اخبار خودرو ایران
خودرویی برای ثبت در تاریخ ایران خودرو

دنا پلاس توربو اتوماتیک محصول باوقار ایرانی

سه شنبه - ۶ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
دنا پلاس

دنا پلاس توربو اتوماتیک در تمام تیپ ها از موتور ای اف 7  توروبو شارژ 1700 سی سی که 150 اسب بخار نیرو تولید می کند و دارای استانداردهای آْلایندگی یورو 5 است بهره خواهد برد و گیربکس تمامی مدل ها نیز از نوع  اتوماتیک شش سرعته است.

به گزارش خودرونویس، با این حال نمای ظاهری خودرو در مدل های مختلف تغییرات زیادی ندارد و بیشتر تفاوت ها مربوط به نوع آپشن های نصب شده در دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک خواهد بود که در نوع خود یک تحول بزرگ در صنعت خودرو ایران محسوب می شود.

بر اساس اعلام ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتومات قرار است در سه تیپ پایه (L1)، تیپ نیمه فول (L2) و تیپ فول (L3) مختلف به مشتریان تحویل داده شود. نکته جالب دنا پلاس توربو اتومات این است که ایران خودرو، سفارش ساخت جعبه‌دنده‌ای جدید را به کره‌ای‌ها نداده بلکه آن را از دستی به اتومات تغییر داده است.

 

گیربکس دنا پلاس اتوماتیک

جعبه دنده ای که ایران خودرو برای دنا پلاس توربو اتومات درنظر گرفته از نوع دو حالته است؛ یعنی حالت اسپرت و زمستانی را هم در اختیار راننده اش قرار می‌دهد. جالب است که ایران خودرویی‌ها میزان مصرف ترکیبی را برای هردو مدل، تقریبا یکسان اعلام کرده‌اند.

در بحث تجهیزات نیز ایران خودرو همان آپشن‌های که به دنا پلاس توربو دنده ای اضافه کرده بود، برای دنا پلاس توربو اتومات نیز استفاده کرده. بنابراین هیچ تفاوت آپشنی میان مدل دنده ای و مدل اتومات این خودرو وجود ندارد.

امکاناتی همچون سانروف، دو ایربگ، کروز کنترل، تریم تک رنگ مشکی، رینگ 16 اینچ آلومینیومی جدید، ترمز دیسکی عقب، طرح جدید سردنده و گردگیر، روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز و موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ از جمله مهم‌ترین‌ آپشن‌های دنا پلاس توربو به شمار می رود.

ایران خودرو از سال 97 امکانات مختلفی همچون سانروف، جا عینکی، آنتن سقفی، ایربگ های جانبی جلو و سیستم پشتیبانی نویگیشن  را از لیست امکانات استاندارد دنا پلاس توربو دنده ای، حذف کرده بود اما اکنون این امکانات را به برخی تیپ های دنا پلاس توربو اتومات اضافه کرده است.

 

دنا پلاس اتومات یا دنا پلاس دنده ای

دنا پلاس توربو تمایز ظاهری ویژه‌ای با دنا پلاس ندارد. فقط می‌توان از روی طرح جدید و بزرگ‌تر رینگ‌ها آن را تشخیص داد. لبته کابین این خودرو نیز با همان تجهیزات کابین دنا پلاس بوده و تنها  سه ویژگی کاملا جدید شامل طرح جدید سردنده و گردگیر آن، روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز و موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ به آن اضافه شده است.

 

دنا پلاس اتومات

 

 

تفاوت این دو محصول درست مانند تفاوت سورن با سورن توربو است. ایران‌خودرو در هر دو مدل، از پیشرانه EF7 یورو 4 بهره گرفته که هم مصرف سوخت و هم شتاب خودرو را بهبود داده است. همچنین از عدد حک‌شده بر گلگیر جلو، می‌توان فهمید که ایران‌خودرویی‌ها اصرار دارند حجم پیشرانه را 1.7 لیتر اعلام کنند؛ درصورتی‌که حجم دقیق آن 1646 سی‌سی است و هر طور این عدد را گرد کنید، بازهم 1.6 لیتر می‌شود نه 1.7 لیتر.

 

تفاوت دنا پلاس با دنا معمولی

با این همه دنا پلاس را باید اولین فیس لیفت دنا بدانیم؛ فیس لیفتی که هرچند تغییرات مختصری دارد اما به خوبی توانسته دنا را به بازه قیمتی بالاتری ارتقا دهد. دنا پلاس در پاییز سال 95 معرفی شد و پس از آن ایران خودرو از زمستان همان سال آن را به خطوط تولید اضافه کرد و در نهایت اولین سری آن به ‌عنوان مدل 96 وارد بازار شد. تفاوت‌های دنا پلاس با دنا معمولی هم در ظاهر است و هم در تجهیزات. مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری دنا پلاس تغییر نمای جانبی (خط جانبی و لچکی عقب)، تغییر قاب آینه های جانبی، جلوپنجره اسپرت‌‌تر با ابعاد بزرگ‌تر، تجهیز چراغ‌های جلو و عقب به نئون، نوار کرومی دور شیشه و دستگیره‌های کرومی درب هستند.

در بحث تجهیزات نیز ایران خودرو آپشن‌هایی مشتری‌پسندی را به دنا پلاس اضافه کرده است؛ آپشن‌هایی مانند جاعینکی، سانروف، دوربین عقب، چراغ دی لایت، کفپوش موکتی، ایربگ های جانبی جلو، سیستم پشتیبانی از نویگیشن، آنتن سقف کوسه‌ای یا شارک فین  و نورپردازی فضای پای سرنشین یا فوت لامپ که تا پیش از این روی دنا وجود نداشت.

 

 

شرح دنا پلاس دنا پلاس توربو
پیشرانه 1.6 لیتر ای اف7 1.6 لیتری ای اف7 توربو
قدرت 115 اسب بخار 150 اسب بخار
گشتاور 157 نیوتن متر 215 نیوتن متر
سرعت 190 کیلومتر در ساعت 205 کیلومتر در ساعت
شتاب 13.5 ثانیه 10ثانیه
گیربکس 5سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف سوخت جاده 602 لیتر 5.7لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.7 لیتر 7.3 لیتر
وزن 1258 کیلوگرم 1262 کیلو

 

3 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟