اخبار خودرو ایران
با فروشی فراتر از 100 هزار دستگاه

تست و بررسی جک S5 پرفروشترین کراس اوور چینی بازار ایران + ویدیو

عکاس: علی مرادزاه
پنجشنبه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 8 دقیقه

جک S5 را باید شاخص ترین کراس اوور چینی بازار ایران دانست. خودرویی که نزدیک به 10 سال از عرضه آن می گذرد و اکنون که به زمان بازنشستگی خود نزدیک شده، آمار خیره کننده فروش بیش از 100 هزار دستگاهی آن در بازار ایران، نشان از موفقیت این خودرو و محبوبیت زیاد آن نزد مشتریان دارد. به بهانه توقف تولید این خودرو و جایگزین شدن آن با کی ام سی X5 به تست و بررسی جک S5 کرمان موتور پرداخته ایم.

جک S5 را باید شاخص ترین کراس اوور چینی بازار ایران دانست. خودرویی که نزدیک به 10 سال از عرضه آن می گذرد و اکنون که به زمان بازنشستگی خود نزدیک شده، آمار خیره کننده فروش بیش از 100 هزار دستگاهی آن در بازار ایران، نشان از موفقیت این خودرو و محبوبیت زیاد آن نزد مشتریان دارد. به بهانه توقف تولید این خودرو و جایگزین شدن آن با کی ام سی X5 به تست و بررسی جک S5 کرمان موتور پرداخته ایم.

 

ویدیوی تست و بررسی جک S5 کرمان موتور

 

 

 

به گزارش خودرونویس، جک S5 زمانی وارد بازار ایران شد که خبری از ممنوعیت واردات خودرو نبود و انواع کراس اوورهای مطرح دنیا در ایران جولان می دادند. در آن زمان کمتر کسی به یک خودروی چینی اعتماد می کرد. اما کرمان موتور توانست با عرضه جک S5 ابتدا در نسخه دنده ای اعتماد مشتریان را به دست آورد. شتاب و عملکرد خوب و طراحی زیبا به نسبت آن روزها سبب شد تا این خودرو چنان مورد توجه مشتریان قرار بگیرد که هنوز هم پس از گذشت نزدیک به 10 سال چیزی از توجه مشتریان نسبت به این خودرو کم نشده است. کرمان موتور دو سال پس از عرضه نسخه دنده ای، نسخه اتوماتیک S5 را عرضه کرد و در سال 1400 نیز دست به تغییری بزرگتر یعنی نصب موتور متفاوت و اضافه کردن چند آپشن جزیی روی این خودرو زد. در این مطلب به تست و بررسی جک S5 کرمان موتور با موتور 1.5 لیتری TGDI پرداخته ایم که آخرین نمونه تولیدی از این خودرو در بازار کشور است.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

بررسی طراحی ظاهری جک S5

جک S5 شاید به نسبت استانداردهای امروزی طراحی چندان مدرن و خاصی نداشته باشد، اما به عنوان خودرویی که 10 سال از عمر طراحی آن می گذرد طراحی بسیار جذابی دارد و همچنان نمی توان ایرادی را به دیزاین این خودرو وارد دانست. به خصوص که تمامی قسمت ها در هماهنگی کامل با یکدیگر طراحی شده اند. در نمای جلو چراغ های هالوژنی به جای LEDهای امروزی قرار داشته و از دو طرف جلوپنجره این خودرو را احاطه کرده اند. همچنیندر دو گوشه سپر نیز مه شکن ها و دیلایت های LED قرار گرفته اند. نسخه مورد بررسی جک S5 مدل TGDI با موتور 1.5 لیتری بوده و تفاوت آن در نمای جلو، مشکی شدن تریم جلوپنجره و همپنین اضافه شدن دیلایت به صورت فابریک به بالای مه شکن ها است.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

جک S5 در نمای جانبی در این سالها تغییری نکرده و با کمترین تغییر روی خط تولید باقی مانده بود. این خودرو به رینگ های 18 اینچی آلومینیومی به صورت استاندارد مجهز بوده که اکنون هم از بسیاری از رقبا بزرگتر است. همچنین فاصله بین دو محور به نسبت ابعاد خودرو زیاد بوده و چرخ ها به قسمت های گوشه ای هدایت شده اند. این موضوع هم فضای داخل کابین را بیشتر کرده و هم زاویه ورود و خروج این کراس اوور موفق چینی را بهبود بخشیده است.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

جک S5 در نمای عقب نیز همچنان طراحی زیبایی دارد. البته که نمی توان آن را مطابق با ترند امروزی دانست، اما به دلیل هماهنگی با نمای جلو ایرادی به آن وارد نیست. این خودرو دارای چراغ های LED در بخش عقب بوده که گرافیک خاصی ندارند، اما برای یک خودرو با این سن جذاب است. نسخه های اولیه جک S5 دارای دو خروجی اگزوز واقعی داخل سپر عقب بوده اند. اما این نسخه مورد تست و بررسی جک S5 که از نوع 1.5 لیتری TGDI است، دارای دو خروجی مصنوعی داخل سپر بوده و خروجی اگزوز اصلی پشت سپر پنهان شده است.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

داخل کابین جک S5

جک S5 کابینی خوش ساخت و به نسبت جادار دارد که البته به استاندارد امروزی طراحی آن سالخورده و از مد افتاده است. در پشت فرمان خبری از نمایشگر دیجیتالی نیست و شاهد دو نشانگر عقربه ای برای سرعت و دور موتور هستیم که در بین آنها کامپیوتر سفری قرار دارد. روی فرمان کلیدهای کروز کنترل و تنظیم صدای سیستم صوتی قرار دارد که همین کروز کنترل تا پیش از نسخه 1.5 لیتری TGDI این خودرو وجود نداشت. در میان داشبورد یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا تعبیه شده که در دو طرف آن کلیدهایی فیزیکی نیز برای آن تعبیه شده اند. در زیر این نمایشگر نیز کلیدهای فیزیکی برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع دو کاناله این خودرو قرار دارد.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

در کنسول وسط یک شیفتر دنده مکانیکی دیده می شود و خبری از شیفتر الکترونیکی نیست. در قسمت جلویی کنسول نیز کلیدهای مربوط به سیستم کنترل پایداری و کنترل خودرو در سرازیری و … در ساده ترین شکل ممکن جانمایی شده است. صندلی های این خودرو دارای تودوزی چرم مصنوعی مشکی رنگ بوده و کیفیت مطلوبی داشته و تجربه در این سالها نشان داده که به این زودی ها چروک و پاره نمی شوند. اما ابعاد نشیمن صندلی های جلو و عقب مقداری کوچک بوده و اگر قدی بلند دارید شاید نشستن طولانی مدت روی صندلی های این خودرو مقداری خسته کننده باشد.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

در ویدیوی تست و بررسی جک S5 بیان کردیم که فضا در ردیف دوم برای سرنشینان در بخش پا و سر مناسب است. اما فقدان دریچه سیستم تهویه در این ردیف یک نقطه ضعف محسوب می شود که البته این نقص در نسل جدید این خودرو یعنی کی ام سی X5 که کرمان موتور مدتیست آن را رونمایی کرده برطرف شده است.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

بررسی مشخصات فنی جک S5 کرمان موتور

دلیل برتری جک S5 پیش از فیس لیفت در مقایسه با رقبای چینی، استفاده از پیشرانه دو لیتری توربوشارژ MPi بود که قادر به تولید 174 اسب بخار قدرت در دور 5200 و بیشینه گشتاور 265 نیوتن متر در دور 2000 تا 4000 بود. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس اتوماتیک دو کلاچه شش سرعته به چرخ های جلو این خودرو منتقل می شود که ترکیب این گیربکس و پیشرانه عملکرد خوبی را برای این کراس اوور 1550 کیلوگرمی رقم زده بود.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

اما از سال 1400 بود که کرمان موتور جک S5 را با موتور 1.5 لیتری توربو GDI به بازار عرضه کرد که نسبت به قبل بهینه تر شده بود و از سیستم سوخت رسانی جدیدی استفاده می کرد. در ابتدا بسیاری تصور کردند که کاهش حدودی 500 سی سی از حجم پیشرانه این خودرو به نسبت نسخه پیش از فیس لیفت باعث کاهش چشمگیر قدرت تولیدی پیشرانه این خودرو نسبت به مدل اولیه شده است. باید اظهار کنیم که اگر سیستم سوخت رسانی پیشرفته GDi روی پیشرانه 1.5 لیتری جک S5 فیس لیفت نصب نشده بود، چنین چیزی صحت داشت؛ ولی بهره بردن این پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ از سیستم تزریق مستقیم سوخت GDi جلوی کاهش قدرت را با وجود کاهش حجم پیشرانه گرفته و موجب مصرف بهینه تر سوخت هم شده است.

این پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ GDi با وجود حجم کمتر قادر به تولید بیشینه قدرتی معادل 174 اسب بخار و بیشینه گشتاوری معادل 251 نیوتن متر است. بدین ترتیب کاهش حجم پیشرانه هیچ تاثیری در قدرت تولیدی نداشته و تنها 5 درصد گشتاور تولیدی پیشرانه افت داشته که با توجه به وزن کمتر این پیشرانه نسبت به نمونه 2 لیتری پیشین، موضوع قابل توجهی نیست. این پیشرانه 1.5 لیتری TGDi با کد HFC4GC1 شناخته می شود که روی کراس اوورهای لوکس تر جک X7 یا همان KMC K7 کرمان موتور هم نصب شده است.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

نکته بارز این پیشرانه تولید ماکزیمم گشتاور از دو پایین 1500 و انتقال آن به گیربکس شش سرعته دو کلاچه بوده که همین موضوع سبب عملکرد خوب جک S5 فیس لیفت در مقابل نسخه پیشین شده است. به طور کلی سیستم سوخت رسانی GDi موجب افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت می شود که این موضوع به خوبی با مقایسه این دو پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ مولتی پورت MPi و 1.5 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم GDi قابل مشاهده است.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

تجربه رانندگی با جک S5

جک S5 مورد بررسی از موتور 1.5 لیتری توربو GDI بهره می برد و حساسیت بیشتری نسبت به بنزین معمولی نسبت به نسخه 2 لیتری توربو MPI دارد. به همین جهت در صورت استفاده از بنزین معمولی مقداری لرزش بیشتری را در موتور مشاهده می کنید که البته این لرزش داخل کابین احساس نمی شود. هماهنگی موتور و گیربکس در حد مطلوبی بوده که البته مقداری جزیی لگ و تاخیر پدال گاز در زمان فشار ناگهانی روی پدال حس می شود.

جک S5 شتابگیری بسیار خوبی حتی در حالت رانندگی به صورت سرگاز داشته که دلیل آن تولید گشتاور در دور پایین است. به لطف تعلیق مولتی لینک در اکسل عقب، پایداری خودرو در سرعت های بالا، در پیچ ها و در مانورها بسیار مناسب بوده و حس حرکت اتوبوسی و گهواره یا همان رولینگ بدنه در حد کنترل شده و محدود است. اما تعلیق خودرو در دست اندازهای کوچک مقداری خشک عمل کرده و می توانست ست آپ نرم تری داشته باشد که البته نصب تایر ایرانی در این خشکی بی تاثیر نیست.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

در ویدیوی تست و بررسی جک S5، شتاب صفر تا 100 و همچنین عملکرد سیستم ترمز این خودرو را نیز با دستگاه درگی اندازه گیری کردیم. لازم به ذکر است که با وجود فشار حداکثری روی پدال گاز، دنده یک قبل از دور 5000 به 2 تعویض می شد و همین موضوع سبب شده بود که رقم به دست آمده چندان مناسب نباشد. در خصوص تست ترمز نیز اگر تایرهای ایرانی روی خودرو نبود، یقینا نتیجه دلچسب تر می شد. البته که اگر از بنزین معمولی در تست شتاب استفاده نمی شد، قطعا نتیجه به دست آمده چند دهم ثانیه ای بهبود داشت. خوشبختانه گیربکس شش سرعته دو کلاچه جک S5 از نوع تر بوده و کمتر به مشکل داغ کردن و افت پرفورمنس در ترافیک های شدید مواجه می شوید. ضمن اینکه گیربکس قابلیت تعویض دنده به صورت دستی هم دارد و در صورت رانندگی در جاده های کوهستانی و پر پیچ و خم برای جلوگیری از افت دور موتور می توانید خودرو را روی تعویض دستی یا مد اسپرت S قرار دهید. البته در مد اسپرت تفاوت چندانی با مد D احساس نمی شود، ولی شاید بتوان گفت مقداری حساسیت خودرو به فشردن پدال گاز بیشتر شده و معکوس دادن ها سریعتر می شود.

تست و بررسی جک S5 اس5 کرمان موتور

بررسی امکانات ایمنی و رفاهی جک S5

از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی جک S5 جدید می توان به چهار کیسه ایمنی هوا، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دنده عقب، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی هیدرولیکی، ایموبلایزر، اخطار کاهش فشار باد تایرها، امکان نصب صندلی کودک، سانروف برقی، آینه های برقی جانبی با قابلیت تاشوندگی به صورت خودکار، سنسور نور، صندلی چرمی، غربیلک فرمان با دوخت چرمی، تنظیم الکترونیکی صندلی راننده با حافظه، گرمکن صندلی های جلو، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم مالتی مدیا با خروجی AUX و ورودی USB و IPOD و بلوتوث، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سنسور باران، گرمکن شیشه جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای اشاره کرد.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟