سوپر اسپرت
پربازده‌ترین و بهینه‌ترین موتور الکتریکی در بین خودروهای تولیدی

انتشار اسرار پیشرانه هیبریدی مک لارن و مشخصات فنی آن

شنبه - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
مک لارن اسپیدتیل

کمپانی مک‌لارن پس از اینکه موفق به تست ابرخودروی جدید خود یعنی اسپیدتیل با سرعتی معادل 403 کیلومتر بر ساعت شد، حال از اسرار مشخصات فنی این خودرو پرده برداشته است. لازم به یادآوری است که اسپیدتیل با دست یافتن به سرعتی معادل 403 کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین محصول پیشین مک‌لارن یعنی F1 افسانه‌ای را شکست و خود پادشان سرعت مک‌لارن لقب گرفت.

به گزارش خودرونویس، این ابرخودروی سه نفره دارای ساختاری فوق آیرودینامیک و وزنی سبک است. در کنار این دو ویژگی مثبت، اسپیدتیل دارای پیشرانه هیبریدی پر بازده است که موفق شده معیارهای جدیدی را با خود به سگمنت ابرخودروها وارد کند.

 

مشخصات فنی اسپیدتیل

قلب تپنده هیبریدی مک‌لارن اسپیدتیل متشکل از یک پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر دو توربوشارژ بوده که به لطف به‌روزرسانی سیستم خنک کننده سرسیلندر، نصب سیستم مکش هوای سبک وزن و تغییر دیزاین پیستون‌ها به تنها قادر به تولید بیشینه قدرت 747 اسب‌بخار است.

در خصوص بخش الکتریکی این ابرخودرو باید اظهار کنیم که طراحی آن بر عهده تیم مهندسی Applied مک‌لارن بوده است. تمرکز این تیم همواره روی توسعه محصولات مفهومی، الکتریکی سازی، کنترل و یکپارچه سازی مبدل و تبدیل کننده DC برای استخراج بهترین خروجی و عملکرد از خودرو بوده است.

پیشرانه مک لارن اسپیدتیل

پک باتری سیلندری این خودرو به صورت خاصی طراحی شده و بهترین نسبت قدرت به وزن را در میان تمامی باتری‌های ولتاژ بالای امروزی در بین خودروهای الکتریکی دارد. جهت مقایسه بیان می‌کنیم که پک باتری پیشرانه مک‌لارن اسپیدتیل، چهار برابر قدرت تولیدی بیشتری نسبت به سایر محصولات هیبریدی این کمپانی اعم از P1 دارد.

این پک باتری اسپیدتیل را قادر ساخته تا قدرت را به صورت هوشمندانه‌ و پیشرفته‌ای تولید کند. این پک باتری دارای سیستم کنترل حرارتی است و نحوه فعالیت آن بدین صورت بوده که باتری توسط یک سیستم خنک کننده الکتریکی به صورت دائمی در حال پایش است. این پک باتری پیشرفته به صورت دائمی در یک مایع روغن مانند سبک وزن شناور است و این مایع قادر است که گرما را به سرعت از باتری‌ها گرفته و بدین ترتیب باعث خنک شدن باتری می‌شود؛ این اولین بار است که چنین الگوریتم پیچیده‌ای برای خنک سازی باتری یک خودروی تولیدی قابل استفاده در جاده، ساخته و اجرا شده است.

 

بهره بردن از تکنولوژی مشابه با خودروهای فرمول E

مشابه چنین تکنولوژی هیبریدی در خودروهای فرمول E نیز مشاهده شده که به موجب همین تکنولوژی پیشرفته و این خنک سازی سریع باتری‌ها، بهترین عملکرد برای موتور الکتریکی اسپیدتیل در مقایسه با تمام موتورهای الکتریکی نصب شده روی خودروهای جاده‌ای امروزی به ارمغان آمده است.

به موجب این الکتریکی سازی، بیشینه قدرت تولیدی مجموع این سیستم هیبریدی به 1055 اسب‌بخار رسیده است. پیشرانه الکتریکی مک‌لارن اسپیدل دو برابر بهینه‌تر از تمام خودروهای الکتریکی یا الکتریکی سازی شده مشابه است و نسبت قدرت به وزن آن 11.13 اسب‌بخار/کیلوگرم گزارش شده است.

نمای عقب مک لارن اسپیدتیل

ساختاری مشابه با فولکس واگن XL1

مک لارن اسپیدتیل ساختاری مانند فولکس واگن XL1 دارد و بدنه فیبرکربنی آن به نوعی توسعه یافته که هوا را شکاف دهد تا کمترین مقاومت را در مقابل هوا داشته باشد. استایل اشک مانند این خودرو کمک زیادی به بهبود آیرودینامیک آن کرده است. حالت بشقاب مانند و بسته رینگ‌های جلو، باعث می‌شود تا جریان هوا به خوبی به سمت کانال‌های عبور هوا هدایت شود تا باز هم باعث بهبود آیرودینامیک کلی خودرو شود.

 

استفاده از دوربین به جای آینه جانبی

در این خودرو به جای آینه میانی برای دید عقب، دو دوربین در دو طرف خودرو نصب شده که تصاویر عقب و جانبی را در نمایشگر درون کابین به راننده نشان می‌دهد. این دو دوربین قابلیت باز و بسته شدن دارند و می‌توان آنها را فعال و غیر فعال کرد. هنگامی که حالت Velocity یا سرعت محور برای رانندگی با این خودرو انتخاب می‌شود، دوربین‌ها به داخل بدنه رفته تا آیرودینامیک خودرو بهبود یافته و ارتفاع خودرو 35 میلی‌متر کاهش می‌باید تا این خودرو قادر باشد به بیشینه سرعت ممکن دست یابد.

نمای عقب اسپیدتیل

کابینی مشابه با مک لارن F1

همانند مک لارن F1، محل قرارگیری راننده درون کابین این خودرو وسط بوده و در دو طرف وی، دو سرنشین دیگر با کمی فاصله از وی، امکان نشستن دارند. کابین مدرن و زیبای اسپیدتیل، برازنده برچسب قیمت چند میلیون دلاری این خودرو است. در دو طرف فرمان سه شاخه این خودرو، نمایشگرهای کنترلی مختلفی نصب شده‌اند و کلیدهای کنترلی خودرو از جمله شیشه بالابرهای برقی، در بالای سر راننده و روی سقف جانمایی شده‌اند. به لطف نصب شیشه‌های الکتروکرومیک سرتاسر خودرو، راننده می‌تواند میزان نور ورودی به داخل کابین این خودرو را تنظیم کند تا نور کابین همواره در حد ایده آل باشد تا راننده بهترین دید را نسبت به محیط اطراف داشته باشد.

کابین مک لارن اسپیدتیل

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟