اخبار خودرو جهان
همکاری برند پریمیوم چینی با غول کانادایی تکنولوژی

زیکر (زیر مجموعه جیلی) برای Waymo خودرو می سازد

سه شنبه - ۱۴ دی ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
ون الکتریکی Zeekr برای Waymo

کمپانی Zeekr ( زیکر ) یک برند چینی بوده که زیرمجموعه گروه خودروسازی جیلی محسوب شده و زمینه فعالیت آن تولید خودروهای الکتریکی پریمیوم است. این شرکت به تازگی با کمپانی تکنولوژی کالیفرنیایی Waymo همکاری خود را آغاز کرده و هدف این همکاری توسعه و تولید خودروی خودران برای سرویس های حمل و نقل و جا به جایی مسافر است.

به گزارش خودرونویس، این خودروی الکتریکی خودران در سگمنت MPV ها دسته بندی می شود و در حال حاضر تنها رندرهایی از آن منتشر شده است. شرکت زیکر Zeekr (زیرمجموعه الکتریکی ساز و پریمیوم گروه خودروسازی جیلی) این خودرو را به نحوی طراحی کرده که روی پلتفرم در حال تست Waymo One تولید شود. این پلتفرم تازه طراحی شده ویمو One در مرحله آزمایش و تست در سان فراسیسکو است.

این MPV الکتریکی شرکت زیکر Zeekr که هنوز نام آن تعیین نشده، در مرکز توسعه خودروهای جیلی در اروپا واقع در گوتنبرگ سوئد موسوم به CEVT توسعه یافته است. این خودرو از پلتفرم و ساختاری استفاده می کند که جیلی آن را ساختار اختصاصی جدید و Open Sourcee بقرای جا به جایی می نمامد؛ ولی مشخص نیست که آیا این پلتفرم به پلتفرم SEA جیلی که اولین محصول کمپانی Zeekr یعنی خودروی شوتینگ بریک الکتریکی Zeekr 001 روی آن توسعه یافته مرتبط است یا خیر؟

ون الکتریکی Zeekr برای Waymo

زمانی که توسعه این محصول توسط Zeekr (زیکر)خاتمه یابد، کمپانی ویمو سخت افزار مربوط به سیستم های خودران را روی آن نصب خواهد کرد که برای کنترل خودرو در حالت خودران به تجهیزاتی مانند رادار لیدار، دوربین های متعدد، رادار و پردازنده کامپیوتر مجهز شده تا با کمک هوش مصنوعی فضای اطراف خودرو را مدل سازی کند. این سیستم خودران راننده ویمو که لقب با تجربه ترین راننده جهان را نیز به خود اختصاص داده تا به امروز میلیون ها کیلومتر در بیش از 13 ایالت مختلف آمریکا تست شده است.

این خودروی خودران  (زیکر) Zeekr و ویمو با تمرکز بر سرنشینان توسعه یافته و کابین این خودرو کاملا قابل شخصی سازی بوده و می توان با یا بدون راننده از این خودرو استفاده کرد. این دو کمپانی هنوز جزییات فنی در خصوص این پروژه منتشر نکرده اند و تاریخ نهایی راه اندازی و عرضه این ون الکتریکی خودران را به بازار اعلام نکرده اند.

ون الکتریکی Zeekr برای Waymo

مدیرعامل شرکت Zeekr یعنی Andy AN بیان کرد که این شرکت خودروساز الکتریکی چینی با اهدافی مانند تنوع، برابری و پایداری تاسیس شد. با توجه به اینکه زیکر امروز شریک استراتژیک و تامین کننده خودروهای ویمو One شده، بستر خوبی برای اشتراک تجربیات، ایده ها و تخصص در این زمینه میان دو شرکت فراهم شده است. این همکاری بر پایه توسعه یک خودروی الکتریکی MPV بوده که مطابق نیازهای ویمو برای فعالیت در سگمنت رو به رشد خودروهای اشتراکی در بازارهای جهانیست.

بیانیه همکاری دو کمپانی ویمو و زیکر درست دو هفته پس از این منتشر شده که استارت آپ الکتریکی ساز انگلیسی Arrival اقدام به طراحی خودروهای الکتریکی برای شرکت اوبر کرده که رقیب اصلی ویمو در زمینه سرویس های حمل و نقل مسافری و سرویس های اشتراک خودرو محسوب می شود. البته برخلاف خودروهای زیکر و ویمو که به صورت خودران کنترل می شود، ون الکتریکی Arrival که برای اوبر توسعه یافته توسط انسان کنترل می شود و در سال 2023 به ناوگان اوبر وارد می شود.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟