اخبار خودرو جهان
نصب پیشرانه شش سیلندر دو توربوشارژ به جای هشت سیلندر تنفس طبیعی

نیسان پاترول (آرمادا) جدید بدون موتور هشت سیلندر می آید

پنجشنبه - ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
نیسان پاترول (آرمادا) جدید بدون موتور هشت سیلندر می آید (1)

سبد محصولات نیسان طی سال های گذشته تا حد زیادی بروزرسانی شده است. این خودروساز ژاپنی طی مدت گذشته نسخه های جدید ایکس تریل (روگ)، فرانتیر، پتفایندر، سنترا، ورسا و همچنین نسل جدید نیسان Z را معرفی کرده است. به گفته منابع نزدیک به نیسان، در سال 2022 یا اوایل 2023 هم قرار است نسل جدید نیسان پاترول (آرمادا) با طراحی متفاوت از نسخه فعلی و بدون موتور هشت سیلندر به بازار جهانی معرفی شود.

به گزارش خودرونویس، در حال حاضر اطلاعات کمی در خصوص نسل جدید نیسان پاترول (آرمادا) در دسترس است. ولی منابع نزدیک به نیسان اظهار کرده اند که نسل جدید نیسان پاترول به جای بهره بردن از پیشرانه 5.6 لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی فعلی، به یک پیشرانه شش سیلندر V شکل دو توربوشارژ بهره خواهد گرفت. در این لحظه مطلبی در خصوص مشخصات این پیشرانه شش سیلندر توربوشارژ جدید ذکر نشده، ولی پیشرانه هشت سیلندر فعلی نیسان آرمادا (پاترول) قادر به تولید 406 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور است.

این پیشرانه هشت سیلندر، موتور بسیار قابل اطمینان و توانمندیست و امتحان خود را سالهاست که پس داده است. ولی مصرف سوخت بسیار بالایی داشته و در هر 100 کیلومتر سیکل شهری، بزرگراهی و ترکیبی به ترتیب 16.8، 12.5 و 14.7 لیتر بنزین مصرف می کند. البته این اعداد در حالت انتخاب سیستم انتقال قدرت عقب محرک بوده و در صورت انتخاب حالت تمام چرخ محرک 1.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به اعداد فوق اضافه می شود.

اما تصمیم نیسان در خصوص حذف پیشرانه هشت سیلندر از نسخه جدید پاترول دلیل دیگری به جز مصرف سوخت دارد. به گفته نمایندگی های این شرکت مصرف سوخت بهینه کمتر مورد توجه فردی بوده که به سمت خرید پاترول می رود. ولی اگر بتوان توان و گشتاوری مشابه با موتور هشت سیلندر یا حتی فراتر از آن را از یک موتور شش سیلندر استخراج کنیم چرا باید همچنان به نصب موتور هشت سیلندر اصرار داشته باشیم؟

نیسان پاترول (آرمادا) جدید بدون موتور هشت سیلندر می آید (1)

حذف پیشرانه هشت سیلندر از روی تویوتا لندکروزر، تاندرا و سکوئیا و لکسوس LX

نیسان در زمینه حذف پیشرانه هشت سیلندر از نسل جدید اسیووی فول سایز خود تنها نیست. بلکه تویوتا نیز چنین اقدام مشابهی را انجام داده و به جای پیشرانه هشت سیلندر 5.7 لیتری تنفس طبیعی، پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر توربوشارژ را روی نسل جدید پیکاپ تویوتا تاندرا و نسل جدید تویوتا سکوئیا 2023 نصب کرده است. این پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر V شکل دو توربوشارژ در مدل هیبریدی i-Force قادر به تولید 437 اسب بخار قدرت و 790 نیوتن متر گشتاور است. همچنین نسل جدید تویوتا لندکروزر 2022 و لکسوس LX 2022 هم فاقد پیشرانه هشت سیلندر هستند و بر روی آنها نیز یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر توربوشارژ با 409 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور نصب شده است.

در حالی که این خبر تنها به نیسان پاترول و آرمادا اشاره داشته، ولی می توان حدس زد که نیسان پیشرانه هشت سیلندر خود را از روی اینفینیتی QX80 که همزاد لوکس تر پاترول بوده هم حذف خواهد کرد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟