اخبار خودرو ایران
پیش به سوی آینده روشن

توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ در ایران خودرو

دوشنبه - ۱۱ مهر ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

روز گذشته خودرو سمند پس از حدود ۲۲ سال تولید برای همیشه از خط تولید ایران خودرو خارج و به موزه ایران خودرو انتقال یافت. روز گذشته طی بازدیدی که جمعی از خبرنگاران با حضور استاندار آذربایجان شرقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و مدیرعامل ایران خودرو تبریز از سایت تولیدی تبریز ایران خودرو داشتند، آخرین نسخه پژو ۴۰۵ و سمند از خط تولید ایران خودرو خارج و تولید پژو ۴۰۵ و سمند برای همیشه در ایران خودرو متوقف شد

به گزارش خودرونویس، سمند اولین خودروی ملی ایران خودرو بوده که پروژه طراحی آن در سال ۱۳۷۴ استارت خورد و اولین نسخه های تولیدی سمند در اواخر دهه ۱۳۷۰ به بازار ایران عرضه شد. سمند اولین تلاش ایران خودرو برای طراحی خودرو بود و عرضه سمند راه را برای عرضه محصولاتی بهتر و مدرنتر همچون دنا، تارا و حتی ری را بازکرده و عملا ایران خودرو را از یک مونتاژکار خودرو در دهه ۱۳۷۰ به یک خودروساز تبدیل کرد. به همین جهت سمند جایگاه معنوی ویژه ای در بین محصولات ایران خودرو داشت و کنار گذاشتن آن از خط تولید چندان ساده نبود.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

اما هر اسطوره ای روزی به پایان می رسد و باید به جوانترها میدان دهد. دوره سمند هم به پایان رسیده بود و باید از فضای خط تولید ایران خودرو و ایران خودرو تبریز که سمند در آن تولید می شد، برای تولید محصولاتی جدیدتر استفاده کرد.

طی بازدیدی که ابراهیم رییسی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ از ایران خودرو داشت، دستوری مبنی بر توقف تولید خودروهای قدیمی را صادر کرد و حال ایران خودرو‌ در راستای تحقق این امر، تولید دو خودرو پژو ۴۰۵ و سمند را برای همیشه متوقف کرد.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

خداحافظی با سمند و پژو 405

اصغرخوش بهم مدیرعامل ایران خودرو تبریز اظهار کرد که همزمان با خروج پژو ۴۰۵ و سمند از خط تولید ایران خودرو، خودروهای ناقص موجود در کف پارکینگ ایران خودرو تبریز نیز به صفر رسید و دیگر هیچ خودروی ناقصی در ایران خودرو تبریز وجود ندارد. ایران خودرو تبریز یکی از سایت های تولیدی مهم ایران خودرو بوده که ظرفیت تولید سالانه ۱۳۰ هزار دستگاه را داشته و در سال جاری دو‌ رکورد تولید ۴۸۰ و ۴۸۷ دستگاه خودرو را ثبت کرده است. ایران خودرو تبریز در سال ۱۴۰۱ برای تولید ۷۸ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی کرده که روزانه به طور میانگین ۳۵۰ دستگاه می شود. ایران خودرو تبریز هم اکنون به صورت میانگین روزانه ۳۴۳ دستگاه خودرو تولید می کند و قصد دارد تیراژ تولید خود را افزایش دهد. ایران خودرو تبریز از بدو تاسیس خود تا به امروز ۱۰۲۱۰۱۹ خودرو تولید کرده و سال ۱۴۰۱ را با ۱۹ هزار خودرو ناقص در کف کارخانه شروع کرد. مدیرعامل ایران خودرو تبریز اظهارکرد که این شرکت از ابتدای سال جاری تا به امروز 40657 دستگاه خودرو ضمن تکیل خودروهای ناقص تولید کرده است.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

همچنین تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۱ بخشی به صورت کامل و بخشی به صورت ناقص بود. مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو سیاست عدم تولید خودروی ناقص را در این شرکت از خرداد ماه اجرایی کرد و از خرداد سال جاری دیگر خودروی ناقصی در ایران خودرو تبریز تولید نشد. حال ایران خودرو تبریز از تیر ۱۴۰۱ کمر همت را به تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ بست و در شهریور ماه ۸۳۵۵ خودروی ناقص تجاری سازی شد و هم اکنون پایان ۱۹ هزار دستگاه خودروی ناقص در ایران خودرو تبریز فرا رسید.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

ایران خودرو تبریز از ابتدای سال جاری تلاش های زیادی را در جهت اصلاح خطوط تولید، بهبود کیفیت، کاهش نمره منفی، افزایش بهره وری، احداث ایستگاه های جدید در خط تولید، احداث کانوایر در خطوط تولید و ..‌. کرد که نتیجه آن رسیدن تیراژ ساعتی ایران خودرو تبریز از ۱۹ دستگاه در ابتدای سال به ۲۳ دستگاه بوده و هدف این شرکت تولید ۲۸ دستگاه خودرو در ساعت است.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

پس از توقف تولید سمند، در حال حاضر در ایران خودرو تبریز خودرو سورن پلاس تولید می شود. اما قرار است که به زودی محصولات دیگری اعم از خانواده دنا و تارا نیز در ایران خودرو تبریز تولید شوند.

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رسما توقف تولید پژو ۴۰۵ پس از نزدیک به سه دهه و سمند را پس از نزدیک به ۲۲ سال در ایران خودرو اعلام کرد. در این سالها بیش از ۳ میلیون دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ و سمند در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده است.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

بروزرسانی سبد محصولات ایران خودرو پس از سمند و پژو 405

خطیبی اظهار کرد که تصمیم گرفتیم که عمده سبد محصولات ایران خودرو را به محصولات باکیفیت‌تر اختصاص دهیم و به همین جهت خودروهای قدیمی‌ پژو ۴۰۵ و سمند را که کیفیت پایینی داشتند از خط تولید خارج کردیم و ظرفیت خالی شده را به تولید خودروهایی همچون سورن پلاس، دنا و دنا پلاس اختصاص خواهیم داد.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرپ ضمن تاکید به این موضوع که امروز حتی یک خودروی ناقص هم در این شرکت وجود ندارد گفت صفر شدن خودروهای ناقص خود به تنهایی ۲۵ درصد شاخص منفی برای محصول را کاهش و موجب صرفه جویی ۷ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ شد.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

خطیبی اشاره کرد با شناسایی گلوگاه ها و موانع تولید، ابتدا تصور می کردیم که قطعات الکترونیکی موجب تولید ناقص خودرو‌ می شوند. اما هرگز خط تولید ایران خودرو به دلیل تامین قطعات الکترونیکی نخوابید و علی رغم همه سختی ها قطعات الکترونیکی به موقع تامین می شد. دلیل تولید ناقص برخی از محصولات تامین برخی از قطعات مانند سینی فن، رینگ و … بود که اتفاقا ۱۰۰ درصد هم داخلی هستند.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

خطیبی تاکید کرد که صنعت خودرو یک صنعت تیراژ محور بوده و برای اینکه هزینه ها سرشکن شوند، باید تیراژ بالد باشد. خطیبی اظهار کرد که ایران خودرو امروز از روزهای سخت گذشته فاصله گرفته و البته همچنان تا اوج فاصله دارد. هدف محوری ایران خودرو افزایش تیراژ و تنوع تولید بوده و سال ۱۴۰۱ قصد تولید ۷۵۰ هزار خودرو اعم از سواری و تجاری را دارد.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

خطیبی اشاره کرد که تولید از نظر ما فقط تولید کامل است. اما در گذشته تولید ناقص هم جزو آمار تولید محسوب می شد. خطیبی اشاره کرد که تا ساعت ۷:۳۰ روز ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۳۰۳ هزار و ۹۳۵ دستگاه خودرو به صورت کامل در ایران خودرو تولید شده که ۱۰۲ هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته است.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

تحقق فرامین رییس جمهور در ایران خودرو

مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که تمامی دستورهای کلیدی رییس جمهور که طی بازدید در اسفند ماه صادر شده اعم از افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید، افزایش گارانتی خودروها به سه سال، تولید خودروی برقی (تارا برقی)، واگذاری سهام درون شرکتی و … انجام شده است.

توقف تولید پژو 405 و سمند ایران خودرو تبریز (1)

سمند زمینه ساز آینده روشن ایران خودرو

خطیبی اشاره کرد که هرچند پژو ۴۰۵ هم محصول مهمی برای ایران خودرو بود، اما سمند به مراتب جایگاه بالاتری داشت و زمینه را برای تولید و توسعه محصولاتی همچون دنا، دنا پلاس، تارا، ری‌را و TF21 فراهم کرد. خطیبی اشاره کرد که خودروی TF21 طی روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو از توافقات صورت گرفته در زمینه صادرات خودرو و قطعه به ونزوئلا و روسیه خبر داد و اظهار کرد که طی دو ماه آتی صادرات دنا و تارا به ونزوئلا آغاز می شود. وی همچنین خبر داد که صادرات قطعه طی ۶ ماه گذشته نسبت به زمان مشابه سال قبل سه برابر شده است.

خطیبی اظهار کرد که سمند تبلور باور ملی بود و باعث شد که ری را و TF21 شکل بگیرد. خطیبی اشاره کرد که باید در آینده خط رنگ و بدنه هم در ایران خودرو تبریز احداث کنیم و با توجه به ظرفیت های قطعه سازی آذربایجان شرقی، ایران خودرو تبریز به خودروسازی کامل تبدیل می شود. چراکه شبکه تامین باید نزدیک‌ خودروساز باشد و در غیر این صورت تولید از حالت اقتصادی خارج مب شود.

 

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟