اخبار خودرو ایران
قادر به پیمایش 300 کیلومتر در حالت شارژ کامل

ماشین تارا برقی در نسخه نیمه صنعتی رونمایی شد

چهارشنبه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

تارا برقی در نسخه نیمه صنعتی صبح امروز طی مراسمی در شرکت دانش بنیان جتکو رونمایی شد. جتکو یک شرکت دانش بنیان بوده که با تلاش های صورت گرفته در راستای تحقق تولید و اقتصاد دانش بنیان، موفق شده که دانش تولید و طراحی خودروی برقی را کسب کند و اولین ثمره آن خودروی تارا برقی بوده که در نسخه نیمه صنعتی معرفی شده است.

به گزارش خودرونویس، گروه صنعتی ایران خودرو از بین تمام پلتفرم موجود خود برای تولید خودروی برقی، پلتفرم IKP1 را انتخاب کرد که دو خودروی تارا و کراس اوور ری را هم روی این پلتفرم تولید شده اند. دلیل انتخاب پلتفرم IKP1 برای تولید خودروی الکتریکی، مدرن و به روز بودن این ساختار بوده که به ایران خودرو امکان نصب موتور برقی و پک باتری را به جای موتور بنزینی و باک بنزین در تارا داده است.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

تارا برقی ابتدا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در قالب مدل کانسپت معرفی شده بود. اما حال ایران خودرو نسخه نیمه صنعتی تارا برقی را رونمایی کرده که بسیار به مدل تولیدی نزدیک بوده و شاید برخی از جزییات آن در مدل تولیدی تغییر کنند. ایران خودرو به خوبی اهمیت تولید و توسعه خودروهای برقی را درک کرده و به همین جهت شرکت دانش بنیان جتکو با تلاش یک تیم 40 نفره موفق به بومی سازی دانش تولید قطعات خودروهای الکتریکی شد. هم اکنون تمامی قطعات خودروهای الکتریکی به جز سلول باتری در ایران قابل تولید بوده که به گفته مدیر عامل جتکو در زمان تولید انبوه تارا برقی نیز امکان داخلی سازی سلول باتری لیتیوم یونی توسط شرکت های بزرگ باتری سازی داخل کشور از جمله صبا باتری وجود دارد.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

ویدیو معرفی تارا برقی

ظاهر تارا برقی

تارا برقی در نسخه نیمه صنعتی در ظاهر تفاوت چندانی با مدل درونسوز نداشت. اما با توجه به رندر نمایش داده شده در کنفرانس خبری جتکو، تصور می کنیم که ایران خودرو از جلوپنجره ای بسته برای تارا برقی استفاده کند. چراکه دیگر در زیر کاپوت موتور احتراق داخلی قرار نداشته و نیازی به خنک سازی موتور برقی به آن شدت نیست. تفاوت ظاهری تارا برقی با نسخه بنزینی در ظاهر در این مدل نیمه صنعتی به استفاده از رینگ های دنا پلاس توربو با قطر 16 اینچ و 2 سانتی متر ارتفاع بیشتر این نسخه الکتریکی به دلیل جانمایی باتری ها در کف محدود می شود. به جای درب مخزن سوخت نیز درب پورت شارژ این خودرو قرار دارد. از جمله دیگر تغییرات ظاهری تارا برقی نسبت به نسخه بنزینی می توان به نصب چند لوگوی سبز رنگ EV روی بدنه و همچنین فقدان خروجی اگزوز اشاره کرد.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

داخل کابین ماشین تارا الکتریکی

تارا برقی کابینی متمایز با تارا بنزینی دارد. البته این تفاوت ها صرفا در بخش جزییات داشبورد بوده و به طور کلی طراحی کابین دگرگون نشده است. در پشت فرمان D شکل تارا برقی، دیگر خبری از نشانگرهای آنالوگ نیست و به جای آن یک نمایشگر دیجیتالی نصب شده که اطلاعات مربوط به خودرو اعم از سرعت، شارژ باتری و … را به راننده نمایش می دهد. در میان داشبورد دیگر خبری از نمایشگر لمسی افقی نصب شده در نسخه های معمولی تارا نیست. به جای آن یک نمایشگر لمسی 9 اینچی عمودی نصب شده که تنظیمات سیستم تهویه نیز به وسیله آن صورت می گیرد.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

در کنسول میانی تارا برقی هم دیگری خبری از نصب شیفتر دنده رایج در نسخه های دنده ای و اتوماتیک تارا نیست و در تارا برقی یک کلید دایره ای شکل برای تغییر وضعیت گیربکس بین P، R، N و D تعبیه شده است. به جز این موارد سایر قسمت های کابین تارا برقی مشابه با نسخه بنزینی بوده و با وجود جانمایی باتری ها در کف کابین، هیچ فضایی از داخل کابین تارا برقی کاسته نشده است.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

مشخصات فنی تارا برقی

ایران خودرو تارا برقی را در دو مدل B سمپل و A سمپل تولید خواهد کرد. نسخه نیمه صنعتی رونمایی شده تارا برقی مدل B سمپل بوده که نسبت به مدل A سمپل قدرتمندتر است.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

تارا برقی B سمپل دارای یک موتور برقی در زیر کاپوت به جای موتور بنزینی بوده که نیروی این موتور به چرخ های جلو منتقل می شود. این موتور برقی در تارا برقی B سمپل قادر به تولید 161 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی توسط یک گیربکس اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل شده و تارا برقی B سمپل را در کمتر از 9 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

تارا برقی به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 45 کیلووات ساعت مجهز شده که در حالت شارژ کامل انرژی لازم برای پیمایش 300 کیلومتر مسافت را در خود ذخیره می کند. موتورهای برقی و پک باتری لیتیوم یونی نصب شده برای تارا برقی، حدود 300 کیلوگرم به وزن این خودرو نسبت به نسخه بنزینی اضافه کرده اند. اما گشتاور بالا و آنی موتور برقی و قدرت بیشتر این موتور عملکرد بهتری را برای تارا برقی در زمینه شتابگیری نسبت به نسخه بنزینی به ارمغان آورده اند. تارا برقی قادر است به نهایت سرعت 140 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

ماشین تارا برقی الکتریکی ایران خودرو جتکو

تارا برقی در نسخه A سمپل هم دارای یک موتور برقی ضعیف تر روی چرخ های جلوست. این موتور برقی قادر به تولید 134 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور بوده یک باتری لیتیوم یونی 45 کیلووات ساعتی مسئول تامین انرژی این موتور برقیست. این نسخه قادر است طی کمتر از 15 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن 100 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • مخاطب | 31 شهریور 1401 - 2:56 ب.ظ

    چند ساله که دارن ازین ایده ها میدن ولی هیچ وقت چیزی تولید نشده.

    • یحیی دادگر | 4 مهر 1401 - 7:35 ب.ظ

      سلام، وقتتون بخیر، مهم این هست که ایران خودرو به دانش تولید خودروی برقی دست پیدا کرده و نسخه نیمه صنعتی تارا برقی هم تولید کرده
      دقت داشته باشید که تولید خودروی برقی نیازمند زیرساخت و سوبسید و کمک و وام های دولتی هست. مثلا احداث ایستگاه شارژ و …
      فرض کنید که هیچ پمپ بنزینی وجود نداشت، در این صورت عملا تولید خودروی بنزینی هم منطقی نبود. تا وقتی هم زیرساخت برای تولید خودروی برقی فراهم نشه تولید این دسته خودروها در ایران منطقی نیست