تست درایو
سدان زیبای چینی

تست چری آریزو 6 در پیست آزادی

عکاس: آرش راهبر
چهارشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
چری اریزو 6

چری آریزو 6در حالی پا به بازار آشفته کشور گذاشته که خودروسازان کره‌ای، ژاپنی، فرانسوی و آلمانی خاک ایران را ترک کرده‌اند و واردات خودرو به صورت شخصی نیز ممنوع شده است. در این شرایط، هیچ رقیبی پیش روی آریزو6 نیست که بخواهد عرصه را بر این خودرو تنگ کند و قطعا این خودرو به واسطه طراحی زیبا، پیشرانه به نسبت قدرتمند و تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب، در ایران موفق خواهد شد.

به گزارش خودرونویس، شرکت مدیران خودرو پس از گذشت حدود یک ماه از معرفی محصول جدید خود، نخستین آزمایش رانندگی با آریزو 6 را در پیست آزادی تهران برگزار کرد.
چری ایرزو 6در حالی پا به بازار آشفته کشور گذاشته که خودروسازان کره‌ای، ژاپنی، فرانسوی و آلمانی خاک ایران را ترک کرده‌اند و واردات خودرو به صورت شخصی نیز ممنوع شده است. در این شرایط، هیچ رقیبی پیش روی آریزو6 نیست که بخواهد عرصه را بر این خودرو تنگ کند و قطعا این خودرو به واسطه طراحی زیبا، پیشرانه به نسبت قدرتمند و تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب، در ایران موفق خواهد شد.

آزمایش فنی یک خودرو جدید همیشه هیجان‌انگیز و جذاب است به خصوص در روزهایی که در برهوت ورود ماشین‌های تازه و جدید به سر می‌بریم. آخرین تجربه از این دست در ظهر روز دوم آذر ماه و در شرایطی که آسمان تهران در تردید بین باریدن و نباریدن بود اتفاق افتاد. دو دستگاه چری آریزو 6 به رنگ‌های بژ و سرمه‌ای که به گفته عوامل شرکت مدیران خودرو به صورت نمونه و سمپل وارد ایران شده‌اند از صبح زود وارد ماجرا شده و بارها مسیر کوتاه پیست را دور زده‌اند و به حالت تب‌زده و خسته در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرند.

آریزو 6

پیش از تست خبرنگاران مسابقه شتاب بین این خودرو جدید و خودروهایی که علاقمندان وارد پیست کرده‌اند در گرفته و آریزو 6 توربو با وجود خستگی رقبای نامداری مثل کیا سراتو (سایپایی)، مزدا 3، ب‌ام‌و سری 6 را در درگ‌های کوتاه شکست می‌دهد.

اولین خبرنگاران وقتی پشت فرمان آریزو 6 می‌نشینند که بوی صفحه کلاچ و لنت ترمز مثل هاله‌ای پیرامون ماشین را در بر گرفته و حکایت از فشار زیادی دارد که در این چند ساعت به میهمان آینده بازار خودرو ایران وارد شده. با توجه به تعدد خبرنگاران، قرار است هر کس یک دور با این خودرو پیست را طی کند. گر چه این مقدار برای رسیدن به یک داوری دقیق از وضعیت خودرو اندک و همچون خوردن یک مشت آب از رودخانه است اما به هر حال همین فرصت کوتاه را هم می‌توان غنیمت شمرد.

کابین جذاب چری آریزو 6

آریزو 6 مثل کشتی‌گیری که دو دقیقه قبل از یک مبارزه سخت و نفسگیر در رقابت‌های المپیک خلاص شده و دوباره باید آماده سرشاخ شدن باشد و سر خط استارت می‌ایستد. یکی دو دقیقه برای خنک شدن ماشین کافی نیست اما فرصت کوتاه است و متقاضی زیاد. در همان مدت کوتاه نگاهی به کابین می‌اندازیم. اتاق شیک و امروزی آریزو 6 ساده و جذاب است و خیلی زود اثبات می‌کند که از مواد مرغوبی فراهم شده، اما صندلی را باید به صورت دستی تنظیم کرد که عجیب به نظر می‌رسد.

کابین آریزو 6

کلا شکل قرارگیری راننده و ابزار و ادواتی که او را محاصره می کند خوب و قابل قبول است. فرمان خوش‌دست و داشبورد زیباست. روی پانل هم خوش‌سلیقگی مشهودی در چیدمان صفحه کیلومتر و دورسنج و بقیه نشانگرها دیده می‌شود. پانل کلا دیجیتال است و وقتی ماشین خاموش باشد شبیه حفره‌ای است که راه به تاریکی باز کرده. نشانگرها واضح و شفاف هستند و سرعت‌سنج عقربه‌ای به صورت دو قطاع نقش بسته که کمان اول تا 120 کیلومتر را نشان می‌دهد که طبعا یادآور رانندگی در شهر است و با یک پرش و فاصله، کمان دوم از عدد 140 تا 220 را نشان می‌دهد که ظاهرا برای مسیرهای بدون دوربین و پلیس به کار می‌آید.

جلو پنجره آریزو 6

هنوز مشغول کشف در پانل و ادوات روی فرمان هستم که فرمان حرکت داده می‌شود. با فشردن ناگهانی پدال گاز، ماشین راه می‌افتد و خیلی زود به مدد توربو، حداکثر نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سرعت‌سنج دیجیتال آرام و قرار ندارد که به پیچ اول می‌رسیم. با شتاب وارد پیچ اول می‌شویم که سیستم کنترل پایداری وارد مدار شده و فلاشرها روشن می‌شوند. طبعا از یک سواری شهری با موتور 1.5 لیتری انتظار نمی‌رود که رفتار ماشین مسابقه‌ای داشته باشد اما واقعا واکنش آریزو 6 به پیچ طولانی و تند، قابل قبول است و اجازه نمی‌دهد که کنترل از دست راننده خارج شود.

نمای عقب آریزو 6

در ادامه حرکت واکنش گیربکس CVT را هم می‌شود بیشتر سنجید، نسخه جدید جعبه دنده CVT که قابلیت تعویض 9 دنده را دارد. شاید اگر کسی از این موضوع اطلاع نداشته باشد اصلا متوجه نشود که این خودرو با این جعبه دنده ساخته شده چون احساس تعویض دنده‌ مشهودتر از نمونه‌های دیگر خودروهای چینی با گیربکس CVT به نظر می‌رسد. در عین حال امکان تعویض دنده به صورت دستی و البته مصنوعی هم وجود دارد که برای علاقمندان به این سبک رانندگی جذاب خواهد بود.

با وجود فشار زیادی که در چند ساعت اخیر به تایرها و چرخ‌های آریزو آمده اما در ادامه حرکت، چسبندگی خودرو به آسفالت زبر پیست خوب است. پیشرانه آریزو 6 یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری است، حجمی که حالا برای خودروسازان چینی مقدس به نظر می‌آید. با افزودن سیستم توربو، حداکثر قدرت به 147 اسب بخار می‌رسد و گشتاوری معادل 210 نیوتن متر نیز در اختیار راننده خواهد بود که مشابه آریزو 5 توربو است اما در آریزو 6 احساس قوی‌تری به راننده می‌دهد. به گفته دست‌اندرکاران دیران خودرو شتاب صفر تا صد در این خودرو، 9 ثانیه است که البته ما شانس آزمایش آن را نداشتیم.

همچنین طبق اعلام سازنده آریزو 6 از مصرف سوخت ترکیبی 6.9 لیتری در هر 100 کیلومتر برخوردار است که برای یک سدان اقتصادی کاملا مناسب است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • شریف | 24 اردیبهشت 1399 - 9:37 ق.ظ

    خیلی نسبت به بقیه چینی ها جلوتره