توزیع سیستمی تایر خودروهای سواری

شنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
تایر

مجری طرح توزیع سیستمی تایر گفت: قرار است در صورت همکاری تولیدکننده‌ها از اول شهریور، تایر خودروهای سواری مانند خودروهای سنگین به صورت سیستمی و سامانه‌ای توزیع شود.

به گزارش خودرونویس، رسول جمشیدی افزود: سامانه توزیع سیستمی تایرهای خودروهای سواری باید پیش از این اجرا می‌شد، اما متأسفانه به دلیل همکاری نکردن بعضی از تولید کننده‌ها تاکنون موفق به اجرایی آن نشده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق مصوبه تنظیم بازار، تمام تولیدکنندگان داخلی باید میزان تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و فقط می‌توانند بخش کوچکی از تولیدات خود را به عنوان گارانتی و یا فروش شرکتی نزد خود نگه دارند، اما تاکنون بعضی تولیدکننده‌ها این کار را به درستی انجام نداده و باعث به تعویق افتادن اجرای این طرح شده‌اند.

جمشیدی گفت: در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است از ابتدای شهریور، همه تولیدکننده‌ها میزان واقعی تولیدات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از آن توزیع تایر خودروهای سواری سیستمی شده است و معاملات آن باید قابل رصد و پیگیری باشد.

مجری طرح توزیع سیستمی تایر خودرو افزود: وزارت صنعت، فرآیندی را ایجاد کرده است که بر اساس آن ثبت سفارش و تأیید سفارش برای خرید مواد اولیه تولید کنندگان بر اساس میزان تولید و فروش واحد تولیدی آن‌ها انجام می‌شود.

با اجرای این طرح قطعاً شرکت‌های تولیدی هم که بعضاً همکاری نکرده و تاکنون درصد کمی از تولیدات خود را اظهار کرده‌اند اجباراً در سامانه تولیدات خود را ثبت خواهند کرد و طرح توزیع سیستمی تایر خودروهای سواری اجرا خواهد شد.

خود را ثبت خواهند کرد و طرح توزیع سیستمی تایر خودروهای سواری اجرا خواهد شد.

 

طرح توزیع سیستمی تایر چگونه است

این طرح ابتدا برای توزیع لاستیک سنگین ایجاد شد

طرح توزیع سیستمی لاستیک سنگین را می‌توان یک طرح پیشرو در حوزه نظارت بر توزیع کالاهای اساسی دانست که می‌تواند به‌عنوان یک الگوی موفق برای سایر کالاهای اساسی نیز طراحی و پیاده‌سازی شود که با اجرای این طرح ارتباط برخط میان سامانه جامع تجارت، سامانه توزیع لاستیک حمل برون‌شهری و سامانه توزیع لاستیک حمل درون‌شهری ایجاد شده است و بدین ترتیب فرآیند فروش لاستیک سنگین از تولیدکننده یا واردکننده به عاملین مجاز فروش و در ادامه به مصرف‌کننده نهایی کاملا رصد می‌گردد و این اطمینان برای حاکمیت وجود دارد که منابع ارزی یارانه‌ای تخصیص‌یافته جهت واردات لاستیک سنگین یا مواد اولیه لازم برای تولید داخل، تماما صرف تنظیم بازار و متعادل‌سازی قیمت‌ها خواهد شد

پیش از اجرای این طرح، در حالی که به میزان کافی واردات تایر به کشور انجام‌ می‌گرفت اما روند صدور حواله، سامان لازم برخوردار نبود و مراجع مختلفی اقدام به صدور حواله تایر می‌کردند که در نتیجه علاوه بر اینکه مدیریت تقاضا را دشوار کرده و شفافیت زنجیره تامین و توزیع را نیز از بین می‌برد که به دنبال آن شاهد نارضایتی برخی رانندگان و همچنین عاملین فروش لاستیک بودیم.

این طرح با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور از خرداد‌ماه سال 98 شروع شده است که بر اساس آن، «سامانه جامع تجارت وزارت صمت»، «سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری وزارت کشور» به صورت متمرکز به یکدیگر متصل‌شدند و در نتیجه آن زنجیره توزیع لاستیک تایر سنگین از مرحله واردات و تولید تا حلقه‌ مصرف‌کنندگان نهایی شفاف گردیده است.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟