نگهداری خودرو

تودوزی ماشین چقدر هزینه دارد؟

سه شنبه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
تودوری-اتومبیل

بسیاری از قسمت های ماشین، مانند صندلی ها پس از مدتی دچار تغییر رنگ یا آسیب می شوند که برای رفع آن می توان از تودوزی استفاده کرد. برای انجام تودوزی خودرو نیاز به تعویض تمامی آن نیست و اگر قسمتی از تودوزی دچار نقص شده باشد می توان فقط همان قسمت را ترمیم یا تعویض کرد.

به گزارش خودرونویس، طراحی داخلی خودرو همانند طراحی بیرونی آن اهمیت دارد چون افراد بیشتر وقت خود را درون خودرو میگذرانند و زیبایی کابین داخلی و کیفیت آن و راحت بودن کابین باعث می شود هنگام سفر های کوتاه و بلند احساس آرامش افزایش یابد.

در خودروهای داخلی به دلیل اینکه در طراحی کابین نقاط ضعف بسیاری وجود دارد گاهی پس از مدت کوتاهی به تودوزی و تعویض نیاز پیدا می کنند. تودوزی خودرو بیشتر برای صندلی شناخته شده است اما علاوه بر صندلی و سقف برخی خودروها، امکان تودوزی و چرم دوزی برای فرمان، سر دنده، داشبورد و قطعات کابین نیز وجود دارد.

از آنجایی که تودوزی صندلی خودرو پرکاربردترین بخش این خدمت است مهم است که برای انتخاب جنس روکش صندلی به نكاتی مانند قابلیت شستشو، مقاومت در برابر ساییدگی: عدم تعريق، دوام، داشتن لطافت و تغییر رنگ ندادن در برابر آفتاب دقت کرد.

تودوزی صندلی‌ها و دیگر بخش‌های داخلی خودرو با در نظر گرفتن کلاس آن ممکن است از متریال‌های متفاوتی همچون چرم، پارچه، آلکانتارا و… ساخته شده باشد. هر خودرویی بر اساس شاخص‌ها و استاندارد‌های برند خود، تریم داخلی آن طراحی و دیزاین شده است؛ از همین رو نوع متریال بکار رفته در ساخت قطعات داخلی و همچنین متد استفاده شده در دوخت روکش‌های لوازم داخلی خودروها با یکدیگر متفاوت است. همین موضوع سبب شده است ترمیم تودوزی خودروها یک امر تخصصی محسوب شود.

تودوزی-خودرو

کاربرد تودوزی خودرو

سقف داخل بسیاری از ماشین ها معمولا از جنس مخمل است که پس از استفاده طولانی مدت لکه سخت یا پاره می شود که می توانید با سلیقه خود و از هر جنس که بخواهید آن را تودوزی کنید.

بسته به مدل ماشین تودوزی قسمت های مختلف ممکن است دشوار باشد، به عنوان مثال تودوزی سقف های کروک پارچه ای هم در قسمت بیرونی هم قسمت داخلی ممكن اما کاری تخصصی است. برای انجام تودوزی صندلی ها یا هر بخش دیگر ماشین، می توان از انواع جنس های پارچه، چرم و … استفاده کرد که علاوه بر سلیقه به استانداردهای طراحی کابین نیز بستگی دارد.

امکان تعویض روکش فرمان به راحتی و با قیمت مناسب وجود دارد و به همين دليل طرفداران بیشتری دارد، همچنین گرفتن روکش برای فرمان باعث محافظت از روکش اصلی و رنگ آن می شود. برای ایجاد تغییرات و زیبایی بیشتر قسمت داخلی خودرو می توان تودوزی سر دنده، قاب موجود در پشت آمپر و داشبورد را عوض کرد که برای آنها هم می توان از جرم دوزی استفاده کرد.

در تودوزی و روکش صندلی از چه جنسی استفاده می شود ؟

جنس مورد استفاده در روکش صندلی باید بسیار بادوام باشد زیرا جنس های نامرغوب نیاز به تعویض در بازه های زمانی کوتاه دارد و بسیار هزینه بر است. این کار را  به دو دلیل انجام میدهند،به این علت که هزینه کردن زیاد  برای روکش به صرفه نیست و در مقابل استفاده کردن از جنس های ضعیف به دلیل اینکه این کار سخت است و هزینه زیادی در بر دارد تعویض کردن تودوزی صندلی را کاری نامناسب جلوه میدهد.

علت بعدی این است که اگر از جنس با کیفیت استفاده شود ضخامت آن زیادتر است که برای ایجاد روکش مناسب نیست تودوزی به  تخصص و سلیقه نیازمند است تودوزی را شاید در ظاهر بتوان کار ساده ایی در نظر گرفت اما با اجرا کردن آن متوجه سختی آن میشوید‌.برای داشتن مهارت در این زمینه بابد علاوه بر تخصص ، سلیقه و تجربه را نیز در نظر گرفت.

نحوه تودوزی خودرو

در تودوزی خودرو برای نصب صندلی ها از ميله و بست های محکم استفاده می شود و برای نصب روکش هایش کش های مخصوص و نخ به کار گرفته می شود؛ به همین دلیل چروک شدن یا باز شدن در آنها اتفاق نمی افتد.

سلامت و شکل ظاهری فوم و ابر صندلی نیز اهمیت بسیاری در دوام و زیبایی تودوزی آنها دارد، همچنین جنس روکش نباید بسیار ضخیم باشد.

در اتومبیل های لوکس برای روکش صندلی ها و سایر قطعات کابین مانند فرمان و سردنده از چرم استفاده شده و جلوه ای زیبا به خودرو می بخشد. بسیاری از افراد برای ارتقاء کیفیت و زیباتر شدن قسمت داخلی خودروی خود متقاضی چرم دوزی برای قسمت های مختلف کابین هستند که می تواند در انواع و رنگ های مختلف انجام شود.

تودوزی

عوامل متعدد در تعیین قیمت تودوزی ماشین

عوامل متعددی در تعیین قیمت تودوزی ماشین تأثیر دارند چرم تودوزی خودرو به نسبت این که از چه مارک و برندی تولید شده باشد و این که برای چه خودرویی در نظر گرفته شود، از نرخ قیمت متفاوتی برخوردار هستند.

مثلا قیمت تودوزی که برای خودرو پراید مورد کاربرد قرار می گیرد با تودوزی که برای پژو استفاده می شود از نظر ابعاد و قالب و… بسیار متفاوت خواهند بود.

_ جنس پارچه یا چرم ازجمله مهم‌ترین آن‌ها است. بنابراین، همان‌طور که زیبایی ماشین اهمیت دارد، قیمت و هزینه‌ای که صرف آن می‌شود نیز مهم است و نمی‌توان از آن گذشت. برای تودوزی صندلی و داشبورد، از پارچه و چرم استفاده می‌شود.

_ چرم طبیعی گران‌تر است و قیمت تودوزی ماشین را بالا می‌برد.

_ طرح و اندازه تودوزی نیز ازجمله عوامل مؤثر در قیمت آن هستند.

_  البته تودوزی بخش‌های مختلف خودرو در خودروهای مختلف نیز با توجه به تفاوت در زحمت کار، قیمت متفاوتی دارند.

اگر قصد تهیه نمونه های ارزان قیمت از چرم تودوزی برای اتومبیل تان را دارید، بهتر است به مراکز و نمایندگی های معتبر و مجاز مراجعه نمایید تا سرتان کلاه نرود!

 

خدمت

قیمت به تومان

تودوزی داشبورد خودرو

500.000 تا 1.000.000

تودوزی سقف ماشین

1.000.000 تا 2.000.000

چرم دوزی فرمان

300.000 تا 900.000

تودوزی ماشین سنگین

2.000.000 تا 3.000.000

 

چهار نکته ای که باید در هنگام خرید چرم تودوزی مخصوص خودرو باید به آن توجه نمود عبارت است از:

گردش هوای آسانی در آن وجود داشته باشد: ترجیحا از جنس چرم مصنوعی و پانچی تولید گردد.

از برند و مارکی معتبر و شناخته شده تولید شده باشد.

دارای شناسنامه و گارانتی شرکتی باشد.

 

 

4.7 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟