اخبار خودرو ایران
در موسسه معتبر اروپایی بررسی شد

دنا ایران خودرو سربلند در تست ایمنی برخورد با عابر پیاده

یکشنبه - ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده دنا ECE R127

ایران خودرو به تازگی نسبت به دریافت استانداردهای مختلف اتحادیه اروپا برای محصولات خود اقدام کرده و پس از دریافت استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده ECE R127 برای دو خودرو تارا و رانا پلاس، حال نوبت به خودروی دنا رسیده بود تا استاندارد ایمنی عابر پیاده اروپا را دریافت کند.

به گزارش خودرونویس، در گذشته اولویت خودروساز در طراحی و ایمنی یک خودرو صرفا حفظ جان راننده و سرنشینان بود. اما به تازگی موضوع حفظ ایمنی عابر پیاده در تصادف نیز مطرح شده و خودروسازان ملزم به رعایت فاکتورهایی در طراحی و مشخصات فنی خودرو برای حفظ ایمنی عابرین پیاده در صورت برخورد از جلو شده اند. لازم به ذکر است که رعایت ایمنی برخورد با عابر پیاده مانند یک شمشیر دولبه برای خودروسازان است. چراکه خودروسازان باید با پارامترهایی بازی کنند که ممکن است روی ایمنی خودرو نیز تاثیر داشته باشد. نحوه طراحی کاپوت، شیشه جلو، سپر و جنس مواد استفاده شده در این قسمت همگی در شدت آسیب وارد شده به عابر پیاده در هنگام برخورد با خودرو تاثیر دارند.

به همین جهت بسیاری از خودروسازان به کل از دریافت این استاندارد که امروزه در بازار اروپا الزامی شده منصرف می شوند. اما ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور تامین ایمنی عابر پیاده در تصادف را در دستور کار طراحی محصولات جدید خود قرار داده است.

استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده روی قسمت جلویی خودرو تست می شود. چراکه عمده تصادف های خودرو با عابر پیاده که با سرعت بالا هم هستند از قسمت جلویی بوده و بعید است که خودرو با سرعت بالا از قسمت عقب با عابر پیاده برخورد کند. در زمان برخورد خودرو با عابر پیاده دو ضربه به عابر پیاده وارد می شود. اولین ضربه از خودرو بوده و سپس عابر پیاده به زمین پرتاب شده و دومین ضربه از سطح زمین به وی وارد می شود. اما عمده جراحات وارد شده به عابر پیاده در همان ضربه اول یعنی از همان خودروست. اولین قسمتی از خودرو که با عابر پیاده برخورد کرده سپر بوده که با پاها برخورد می کند. سپس لبه کاپوت بوده که به لگن و قسمت میانی بدن برخورد کرده و در ادامه کاپوت و شیشه جلوی خودرو بوده که به سر عابر پیاده برخورد می کند. خودروسازان باید در طراحی این قسمت ها الزامات تامین ایمنی عابر پیاده در تصادف را لحاظ کنند.

دلیل اصلی تلفات عابرین پیاده در هنگام تصادف با خودرو ضربه مغزی و برخورد سر با کاپوت خودروست. کاپوت خودرو از ورق فلزی طراحی شده و ساختار آن به نوعی بوده که به خوبی نمی تواند از سر عابر پیاده محافظت کند. اگر فاصله بین کاپوت و خودرو در محدوده 10 سانتی متر و بیشتر باشد ایمنی عابر پیاده در تصادف بیشتر می شود. اما کمتر از این مقدار خطر مرگ عابر پیاده در تصادف را بیشتر می کند. اما اگر فاصله بین کاپوت با پیشرانه خودرو در محدوده 10 سانتی متر یا حتی بیشتر باشد، ایمنی عابر پیاده در هنگام برخورد بیشتر شده و امکان ضربه مغزی کاهش پیدا می کند. همچنین نحوه طراحی محل تلاقی شیشه جلو با کاپوت و زاویه شیشه جلو نیز در تامین ایمنی عابر پیاده اهمیت زیادی دارد.

ایران خودرو برای دریافت استاندارد ایمنی عابر پیاده در خودروی دنا، تغییراتی در سیستم تعلیق جلو و دماغه این خودرو ایجاد کرده که کمترین میزان آسیب به سر و پا عابر پیاده در هنگام تصادف وارد شود. ایران خودرو به تازگی خودروی دنا را در برای دریافت استاندارد برخورد با عابر پیاده به یک موسسه معتبر اروپایی ارسال کرده که در این آزمون سختگیرانه دنا ایران خودرو موفق به دریافت استاندارد تصادف با عابر پیاده یا ECE R127 شده است. نحوه اجرای آزمون برخورد خودرو با عابر پیاده به صورت شبیه سازی برخورد با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت با عابر پیاده است. در این آزمون نیروهای وارد شده توسط خودرو به بدن عابر پیاده شبیه سازی شده در دو بخش پا و سر سنجیده می شود. نیروهای وارد شده در نقاط برخورد اعم از سپر، کاپوت، جلوپنجره، شیشه جلو و … توسط دنا به بدن عابر پیاده مورد ارزیابی قرار گرفته اند که با توجه به اینکه تمام این نیروها در محدوده مجاز تعیین شده توسط این موسسه اروپایی بوده اند، خودروی دنا ایران خودرو موفق به دریافت استاندارد ایمنی تصادف با عابر پیاده ECE R127 شده است.

استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده از جمله استانداردهای 85 گانه تعیین شده در ایران هم بوده و شرط عرضه یک خودرو در اروپاست و یکی از موارد ایمنی مهمی بوده که خودروسازان اروپایی ملزم به رعایت آن در طراحی خودرو هستند. دریافت این استاندارد به حدی سخت بوده که خودروسازان چینی هنوز هیچ اقدامی برای دریافت این استاندارد نکرده اند و ایران در مقوله استانداردهای وضع شده برای صنعت خودروسازی و خودروهای تولیدی نسبت به خودروسازان چینی جلوتر است.

خودروسازان برای دریافت استاندارد تصادف با عابر پیاده ECE R127 باید الزاماتی را در طراحی خودرو رعایت کنند و پارامترهای مختلفی را باید تغییر دهند تا بتوانند ایمنی عابر پیاده در تصادف را تضمین کنند. در واقع خودروساز باید از مواد اولیه نرم و الاستیک در طراحی قسمت جلویی خودرو استفاده کند که انرژی حاصل از برخورد با سر و پا عابر پیاده را جذب کند و با تغییر شکل خود باعث وارد شدن انرژی کمتری به بدنه عابر پیاده شود و به بیان ساده تر شدت ضربه وارد شده را کاهش دهد.

ایران خودرو مدتیست که اراده جدی خود برای ارتقا سطح کیفی محصولات و همچنین سطح ایمنی آنها را نشان داده و که نتیجه آن دریافت استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده برای سه خودرو تارا، رانا پلاس و دنا شده است. خودروی دنا ایران خودرو به لطف دارابودن مواد اولیه نرم و الاستیک در بخش سپر، جلوپنجره و استفاده از فوم های نرم در پشت سپر، سبک طراحی چراغ های جلو، آلیاژ به کار رفته در فلز کاپوت و فاصله کاپوت از موتور و زاویه تلاقی کاپوت با شیشه جلو موفق به دریافت این استاندارد سختگیرانه ECE R127 برخورد با عابر پیاده اروپا شده است. این رویداد یک دستاورد مهم برای ایران خودرو و صنعت خودروسازی ایران محسوب می شود و بیانگر اتفاقات مهم و بزرگی بوده که در آینده در ایران خودرو و صنعت خودروسازی کشور رخ خواهند داد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟