اخبار خودرو ایران
بررسی عملکرد و کیفیت پس از 32 هزار کیلومتر کارکرد

تست و بررسی جک J4

چهارشنبه - ۲۱ دی ۱۴۰۱
خواندن 7 دقیقه
تست و بررسی جک J4 جی4 کارکرده تست درایو

در این مطلب به تست و بررسی جک J4 کارکرده به عنوان یکی از ارزانترین خودروهای اتوماتیک موجود در بازار ایران پرداخته ایم. جک جی4 مورد بررسی، کارکردی در حدود 32 هزار کیلومتر داشته و هدف از بررسی آن مقایسه آن با نسخه صفر کیلومتر از نظر فنی، تریم داخلی و عملکرد بوده است. پیشنهاد می کنیم ویدیو تست و بررسی جک J4 در ابتدای مطلب را مشاهده کنید. ذکر این نکته الزامیست که در زمان ضبط ویدیو تست و بررسی جک جی4، قیمت نسخه صفر کیلومتر این خودرو در حدود 590 میلیون و قسمت نسخه مورد بررسی زیر 500 میلیون تومان بود. اما این نرخ مربوط به اواخر آذر بوده و هم اکنون به دلیل عدم ثبات ارز و افزایش نرخ ارز قیمت جک J4 در بازار بیشتر شده و تقریبا باید 100 میلیون تومانی به قیمت های داخل ویدیو اضافه کرد!

به گزارش خودرونویس، جک J4 یک سدان سگمنت B با گیربکس اتوماتیک بوده و در حال حاضر این خودرو را می توان یکی از ارزانترین سدان های اتوماتیک بازار ایران دانست. جک J4 از ابتدای عرضه تا به امروز دو بار بروزرسانی شده که یکبار رینگ های آن تغییر کرده و سیستم مالتی مدیا به آن اضافه شده و بار دیگر که همین مدتی پیش بوده، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی به همراه چراغ روشنایی در روز به این خودرو اضافه شده و دیزاین نشانگرهای پشت فرمان نیز تغییر کرده است. این جک J4 مورد بررسی نسخه اولیه بوده که کارکردی نزدیک به 32 هزار کیلومتر دارد.

 

ویدیو تست و بررسی جک J4

 

 

مشخصات فنی جک J4

جک J4 از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ بهره می برد که دارای سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VVT بوده که قادر به تولید 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دنده های شبیه سازی شده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شاید این پیشرانه چندان قدرتمند نباشد، اما دقت کنید که جک J4 در رده سدان های اتوماتیک ارزان قیمت و اقتصادی بوده و در این رده تمام رقبا از پیشرانه هایی با قدرت و گشتاوری در این محدوده بهره گرفته اند. ضمن اینکه این پیشرانه کاملا جوابگوی وزن 1235 کیلوگرمی جک J4 بوده و عملکرد مناسبی را برای آن رقم زده است.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

جک J4 در محور جلو دارای تعلیق مکفرسون بوده و در اکسل عقب دارای فنر پیچشی است. این ترکیب سواری به نسبت نرمی را برای این خودرو به ارمغان آورده، تنها در مواجه با دست اندازهای تیز مقداری ضربه به کابین وارد می شود که برای این خودرو طبیعیست. لازم به یادآوریست که در خودروهایی که به چنین سیستم تعلیقی مجهز هستند، معمولا سرنشینان جلو راحتی بیشتری نسبت به سرنشینان عقب دارند.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

جک J4 یک سدان جمع و جور کوچک بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4335، 1725 و 1505 میلی متر با فاصله بین دو محوری معادل 2560 میلی متر دارد. این ابعاد کوچک باعث شده که جک جی4 برای استفاده های درون شهری و مسیرهای پرترافیک کاملا مناسب باشد.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

ظاهر جک J4

جک J4 یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت بوده و طراحی بسیار ساده ای دارد. شاید طراحی جک J4 به نسبت به رقبا چندان امروزی نباشد، اما نمی توان ایرادی به طراحی آن وارد دانست و البته که با نگاه کردن به برچسب قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه این خودرو، اصلا به طور کلی موضوع طراحی را فراموش خواهید کرد. ضمن اینکه رقبای جک J4 هم چندان تعریفی در بحث طراحی ندارند و شاید این خودرو نسبت به برخی از رقبا زیباتر هم باشد. دیزاین جک J4 تا حد زیادی به برادر بزرگتر این خودرو یعنی جک J5 شبیه است. طراحی جک J4 هنوز پس از گذشت چند سال جذاب و به نسبت بروز به نظر می رسد. جلوپنجره کرومی، خطوط کم عمق روی بدنه و هماهنگی دیزاین چراغ ها با خطوط کاپوت و جلوپنجره از جمله جذابیت های این خودرو در بخش جلویی هستند. در نمای جانبی ابعاد کوچک این خودرو کاملا مشهود بوده و از دیزاین رینگ ها می توان تشخیص داد که این خودرو اولین سری جک J4 است. در این قسمت طراحی بسیار ساده ای را شاهد هستیم و همه چیز همانطور بوده که از یک سدان اقتصادی انتظار می رود.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

در نمای عقب چراغ ها به وسیله یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده اند. شاید بتوان ادعا کرد که جک برای طراحی نمای عقب J4 وقت کمی گذاشته و می توانست این قسمت را بهتر طراحی کند. مقداری عرض خودرو به نسبت ارتفاع کم به نظر می رسد که این موضوع در نمای جلویی کمتر مشهود است. اما باز هم وقتی برچسب قیمت جک J4 چه در مدل صفر کیلومتر و چه در مدلهای کارکرده را می بینید، دیگر این موارد اصلا به چشم نمی آیند و باید از این ایرادات جزیی صرف نظر کرد.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

داخل کابین جک J4

جک J4 داشبوردی مشابه به هیوندای اکسنت دارد که این موضوع در طراخی قسمت میانی داشبورد به خوبی مشهود است. لازم به ذکر است که نمایشگر مالتی مدیا که در این خودرو مشاهده می کنید، توسط مالک نصب شده و نسخه ابتدای جک J4 فاقد نمایشگر مالتی مدیا بود. اما در اولین بروزرسانی کرمان موتور سیستم مالتی مدیا را به این خودرو اضافه کرد و در جدیدترین بروزرسانی انجام شده، کلید سیستم کنترل پایداری نیز به این خودرو اضافه شده که در سمت چپ فرمان قرار دارد.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

زمانی که داخل کابین جک J4 وارد می شوید، اصلا تصور نمی کنید که این همان خودروی جمع و جوریست که الان مشاهده کرده اید! در واقع فضای داخلی و مقدار جاداربودن آن به مراتب از این سگمنت فراتر بوده و می توان گفت که از عمده رقبایش یک سر و گردن بالاتر است. کیفیت ساخت داخل کابین پس از 32 هزار کیلومتر هنوز هیچ افتی نکرده بود و همه چیز تقریبا مشابه با روز نخست بود. این نشان از ماندگاری به نسبت خوب جک J4 دارد. حتی تودوزی چرمی صندلی ها هم چروک نشده بود و هیچ زدگی و پارگی در آنها دیده نمی شد. غربیلک فرمان هم با وجود اینکه فاقد پوشش دور فرمانی بود اما ساییدگی در آن دیده نمی شد. جک J4 مانند عمده رقبا از پلاستیک خشک در ساخت تریم های داخل کابین بهره برده که البته این پلاستیک کیفیت مطلوبی دارد.

در مقابل راننده یک غربیلک فرمان دایره ای شکل با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد. در پشت آن نیز نمایشگرهای عقربه ای برای جک J4 نصب شده که در میان آنها نمایشگر کامپیوتر سفری قرار گرفته است. در قسمت میانی داشبورد کلیدهای دایره ای شکلی برای تنظیم سیستم تهویه طراحی شده که کمی از مد افتاده و قدیمی بوده، ولی رقبای جک J4 هم وضعیت بهتری نسبت به این خودرو در این قسمت ندارند و می توان گفت باز طراحی داشبورد جک J4 نسبت به عمده رقبا امیدوار کننده تر و بهتر است. نکته عجیب در خصوص جک J4 فضای ردیف عقب است. انگار نه انگار که با خودرویی در سگمنت B سر و کار داریم. در این قسمت فضا پا و سر برای افراد بلند قد کاملا ایده آل بوده و به هیچ عنوان با محدودیت فضا برای پا و سر مواجه نیستید. همچنین در ردیف عقب سه نفر سرنشین بزرگسال تقریبا به راحتی قرار می گیرند.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

نکته جالب دیگر در خصوص جک J4 فضای صندوق عقب آن بوده که 550 لیتر بوده که نسبت به برخی از رقبا بیشتر بوده و عمق و ارتفاع بسیار خوبی را دارد. در واقع طراحان جک J4 بهترین استفاده را از فضا کرده اند و این خودرو را به نحوی طراحی کرده اند که ضمن داشتن ابعادی کوچک، فضای داخلی جادار و راحتی را ارائه دهد.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

امکانات و آپشن های جک J4

جک J4 جی4 با وجود قیمت اقتصادی و ارزان قیمت خود تجهیزات قابل قبولی را ارائه می دهد. امکانات ایمنی جک J4 شامل دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری (این سیستم صرفا در نسخه های جدید که به جک J4 نیو یا آپشنال مجهز هستند نصب شده)، کروز کنترل، سیستم پایش فشار باد تایرها است. تجهیزات رفاهی جک J4 هم شامل فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلی ها با دوخت قرمز، نمایشگر سیستم مالتی مدیا (در دو مدل جدید)، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با ورودی USB و AUX، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل کابین و … است. در لیست تجهیزات جک J4 شاید فقدان سانروف برقی، صندلی برقی و مواردی این چنینی حس شود. اما در این سگمنت با توجه به لیبل قیمت تمام این موارد توجیه پذیر است.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

تجربه رانندگی با جک J4

پیشنهاد می کنیم که برای پی بردن به تجربه رانندگی، کیفیت سواری، میزان افت کیفیت پس از 32 هزار کیلومتر کارکرد، عملکرد و دیگر موارد در خصوص این خودرو ویدیو تست و بررسی جک J4 را در ابتدای مطلب مشاهده کنید. لازم به ذکر است که جک جی4 مورد بررسی از ابتدا در اختیار مالک فعلی بوده و تا این لحظه هیچ خرابی و هزینه ای جهت تعمیر برای این خودرو نکرده و هیچ گاه برای استفاده از گارانتی به نمایندگی کرمان موتور مراجعه نکرده است. عملکرد جک J4 پس از 32 هزار کیلومتر هنوز مشابه روز اول بوده و هیچ صدای اضافی از موتور و گیربکس شنیده نمی شود. کابین همچنان بی صدا بوده و در ناهمواری ها و دست اندازها صدای اضافی از آن شنیده نمی شود. با وجود عدم تعویض لنت ها پس از 32 هزار کیلومتر کارکرد، سیستم ترمز نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد. عملکرد تعلیق هم پس از این میزان کارکرد کاملا رضایتبخش بوده و هیچ ضعفی را از آن شاهد نبودیم.

jac j4 test drive تست و بررسی جک جی4 کارکرده دست دوم (1)

در مجموع باید اظهار کنیم که جک J4 یک سدان اقتصادی با استهلاک پایین و هزینه نگهداری کم بوده که ماندگاری بالایی به نسبت رقبا دارد. همین ماندگاری بالا در ترکیب با قیمت مقرون به صرفه نسبت به عمده رقبا باعث شده تا جک J4 گزینه بسیار مناسبی برای خرید چه به صورت صفر کیلومتر و چه به صورت دست دوم و کارکرده باشد.

 

رقبای جک J4 در ایران

رقبای جک J4 در ایران خودروهایی همچون پژو 207 صندوقدار اتوماتیک، رنو تندر 90 با گیربکس اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک، فردا 511 و تارا اتوماتیک هستند.

 

عکس تست و بررسی جک جی4

 

 

4.9 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • AliKh93 | 27 مرداد 1402 - 1:22 ب.ظ

    سلام. قصد خرید این ماشین رو دارم و از دوستانی که مدل های ۱۴۰۱-۱۴۰۲ رو دارن دو سوال داشتم. توو سربالایی ماشین برمیگرده عقب یا کنترل در سربالایی داره؟؟؟ ماشین فعلیم رانا پلاس پانوراما هستش، بنظرتون برای حفظ سرمایه و رانندگی راحت تر این تغییر منطقیه؟؟؟

    ممنونم

  • علی | 11 تیر 1402 - 4:51 ب.ظ

    ممنون از بررسی دقیقتون . فقط توی نسخه های جدیدشون چهار چرخ دیسک هم شدن که شما فراموش کردین بگین

    • یحیی دادگر | 11 تیر 1402 - 5:21 ب.ظ

      سلام عرض ادب، ممنون بابت کامنت، بله درست می فرمایید

  • سعید | 12 اسفند 1401 - 12:59 ب.ظ

    باسلام
    وزن خودرو 1120 کیلو هستش که اشتباها 1235 ذکر کردید.بااحترام