اخبار خودرو ایران
گرانترین و لوکسترین سدان مونتاژی بازار

تست و بررسی فونیکس آریزو 8 رقیب چینی کیا اپتیما در پیست آیلند

پنجشنبه - ۵ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
تست و بررسی فونیکس آریزو 8 در پیست

آریزو 8 پرچمدار جدید سدان های مونتاژی داخل بوده که زیربرند فونیکس مدیران خودرو به تازگی مونتاژ آن را در داخل ایران شروع کرده است. این سدان لوکس سایز متوسط چینی در نمایشگاه شانگهای 2023 رونمایی شد و در آن نمایشگاه معرفی مختصری از این خودرو داشتیم. حال آریزو 8 در یک قدمی عرضه به بازار ایران قرار داشته و فرصتی پیش آمد تا در پیست آیلند به بررسی فونیکس آریزو 8 بپردازیم.

آریزو 8 پرچمدار جدید سدان های مونتاژی داخل بوده که زیربرند فونیکس مدیران خودرو به تازگی مونتاژ آن را در داخل ایران شروع کرده است. این سدان لوکس سایز متوسط چینی در نمایشگاه شانگهای 2023 رونمایی شد و در آن نمایشگاه معرفی مختصری از این خودرو داشتیم. حال آریزو 8 در یک قدمی عرضه به بازار ایران قرار داشته و فرصتی پیش آمد تا در پیست آیلند به بررسی فونیکس آریزو 8 بپردازیم.

به گزارش خودرونویس، فونیکس آریزو 8 یک سدان لوکس سایز متوسط بوده و از نظر سگمنت و ابعاد هم رده خودروهایی مانند تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و … قرار می گیرد. این خودرو اکنون لقب سریعترین خودروی مونتاژی و همچنین لوکسترین و گرانترین سدان مونتاژی بازار را نیز یدک می کشد.

 

طراحی ظاهری فونیکس آریزو 8

آریزو 8 دارای دو نسخه مختلف از نظر تریم ظاهری بوده که فونیکس تنها یک نسخه آن را به بازار ایران عرضه می کند. یکی مدل اسپرت که دارای جلوپنجره مشبک ریز بوده و دیگری تریم لاکچری که مشبندی جلوپنجره آن بزرگتر بوده و تریمی طلایی رنگ نیز در برخی از قسمت های بدنه آن اجرا شده است. چراغ های جلو طراحی زیبایی داشته و در بالاترین قسمت آنها LEDهای روشنایی در روز قرار داشته و چراغ های اصلی درست در زیر آن قرار گرفته اند. چراغ ها توسط یک نوار به یکدیگر متصل شده اند و لوگوی فونیکس در میان آن قرار گرفته است.

فونیکس آریزو 8 یگ سدان سگمنت D محسوب شده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4780، 1843 و 1469 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2790 میلی متر است. شیب سقف و ادغام آن با درب صندوق عقب به نحوی بوده که حالتی فستبک مانند به این سدان بخشیده است. خوشبختانه نسخه ای که فونیکس قرار است عرضه کند، دارای چهار خروجی اگزوز واقعی در داخل سپر عقب است. اما نسخه ای که در چین و نمایشگاه شانگهای ملاقات کرده بودیم، دارای خروجی اگزوز مصنوعی داخل سپر عقب بود.

تست و بررسی فونیکس آریزو 8 در پیست

داخل کابین سدان فونیکس آریزو 8

فونیکس آریزو 8 کابین بسیار زیبایی را به نمایش می گذارد و کیفیت مواد بکار رفته در آن به نسبت یک خودروی چینی بسیار بالاست. بارزترین ویژگی کابین چری آریزو 8 وجود دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی در یک قاب منحنی شکل بوده که یکی در پشت فرمان و دیگری در میان داشبورد قرار گرفته است. نمایشگر مالتی مدیا آریزو 8 از اپل کار پلی و هواوی های کار پشتیبانی می کند. غربیلک فرمان سه شاخه آریزو 8 طراحی زیبایی داشته و حالتی D شکل دارد و انبوهی از کلیدهای کنترلی روی آن قرار دارند. فونیکس آریزو 8 با سیستم صوتی سونی با 8 بلندگو به بازار عرضه می شود. طراحی سیستم مالتی مدیا و نمایشگرهای این خودرو بی شباهت به محصولات برند لوکستر و لاکچری تر مدیران خودرو یعنی اکستریم نیست.

نمایشگرهای دیجیتالی آریزو 8 روشنایی و گرافیک بالایی دارند و این نشان از پریمیوم بودن این خودرو و لوکس تر بودن آن به نسبت سایر سدانهای چری است. به لطف عرض و فاصله بین دو محور آریزو 8 نسبت به سدان های قبلی این کمپانی، صندلی ردیف دوم برای سه سرنشین بزرگسال کاملا فضای مناسبی داشته و فضای زانو و پا نیز در این ردیف کاملا ایده آب به نظر می رسد. یک سانروف پانورامیک بزرگ نیز بالای سر سرنشینان قرار داشته که نور بیشتری به داخل کابین وارد می کند و فضای داخلی این خودرو را زیباتر کرده است.

تست و بررسی فونیکس آریزو 8 در پیست

بررسی مشخصات فنی فونیکس آریزو 8

آریزو 8 در بازارهای جهانی با دو موتور 1.6 لیتری توربو GDI و 2 لیتری توربو GDI عرضه می شود که فونیکس نسخه قدرتمندتر آن را برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته است. این خودرو از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده کرده که قادر به تولید 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل  می شود و خبری از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک نیست. این دقیقا همان موتور و گیربکسی بوده که روی تیگو 8 پرو مکس هم نصب شده است.

سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون بوده و تعلیق عقب از نوع مولتی لینک است تا نرمی سواری و پایداری بیشتری برای این خودرو به ارمغان آید.

 

تست و بررسی فونیکس آریزو 8 در پیست

با توجه به مشابه بودن مشخصات فنی فونیکس آریزو 8 با تیگو 8 پرو مکس و البته سبکتر بودن این خودرو نسبت به برادر قد بلند خود، انتظار عملکرد خوبی را از این خودرو در پیست داشتیم. اما آریزو 8 در شتابگیری فراتر از تصور ما عمل کرد و قادر بود طی 7.3 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این عملکرد برای یک سدان سایز متوسط کاملا مناسب بوده و برچسب سریعترین سدان مونتاژی را به این خودرو نسبت داده است. یعنی حتی سریعتر از آریزو 6 GT.

پاسخ خودرو به فشار پدال گاز و هماهنگی موتور و گیربکس کاملا رضایتبخش بوده و در مد رانندگی اسپرت این هماهنگی به اوج خود می رسد و در این حالت بهترین عملکرد را از این خودرو شاهد خواهید بود. هندلینگ خودرو در پیچ ها با وجود وزن سنگین و ابعاد بزرگ مناسب بوده، اما به دلیل جلومحرک بودن و طول زیاد، مقداری کم فرمانی را از این خودرو شاهد هستیم که اگر این خودرو تمام چرخ محرک بود این مشکل هم برطرف می شد.

 

امکانات ایمنی و رفاهی

آریزو 8 به عنوان لوکسترین سدان مونتاژی دارای امکانات ایمنی و رفاهی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، 14 سیستم همیار راننده موسوم به ADAS شامل کروز تطبیقی، رادار هشدار خروج از خط، تثبیت حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری خودکار، تابلوخوان، دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، گرمکن و صندلی صندلی های جلو، سانروف پانورامیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ریموت استارت، سیستم صوتی سونی با 8 بلندگو، دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی روی داشبورد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، پد شارژ بدون سیم تلفن همراه و … است.

 

قیمت

مدیران خودرو هنوز قیمت آریزو 8 را به صورت رسمی اعلام نکرده، اما تصور می کنیم که قیمت این سدان لوکس و اسپرت در محدوده 2 تا 2.3 میلیارد تومان باشد.

برای بازکردن گالری، روی تصاویر کلیک کنید.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟