به گزارش خودرونویس، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو در ابتدای جلسه اظهار کرد که شرکت ساپکو مسئول تامین 100 درصد قطعات خط تولید ایران خودرو و بخشی از قطعات شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو ایساکو بوده و با 570 قطعه ساز مختلف قرارداد دارد. مدیرعامل ساپکو اشاره کرد که یکی از اتفاقات مهم صورت گرفته در ماه های اخیر تحقق تولید عبور مستقیم بوده که به لطف تامین به موقع قطعات توسط ساپکو و همکاری خوب زنجیره تامین محقق شده است. عادل پیرمحمدی اشاره کرد که در بهمن ماه سال گذشته خودروهای ناقص کف ایران خودرو فراتر از 85 هزار دستگاه بود و هم اکنون خودروهای ناقص کف این شرکت وارد کانال 11 هزار دستگاه شده و تا پایان هفته نیز خودروهای ناقص کف کارخانه ایران خودرو به زیر 10 هزار دستگاه خواهد رسید.

ساپکو ایران خودرو TF21 پژو 206 (1)

مدیرعامل ساپکو اظهار کرد که خودروهای ناقص موجود در سایت تهران نیز تا پایان هفته صفر می شود و تنها سایت تولیدی تبریز باقی می ماند که خودروهای ناقص در آن سایت نیز طبق قولی که داده بودیم تا پایان مرداد ماه صفر خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به تیراژ تولید روزانه ایران خودرو، همین تعداد خودروی ناقص نیز عدد چشمگیری نیست و معادل تولید 4 روز این شرکت است. مدیرعامل ساپکو اظهار کرد که تحقق تولید عبور مستقیم و عدم تولید خودروی ناقص اقدام بسیار مهمی بوده که به توصیه مدیرعامل ایران خودرو و حمایت و همکاری قطعه سازان محقق شده و از ابتدای خرداد این شرکت هیچ خودروی ناقصی را تولید نکرده است.

 

کاهش ارزبری 105 میلیون یورویی ایران خودرو در سال گذشته

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو اظهار کرد که ایران خودرو در سال گذشته به میزان 105 میلیون دلار کاهش ارزبری داشته که به لطف تعمیق تولید داخل محقق شده است. وی در ادامه افزود که ارزبری خودرو به دلیل اقلام وارداتی بوده که برخی از آنها را ایران خودرو خریداری کرده و مقداری توسط قطعه ساز خریداری شدع و مقداری هم مواد اولیه لازمه تولید بوده که در ایران وجود ندارد. به طور میانگین به ازای هر خودرو حدود 1750 یورو ارزبری داریم. پیرمحمدی در ادامه بیان کرد که ارزبری تولید هر خودرو نیز به سه بخش مجزا تقسیم می شود.

ساپکو ایران خودرو TF21 پژو 206 (1)

حدود 30 الی 35 درصد مربوط به ارزبری تولید یک خودرو مربوط به فولاد، صنایع پتروشیمی و مواد گرانبهای کاتالیست مانند رودیوم و پالادیوم بوده که صاحب این صنایع اصلا خودروسازی نیست و خودروسازی نمی تواند در این زمینه ها اقدامی جهت کاهش ارزبری انجام دهد.

بسته به نوع خودرو حدود 30 الی 35 درصد دیگر از ارزبری یک خودرو به قطعات الکترونیکی و سیستم های برقی مربوط می شود که باز هم خودروساز صاحب این صنعت نیست و این صنعت برق و الکترونیک بوده که خودروساز را ساپورت و تامین می کند و خودروسازان تنها قطعات مورد نیاز خود را سفارش می دهند که از جمله این قطعات می توان به چیپست ها اشاره کرد.

ساپکو ایران خودرو TF21 پژو 206 (1)

حدود 30 درصد دیگر از ارزبری یک خودرو به صورت میانگین چیزی بین 600 تا 650 یورو بوده به قطعات هایتکی مربوط بوده که برخی موتوری، برخی مربوط به گیربکس اتوماتیک و … بوده که این قسمت به خودروساز مربوط بوده که ایران خودرو و ساپکو قصد دارند در این قسمت نیز خودکفا شوند. به طور خلاصه اگر بخواهیم بیان کنیم حدود یک سوم ارزبری یک خودرو به خودروساز مربوط بوده و که ایران خودرو سعی در خودکفا شدن دارد.

با این تفاسیر باید اظهار کرد که صنعت خودروسازی یک صنعت پیشران بوده و محرک اقتصاد کشور محسوب می شود و با بیش از 60 صنعت دیگر در ارتباط بوده که از آنها سرویس می گیرد.

 

خودروی TF21 جایگزین اقتصادی پژو 206

مدیرعامل ساپکو در خصوص اهمیت تولید خودروی اقتصادی و قابل خرید برای عموم اقشار جامعه بیان کرد که پژو 206 تیپ 2 در حال حاضر بهترین خودروی اقتصادی موجود در کشور بوده که قادر به پاس کردن بیشتر استانداردهای 85 گانه است. پژو 206 تیپ 2 خودرویی ایمن، با مشخصات فنی قابل قبول و تجهیزاتی مناسب به عنوان یک محصول اقتصادیست و تنها استاندارد برخورد با عابر پیاده را پاس نمی کند. پیرمحمدی در ادامه صحبت های خود بیان کرد که استاندارد عابر پیاده هنوز در صنعت خودروسازی چین تعریف نشده و این در حالیست که برخی از محصولات ایران خودرو مانند تارا و رانا قادر به پاس کردن استاندارد برخورد با عابر پیاده هستند.

ساپکو ایران خودرو TF21 پژو 206 (1)

مدیرعامل ساپکو در خصوص جانشین پژو 206 بیان کرد که ایران خودرو قصد دارد خودروی TF21 را جایگزین پژو 206 تیپ 2 کند. بدین ترتیب خودروی TF21 را باید خودروی اقتصادی جدید ایران خودرو در آینده نزدیک دانست که قرار است به زودی نسخه پروتوتایپ آن رونمایی شود. مدیرعامل ایران خودرو مهدی خطیبی پیشتر در صحبت های خود اظهار کرده بود که نسخه تولیدی خودروی TF21 با توجه به نرخ امروزی قیمتی بین 180 تا 300 میلیون تومان خواهد داشت و قادر به پاس کردن تمامی استانداردهای 85 گانه الزامیست.

با توجه به تیره شدن روابط چین و تایوان ممکن است بار دیگر صنایع مختلف در جهان با بحران تراشه و میکروچیپ روبه رو شوند. با توجه به اینکه تایوان یکی از قطب های تولید وسایل الکترونیکی و چیپست و تراشه در دنیا محسوب می شود، ممکن است تیره شدن روابط بین چین و این کشور بار دیگر به بحران چیپست و تراشه در دنیا ختم شود. با توجه به اینکه صنعت برق و الکترونیک در ایران چندان پیشرفته نیست، برای تولید خودرو نیازمند به وارد کردن چیپست و تراشه از کشورهای دیگر هستیم و در صورتی که این بحران فراگیر شود، یقینا برای صنعت خودروسازی ایران نیز مشکلاتی درست می کند.

ساپکو ایران خودرو TF21 پژو 206 (1)

پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو در صحبت های خود بیان کرد که تولید محصول نهایی به مراتب بهتر از صادرات مواد اولیه و وارد کردن محصول نهایست. چراکه ضمن ایجاد بهره وری، مواد اولیه به ارزش رسانده می شوند. مدیرعامل ساپکو این موضوع را با ذکر یک مثال شفاف تر بیان کرد. امروزه فولاد تنی 900 دلار صادر می شود. اما واردات پنل های بدنه ساخته شده از همین فولاد که یک محصول نهایی محسوب می شود، تنی 3000 دلار به پای خودروساز حساب می شود. بدین ترتیب تولید در داخل به مراتب به صرفه تر بوده و موجب اشتغال زایی و بهره وری می شود.

عادل پیرمحمدی در خصوص پروژه های کیفی سازی اخیر ایران خودرو و تغییر رتبه بندی قطعه سازان حاضر در زنجیره تامین ایران خودرو و ساپکو بیان کرد که در گذشته گریدبندی قطعه سازان شامل A، B، C و D بود. اما ایران خودرو قطعه سازان گرید D را از زنجیره تامین خود حذف کرده و قطعه سازان گرید C را نیز به سمت رسیدن به رتبه B تشویق کرده تا تنها قطعه سازانی با گرید A و B در زنجیره تامین این شرکت فعالیت کنند.

ساپکو ایران خودرو TF21 پژو 206 (1)

پیرمحمدی با اشاره به اینکه کیفیت یک خودرو تحت تاثیر مستقیم از کیفیت قطعات استفاده شده بوده اظهار کرد که زمانی که کیفیت قطعه سازان به سطح مطلوبی برسند، کیفیت خودروهای تولیدی نیز رشد پیدا می کند. وی اشاره کرد که یکی از اقدامات ایران خودرو که نشان از رشد کیفیت محصولات تولیدی این شرکت دارند، افزایش گارانتی کلیه محصولات از سال 1401 به سه سال یا 60 هزار کیلومتر است.

 

جایگاه مهم صنعت خودرو در اقتصاد کشور

پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو اظهار کرد که صنعت خودروسازی در اقتصاد کشور جایگاه بسیار ویژه و مهمی دارد. صنعت خودرو در واقع ویترین توسعه یافتگی یک کشور بوده و هیچ کشور صنعتی و توسعه یافته ای وجود ندارد که صنعت خودروسازی پیشرفته ای نداشته باشد. بدین ترتیب یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی اقتصاد یک کشور صنعت خودروی آن کشور بوده و به همین دلیل نباید صنعت خودروسازی در ایران را نادیده گرفت. چراکه رشد اقتصادی کشور به صنعت خودروسازی وابسته است.

وی در ادامه اظهار کرد که صحبت افرادی که اظهار می کنند صنعت خودروسازی ایران را تعطیل کنیم و حقوق 100 هزار کارمند آنها را محل دیگری تامین می کنیم کاملا اشتباه است. پیرمحمدی بیان کرد صنعت خودروسازی در ایران به کارمندان ایران خودرو و سایپا محدود نمی شود. بلکه صنعت قطعه سازی و صنایع بالادستی مانند فولاد، پتروشیمی و برق و الکترونیک به صنعت خودروسازی متکی هستند و مشتری اصلی آنها همین صنعت خودروسازیست. بدین ترتیب اگر صنعت خودروسازی درکار نباشد محصول نهایی دیگر تولید نمی شود و این صنایع مجبور به خام فروشی هستند و دیگر درصد بهره وری صنعت کشور کاهش می یابد.

 

پیرمحمدی تحریم ها فرصت مناسبی برای صنعت خودروسازی برای توسعه محصولات جدید دانست. وی اظهار کرد تا زمانی که ایران خودرو یک محصول را از صفر تا 100 طراحی نکند، نمی تواند پروژه های کیفی سازی در راستای بهبود کیفیت را روی آن محصول پیاده سازی کند. وی اظهار کرد که تا به امروز عمده محصولات ایران خودرو به پژو متکی بوده و ایران خودرو در طراحی آنها نقشی نداشته است. به همین جهت ایران خودرو به درستی نمی تواند که چگونه باید پروژه های کیفی سازی را روی آنها پیاده کند. اما محصولاتی مانند تارا، ری را و TF21 به صورت 100 درصدی در مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شده اند که نشان از خودکفایی ایران خودرو در طراحی و توسعه محصول دارند. مدیرعامل ساپکو معتقد بود که این محصولات جدید حاصل از تحریم ها هستند. پیرمحمدی در صحبت های خود بیان کرد که ایران خودرو به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیست. بلکه اتفاقا معتقد است واردات خودرو فضای بازار خودرو را رقابتی تر می کند. اما واردات خودرو هیچ تاثیری روی بازار خودروهای اقتصادی مانند پژو 206 و عمده محصولات ایران خودرو ندارد و صرفا حباب کاذب قیمت محصولات وارداتی را در هم می شکند.

 

قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت خودروسازی در ایران

عادل پیرمحمدی در ادامه صحبت های خود مقایسه ای بین قیمت پژو 206 تیپ 2 در شهریور سال 1390 با شهریور سال 1400 انجام داد. در این مقایسه قیمت نهاده های تولید اعم از فولاد، دلار، آلومینیوم، مس و … نیز مطرح شد و اظهار کرد که اگر قیمت گذاری دستوری خودرو در سال 1400 نبود و خودروساز محصولات خود را به ضرر به بازار عرضه نمی کرد، قطعا امکان افزایش تولید وجود دارد و بین نظام عرضه و تقاضا یک تعادل نسبی مانند گذشته برقرار می شد. اما قیمت گذاری دستوری خودرو باعث شده که خودروساز محصولات خود را به ضرر راهی بازار کند و تیراژ تولید آن نیز کاهش یابد و به همین جهت یک بازار سیاه برای خودروهای تولیدی ایجاد شده است. مدیرعامل ساپکو اظهار کرد که ایران خودرو برخی از محصولات خود را با 70 میلیون ضرر به بازار عرضه می کند و پژو 206 تیپ 2 نیز با ضرر 45 میلیون تومانی به بازار عرضه می شود. صحبت های عادل پیرمحمدی در این خصوص را می توانید در ویدیو زیر مشاهده کنید:

 

5 از 4 رای