اخبار خودرو ایران
توان ایران خودرو در استانداردسازی و توسعه محصول مطابق با استاندارد اروپا

رعایت استانداردهای 85گانه در تمام محصولات ایران خودرو

دوشنبه - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
رعایت استاندارد 85گانه خودرو در محصولات ایران خودرو (1)

ارتقا سطح استانداردها لازمه پیشرفت صنعت خودرو و زمینه ساز عرضه محصولاتی جدیدتر و ایمنتر است. به همین جهت در سال 1396 بحث استانداردهای 85گانه صنعت خودرو برای خودروهای تولیدی و وارداتی مطرح شد که به موجب آن تمامی محصولات عرضه شده به بازار ایران ملزم به رعایت این استانداردها بودند. بدین ترتیب خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای 85گانه وضع شده نبودند، باید از چرخه تولید و واردات خارج می شدند که این یک موضوع چالشی و سخت برای شرکت های خودروسازی و واردکنندگان ما بود.

به گزارش خودرونویس، این استانداردهای 85گانه از همان ابتدا برای خودروهای وارداتی اجرا شد که به موجب آن واردات خودروهایی که قادر به پاس کردن این استاندارد نبودند متوقف شد. اما با توجه به ارتقای ناگهانی سطح این استاندارد نسبت به استانداردهای قبلی و موضوع تحریم ها که به چالش بزرگی برای خودروسازان داخلی تبدیل شده بود، این استاندارد 85گانه در چند مرحله به خودروسازان ابلاغ شد. در ابتدا خودروسازان باید 52 مورد، در گام بعدی در سال 1397 63 مورد و در گام بعدی از سال 1399 تا به امروز نیز 76 مورد آن لازم الاجرا شده که در  9 مورد بحرانی دیگر هم زمانبندی اجرا به زودی به خودروسازان داخلی ابلاغ می شود.
رعایت استاندارد 85گانه خودرو در محصولات ایران خودرو (1)
به همین ترتیب بسیاری از خودروها برای اینکه قادر به پاس کردن این استانداردها باشند، دستخوش تغییراتی در بحث تجهیزات ایمنی، طراحی ظاهری و … شدند. برخی دیگر هم که به هیچ عنوان قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از چرخه تولید خارج شدند. این موضوع بر کسی پوشیده نیست که رشد سطح تکنولوژی و استاندارد یک خودرو روی قیمت آن تاثیر مستقیم دارد و هزینه این افزایش سطح استانداردها معمولا از جیب مشتری پرداخت می شود. مگر اینکه تکنولوژی ارزان شود و در دسترس تر باشد. مانند بحث خودروهای برقی و باتری آنها که روز به روز گسترده تر و ارزانتر می شود. ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه در راستای همگام سازی محصولات خود با این استانداردهای 85گانه الزامی، در گام اول محصولات قدیمی خود را که با بروزرسانی هم قادر به پاس کردن استانداردهای 85گانه نبودند یا اینکه اعمال این تغییرات برای آنها مقرون به صرفه نبود از چرخه تولید خارج کرد. نتیجه این سیاست توقف تولید سمند و پژو 405 بود که سهم قابل توجهی از فروش ایران خودرو مربوط به این دو خودرو بود. هرچند بازار مصرف بر اثر این توقفات شوک های نامناسبی را تجربه نموده است ولیکن این اقدام زمینه ساز ورود ایران خودرو به آینده ای روشن ، عبور از گذشته و تبدیل شدن به ایران خودرو نوین تلقی می شود. چراکه قطعا محصولاتی مدرنتر، لوکس‌تر، ایمن‌تر و بروز جایگزین این خودروها خواهند شد.
رعایت استاندارد 85گانه خودرو در محصولات ایران خودرو (1)
با وجود اینکه رعایت این استانداردها در محصولات تولیدی آن هم در این شرایط تحریم برای یک خودروساز دشوار و هزینه بردار بود، اما ایران خودرو تلاش کرد تا محصولات تولیدی خود را همگام با این استانداردها تولید کند. نتیجه این سیاست پاس کردن استاندارد برخورد با عابر پیاده توسط رانا پلاس و خانواده دنا و همچنین پاس کردن استاندارد GSO توسط دنا این دو خانواده محصول  بود. لازم به ذکر است که هزینه این اقدامات و تغییرات اجرا شده روی محصولات از جیب مشتری پرداخت نشده است. علاوه بر این اقدامات ایران خودرو تلاش زیادی برای بروزرسانی سبد محصولات خود و طراحی و توسعه محصولاتی جدید مطابق با جدیدترین استانداردهای روز دنیا گرفت صورت داد. نتیجه این اقدام طراحی کراس اوور ری را یا همان K125 بوده که مدرنترین خودروی تولید داخل، اولین کراس اوور ملی و لوکس ترین خودروی ایرانی بوده که قادر به پاس کردن تمامی استانداردهای 85گانه بوده و رقیب شایسته ای برای خودروهای هم رده وارداتی هم محسوب می شود.
رعایت استاندارد 85گانه خودرو در محصولات ایران خودرو (1)
در گام بعدی ایران خودرو محصول TF21 را به عنوان یک هاچبک جدید و مدرن و در عین حال جانشین خانواده پژو 206 طراحی کرد که به زودی قرار است این خودرو هم معرفی شود. لازم به ذکر است که خودروی TF21 هم قادر به پاس کردن تمامی این استانداردهای 85گانه بوده که این نشان از توان بالای ایران خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصول دارد. چراکه این استانداردهای 85گانه با الگوبرداری از استانداردهای اروپا تدوین شده و نسبت به استانداردهای صنعت خودروسازی بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند چین و کشورهای هم رده با ایران مانند هند، برزیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس GSO و کشورهای حوزه CSI سختگیرانه تر است. ایران خودرو همچنین در خودروی تارا نیز تمام این موارد را لحاظ کرده و این سدان جدید هم قادر به پاس کردن استانداردهای 85گانه است. لازم به ذکر است که تارا اولین خودرویی ایرانی بود که استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را پاس کرد که این نشان از توجه ایران خودرو نوین به استانداردسازی محصولات خود و توسعه و طراحی آنها دارد.
5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟