به گزارش خودرونویس، لاستیک‌های یدکی موقت معمولاً طول عمر یک تایر معمولی را ندارند. لاستیک زاپاس در مقایسه با یک تایر معمولی اتومبیل، فقط یک لایه از پلی استر و دو کمربند فولادی با لایه‌ای از پلی استر دارند، به این معنی که آن‌ها نمی‌توانند تقریباً به اندازه یک تایر معمولی راه روند.

اصولا با لاستیک‌های یدکی می توان حداکثر سرعت 55 مایل در ساعت حرکت کرد اما برخی از آنها نیز تا 70 مایل امتیاز دارند. این میزان رانندگی می تواند برای شما کافی باشد تا بتوانید در اولین فرصت مکانیکی را پیدا کنید تا بتواند لاستیک پنچرتان را تعمیر کنید یا می توانید به دنبال یک فروشگاه تایر بگردید و لاستیک نو بخرید.

تایر‌های یدکی اصولا کوچک‌تر از لاستیک اصلی هستند. از آنجا که این لاستیک ها سبک‌تر هستند، بلند کردن و نصب آن برای یک فرد عادی نیز آسان‌تر است.

برخی از خودروسازان یک تایر یدکی تمام سایز هم ارائه می‌دهند، این نمونه از تایر سنگین‌تر و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، اما مقاوم و بادوام هستند. این نوع از لاستیک های زاپاس عمر بیشتری دارند.این نوع لاستیک‌های یدکی به گونه‌ای طراحی شده اند که به شما کمک می‌کند قبل از اینکه با تایر‌های شما تخت شود به مقصد برسید.

برخی از خودروسازان برای صرفه جویی در وزن و هزینه، فقط به تهیه کیت تعمیر لاستیک تخت در خودرو اقدام می کنند.

نکته آخر این است که اگر یک تایر مسطح دارید، باید آن را تعویض کنید. قطعات یدکی موقتی هستند و ممنکن است در مواقع ضروری شما را دچار مشکل کنند.

رفع چالش یکی از مشکلات تایر با نانومواد

 

به منظور افزایش چسبندگی محل بلت سیمی در تایر خودروها یکی از شرکت‌های بخش خصوصی با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چالش نوآوری با عنوان «چالش کاهش جدایش سیم فلزی از آمیزه لاستیکی و افزایش چسبندگی آن در محل بلتِ تایر TBR با استفاده از نانومواد» را برگزار می‌کند.

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، یکی از شرکت‌های تولید کننده تایر خودرو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) کرده و در آن به‌دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو برای افزایش چسبندگی محل بلت سیمی است.

یکی از مشکلات ناوگان حمل بار و مسافر در سال‌های قبل دشواری نصب تایر به‌علت استفاده از تیوب و فلاپ بود. علاوه بر این موضوع وزن مجموعه محور، رینگ‌های فولادی و تایرها نیز سبب بالا رفتن وزن خودرو و کاهش ظرفیت حمل بار و مسافر می‌شوند. به منظور رفع این مشکلات نسل جدید تایرهای TBR تمام‌سیمی یا «تایرهای رادیال» برای استفاده در انواع وسایل حمل بار و مسافر وارد بازار شد.

در ساخت این گونه تایرها از الیاف نخی یا سیم‌های فولادی با روکش برنجی استفاده شد و به تولیدکننده امکان بهینه‌سازی بسیاری از خواص فیزیکی تایر مانند استحکام، سفتی، مدول کششی، پایداری و یکنواختی ساختار را می‌دهند.

در این راستا این شرکت با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه راهکارها و روش‌هایی مبتنی بر فناوری نانو برای افزایش چسبندگی محل بلت سیمی است؛ به‌ طوری‌که نانوفیلرها یا نانوکامپوزیت‌های موجود در آمیزه بتوانند با سطحِ پوشش‌داده‌شده سیم برهم‌کنش دهند یا با ایجاد پیوند عرضی باعث افزایش استحکام فصل مشترک شوند.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند تا تاریخ ۱۵ شهریورماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

پس از اتمام مهلت ثبت طرح‌ها و غربال آن‌ها (ارزیابی اولیه غیرحضوری)، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت.

برگزیدگان مرحله نخست، ۳ ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود بسازند یا نمونه اولیه خود را تکمیل کنند. شرکت‌کنندگان برگزیده در مرحله اول، در جریان مرحله دوم چالش (ساخت نمونه آزمایشگاهی) به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود تا سقف ۷ میلیون تومان تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد.

دریافت تایید فنی نمونه‌های اولیه در این مرحله منوط به تکمیل مستندات آزمایشگاهی و ارائه نتایج آزمون‌های تعیین شده خواهد بود. برنده نهایی چالش علاوه بر جوایز نقدی ۳۰ میلیون تومانی، می‌تواند از سایر حمایت‌های تجاری‌سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بهره‌مند شود.

5 از 1 رای