ها از جمله شیفتر دنده، کلیدهای کنترلی اطراف آن و محفظه کنسول نیز به طور کلی متفاوت از مدل قبلی و به مراتب شکیلتر هستند. یکی دیگر از تغییرات آریزو5 فیس لیفت نسبت به مدل قبل اضافه شدن ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد به این خودرو بوده که از جمله سیستم های تعبیه شده در خودروهای روز دنیاست.

کنسول وسط آریزو5 توربو فیس لیفت

به موجب نصب ترمز پارک برقی، دیگر خبری از ترمز دستی نبوده و همین امر موجب بیشتر شدن فضای در دسترس راننده و سرنشین جلو شده است. قسمت بالایی محفظه کنسول حالتی کشویی داشته تا راننده و سرنشین بتوانند با جلو و عقب کردن آن، تکیه گاه آرنج خود را در بهترین موقعیت تنظیم کنند. سیستم ترمز پارک برقی آریزو5 فیس لیفت ضمن اینکه به صورت دستی با فشردن آن غیرفعال می شود، به صورت اتوماتیک تنها زمانی از مدار خارج می شود که گیربکس در حالت D قرار داشته باشد و راننده نیز کمربند ایمنی خود را بسته باشد. در کنسول میانی و اطراف شیفتر دنده یک تریم مشکی براق اجرا شده که به زیبایی کابین این خودرو افزوده است.

شیفتر دنده آریزو5 توربو فیس لیفت

در ردیف عقب فضایی کافی برای سرنشینان در دسترس بوده که فضای پا با توجه به فاصله بین دو محور آریزو5 واقعا ایده آل و راحت است. همچنین برای سرنشینان ردیف دوم دریچه سیستم تهویه به همراه یک پورت USB تعبیه شده است.

 

مشخصات فنی آریزو5 فیس لیفت

همانطور که اشاره شد، مدیران خودرو از سال 1396 یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ ساخت AVL اتریش با سیستم توربوشارژ هانیوال روی آریزو5 به جای پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی پیشین نصب کرده است. این پیشرانه دقیقا روی نسخه فیس لیفت آریزو5 هم نصب شده که قادر به تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور بوده که با توجه به ابعاد و وزن این خودرو مناسب به نظر می رسد. اما تغییر فنی مهم صورت گرفته در آریزو5 فیس لیفت به گیربکس مربوط می شود و مدیران خودرو یک گیربکس اتوماتیک CVT 9 سرعته مشابه نمونه نصب شده برای آریزو6 را روی این خودرو نصب کرده است. این گیربکس یقینا دید شما را نسبت به گیربکس های CVT قدیمی و حتی گیربکس CVT آریزو5های اولیه تغییر خواهد داد.

پیشرانه آریزو5 توربو فیس لیفت

تجربه کوتاه رانندگی با آریزو5 در پیست

پیشرانه آریزو5 فیس لیفت مانند گذشته کاملا نرم و بی صدا فعالیت می کند و با وجود اینکه تغییری در زمینه قدرت و گشتاور تولیدی نسبت به قبل در آن دیده نمی شود؛ ولی شتابگیری این نسخه جدید چه در آغاز حرکت و چه در شتابگیری ثانویه بهبود یافته که این به لطف نصب گیربکس CVT 9 سرعته جدید است. جدا از بهبود شتابگیری، یکی از مزایای این گیربکس جدید، حذف صدای زوزه یا ناله رایج در گیربکس های CVT در دورهای بالاست.

آریزو5 توربو فیس لیفت

به لطف این گیربکس، شاهد شتابگیری یکنواختتری در آریزو5 فیس لیفت هستیم و می توان سبقتگیری های مطمئنتری را با این خودرو تجربه کرد. آریزو5 توربو پیش از فیس لیفت قادر بود طی 9.5 تا 10 ثانیه طبق اعلام کمپانی حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد؛ ولی مدیران خودرو هنوز آمار شتاب اولیه این نسخه فیس لیفت شده را اعلام نکرده و ما هم در روز تست شرایط اندازه گیری دقیق آن را نداشتیم. ولی یقینا بهبود در تایم صفر تا 100 خواهد داشت.

نمای عقب آریزو5 توربو فیس لیفت

یکی از فاکتورهای خودرو که می توان در رانندگی کوتاه پیست آن را تست کرد، عملکرد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP است. هنگامی که ESP آریزو5 فیس لیفت روشن بود، به طور کامل مانع از انحراف خودرو در پیچ ها حتی با وجود سرعت بالا می شد و به خوبی بازی قسمت پشت خودرو کنترل می شد و به عقیده ما عملکرد این سیستم کنترل پایداری در این نسخه مقداری نسبت به مدل پیش از فیس لیفت بهبود داشته است. سیستم فرمان برقی هم در سرعت های پایین نرمی بیشتری نسبت به فرمان هیدرولیک مدل قبل داشت و در سرعت های بالا عملکرد آن دقیقتر از فرمان هیدرولیک بود. همچنین سیستم ترمز نیز با وجود فشارهای پی در پی خبرنگاران در پیست و ترمزگیری های شدید، عملکرد رضایتبخشی داشت.

آریزو5 توربو فیس لیفت

زمان عرضه و قیمت آریزو5 فیس لیفت

باید اظهار کرد که واقعا زمان آن رسیده بود که مدیران خودرو برای بروزرسانی آریزو5 آستین بالا بزند و این تغییرات اعمال شده موجب شده تا آریزو5 توان رقابت با خودروهای روز دنیا هم سگمنت خود را هم داشته باشد. به طور کلی آریزو5 سدانی کامپکت با تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب، طراحی زیبا و مدرن در نمای بیرون و کابین، پیشرانه و گیربکس مطمئن و کابین جادار و فضای بار مناسب است که می تواند نیاز خانواده های ایرانی را برطرف سازد. مدیران خودرو قصد دارد که آریزو5 فیس لیفت را از یک تا دو ماه آینده راهی بازار ایران کند و برای آن قیمت تقریبی 700 میلیون تومان را در نظر گرفته است.

4.4 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟