اخبار خودرو ایران

تارا اتوماتیک بخریم یا دنا پلاس توربو اتوماتیک؟

شنبه - ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک دو محصول از شرکت ایران خودرو است که در یک سگمنت و رده قیمتی قرار می‌گیرند. این دو خودرو در هر بخش مزیت‌هایی نسبت به دیگری دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

 تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک دو محصول از شرکت ایران خودرو است که در یک سگمنت و رده قیمتی قرار می‌گیرند. این دو خودرو در هر بخش مزیت‌هایی نسبت به دیگری دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

به گزارش خودرونویس، تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک دو محصول شرکت ایران خودرو بوده که تارا V4 و دنا پلاس آپشنال فول‌ترین نسخه‌های این دو خودروی ایرانی به شمار می‌رود. این خودروها از لحاظ قیمت و سگمنتی که در آن دسته‌بندی می‌شوند می‌تواند خریداران را برای انتخاب خودروی مناسب گمراه کنند. بنابراین در ادامه به مزیت هر خودرو اشاره می‌شود که نسبت به نوع استفاده، انتخاب را برای شما راحت‌تر کند.

 

نگاهی به تاریخچه تولید تارا و دنا پلاس

ایران خودرو با همکاری شرکت فرانسوی پژو در دوران برجام، شرکتی با نام ایکاپ را با هدف مونتاژ پژو 2008، 208 و 301 در فاز ابتدایی تأسیس کرد. به دنبال خروج همکار فرانسوی پس از اعمال تحریم‌ها، پروژه مونتاژ پژو 301 و توسعه پلتفرم آن نیز برای دیگر خودروها نیمه‌کاره ماند.

تارا محصولی است که از دل همان پروژه نیمه‌کاره ایران خودرو و پژو بیرون آمد و از پلتفرم پژو 301 بهره می‌برد. این شرکت توانست در غیاب همکار فرانسوی، تغییراتی روی پلتفرم پژو 301 اعمال کرده و تارای خود را به بازار کشور معرفی کند.

در مقابل دنا پلاس اتوماتیک قرار دارد که از همان پلتفرم همیشگی پژو 405 استفاده می‌کند. این خودرو نسخه فیس‌لیفت شده دنا معمولی است که در سال 1393 به بازار ایران معرفی شد. البته همان دنای معمولی نیز به نوعی نمونه فیس‌لیفت سمند به شمار می‌رود.

قوای فنی، برگ برنده دنا پلاس توربو اتوماتیک

تارا اتوماتیک V4 از قوای محرکه TU5+ استفاده می‌کند که یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر و 16 سوپاپ بوده و نوع تنفس آن طبیعی است. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 113 اسب‌بخار و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ترکیب پیشرانه و گیربکس فوق می‌تواند این سدان 1268 کیلوگرمی را در عرض 13 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

در مقابل دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ از همان پیشرانه معروف ایران خودرو با نام EF7 TC بهره می‌برد. این موتور 1.6 لیتری نیز چهار سیلندر و 16 سوپاپ بوده، اما نوع تنفس توربوشارژ آن می‌تواند حداکثر قدرت پیشرانه را به 150 اسب‌بخار و گشتاور را به 215 نیوتن‌متر افزایش دهد. قدرت تولیدی به کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همین امر باعث می‌شود دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به‌رغم وزن بالاتر 1400 کیلوگرمی، شتاب 10.5 ثانیه را از سرعت صفر تا 100 کیلومتر در ساعت به ثبت برساند که می‌تواند برگ برنده‌ای برای آن باشد. در حالی که تارا اتوماتیک V4 با احتساب وزن خالص 1268 کیلوگرم، صفر تا 100 را در عرض 13 ثانیه پر می‌کند.

 

 

موتور EF7 ایران خودرو TC7 پلاس پیشرانه (1)

 

 

البته مسئله مهم دیگر، مصرف سوخت این دو خودرو است که طبق اعلام رسمی شرکت، برای تارا اتوماتیک V4 مصرف سوخت ترکیبی برابر 7.29 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده، اما برای دنا پلاس توربو آپشنال این مصرف برابر 8.12 لیتر خواهد بود.

بنابراین علی‌رغم اینکه دنا پلاس اتوماتیک شتاب بالاتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد، اما نزدیک به یک لیتر مصرف سوخت ترکیبی بیشتری نسبت به تارا اتوماتیک آپشنال دارد. علاوه‌بر آن همانطور که اشاره شد تارا از پلتفرم پژو 301 بهره می‌برد که جدیدتر و مقاوم‌تر از پلتفرم قدیمی پژو 405 استفاده شده روی دنا پلاس خواهد بود.

طراحی ظاهری، وجه اشتراک تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک

واقعیت امر این است که بحث پسند طراحی ظاهری به سلیقه هر فرد باز می‌گردد. یکی از بزرگترین ایراداتی که در گذشته به طراحی تارا گرفته می‌شد، چراغ‌های نه‌چندان زیبا و پرنور پشتی بود که ایران خودرو با شنیدن انتقادات، گرافیک چراغ ترمز عقب را تغییر داد و همین موضوع پاشنه‌آشیل طراحی این خودروی لوکس شرکت را برطرف کرد.

تست و بررسی تارا اتوماتیک V4 ایران خودرو LX Ikco tara v4 at review

تارا اتوماتیک V4 دارای طول 4519 میلی‌متر، عرض 1748 میلی‌متر و ارتفاع 1466 میلی‌متر است که تقریباً هم اندازه با دنا پلاس محسوب می‌شود. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز 4559 میلی‌متر طول، 1720 میلی‌متر عرض و 1460 میلی‌متر ارتفاع دارد. هر دو خودرو از رینگ‌های آلیاژی 16 اینچ استفاده می‌کنند، البته طراحی رینگ‌ها برای تارا و دنا متفاوت از یکدیگر هستند.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین تارا اتوماتیک V4 می‌توان تغییراتی را نسبت به نسخه پیشین متوجه شد. در طراحی داخلی این خودرو همانند نسخه‌های پیشین، غالباً از پلاستیک سخت استفاده شده اما به طور کلی، نوع طراحی بیانگر اختلاف قیمتی این خودرو با دیگر محصولات ایران خودرو است.

کلیدهای شیشه بالابر در نسخه V4 به روی درب‌ها منتقل شده و در نتیجه یک محفظه برای قرارگیری تلفن همراه در بخش کنسول باز شده است. اما دکمه استارت تارا V4 نیز همانند نسخه‌های پیشین در سمت چپ غربیلک فرمان قرار دارد که از لحاظ سطح دسترسی می‌تواند راننده را در استفاده‌های اولیه گمراه کند. جنس روکش صندلی‌ها برای تارا اتوماتیک V4 به صورت چرم و پارچه در نظر گرفته شده که می‌تواند از نکات مثبت طراحی خودرو باشد.

از سوی دیگر داخل کابین دنا پلاس توربو آپشنال همانند نسخه‌های پیشین بوده و تغییر چندانی در داخل کابین مشاهده نمی‌شود. متریال استفاده شده برای کابین دنا پلاس نیز غالباً از نوع پلاستیک سخت در نظر گرفته شده است و از این بابت تفاوتی با تارا اتوماتیک V4 ندارد، اما روکش صندلی‌ها برخلاف رقیب خود تماماً پارچه‌ای است.

هرچند همه تصور می‌کنند که داخل کابین دو خودروی نام‌برده جادار باشد، اما به دلیل نوع ادوات داخلی استفاده شده و طراحی داشبورد، کابین تارا اتوماتیک V4 و دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال چندان جادار نیست.

در بخش فضای صندوق عقب اما برگ برنده در دستان تارا اتوماتیک خواهد بود. تارا اتوماتیک V4 از یک صندوق با حجم 640 لیتر بهره می‌برد که با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب می‌توان به فضای بیشتری نیز دست یافت. در حالی که دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال چنین قابلیتی ندارد و حجم صندوق آن 500 لیتر است.

 

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

محصول تارا به دلیل اینکه از همان ابتدا با هدف تولید سدان لوکس ایران خودرو وارد بازار شد، آپشن‌های بیشتری به نسبت دیگر محصولات این شرکت در اختیار خریدار قرار می‌دهد؛ اما دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در حقیقت فول‌ترین تیپ این خودرو به شمار می‌رود که سعی می‌کند در بخش امکانات رفاهی، خود را به رقیب جدیدالورود خود برساند.

تارا اتوماتیک دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، چهار عدد کیسه هوا، کنترل کشش و پایداری، آینه فتوکرومیک، سنسور نور و باران، فرمان برقی به همراه کلیدهای کنترلی، دوربین دنده عقب، نمایشگر هفت اینچی، سانروف، صندلی 6 حالته برقی راننده و سرنشین جلو به همراه گرم‌کن صندلی، سنسور پا برای بازکردن صندوق عقب، چراغ خوش‌آمدگویی و ورود و استارت بدون کلید است.

تست و بررسی تارا اتوماتیک V4 ایران خودرو LX Ikco tara v4 at review

در مقابل دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال هم آپشن‌هایی مانند کروزکنترل، چهار عدد کیسه هوا، آیینه الکتروکرومیک، سنسور نور و باران، فرمان برقی به همراه کلیدهای کنترلی، نمایشگر هفت اینچی، سانروف، صندلی هشت حالته برقی راننده و سرنشین، ورود و استارت بدون کلید دارد.

بنابراین امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو نیز تا حد بسیاری به هم شبیه است، اما تارا اتوماتیک V4 چند آپشن همچون گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور پای صندوق عقب و چراغ خوش‌آمدگویی دارد که در دنا پلاس توربو آپشنال دیده نمی‌شود.

تارا اتوماتیک V4 بخریم یا دنا پلاس توربو آپشنال؟

همانطور که اشاره شد هر دو خودروی تارا اتوماتیک V4 و دنا پلاس توربو آپشنال از لحاظ قیمتی، سگمنت، آپشن‌ها و امکانات رفاهی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند و تفاوت اصلی را می‌توان در بخش مشخصات فنی و طراحی ظاهری دانست.

هرچند پیشرانه دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال حداکثر قدرت و گشتاور بالایی تولید می‌کند و شتاب صفر تا 100 بهتری نسبت به تارا اتوماتیک V4 ارائه می‌کند، اما مصرف سوخت و استهلاک بالای پیشرانه EF7 توربوشارژ نسبت به پیشرانه TU5+ تارا اتوماتیک V4 می‌تواند پاشنه‌آشیل دناپلاس باشد.

بنابراین در نهایت اگر به دنبال خودروی تندوتیز با امنیت و امکانات به نسبت پایین‌تر باشید، می‌توانید دنا پلاس را انتخاب کنید، اما اگر به دنبال یک خودروی جدیدتر با امکانات بهتر و البته قیمت بالا هستید، تارا اتوماتیک V4 انتخاب شما خواهد بود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟