اخبار خودرو جهان
کهنه سرباز مرسدس بنز با پیشرانه برقی!

معرفی مرسدس بنز جی کلاس با چهار موتور برقی

یکشنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

سرانجام مرسدس بنز از نمونه تولیدی G کلاس برقی در نمایشگاه چین رونمایی کرد. این خودرو به یک باتری عظیم 116 کیلووات ساعتی مجهز شده است که 579 اسب بخار قدرت و 1164 نیوتن بر متر گشتاور تولید می کند.

سرانجام مرسدس بنز از نمونه تولیدی G کلاس برقی در نمایشگاه چین رونمایی کرد. این خودرو به یک باتری عظیم 116 کیلووات ساعتی مجهز شده است که 579 اسب بخار قدرت و 1164 نیوتن بر متر گشتاور تولید می کند. پس از عرضه جی کلاس با انجین های چهار، پنج، شش، هشت و دوازده سیلندر، بالاخره شاهد تولید یک کلاس G بدون سیلندر هستیم!

به گزارش خودرونویس، به جای یک موتور احتراقی، این خودرو از چهار موتور الکتریکی بهره می برد. در واقع مرسدس بنز برای هر چرخ یک موتور الکتریکی در نظر گرفته است. مهندسان مرسدس بنز تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا جی کلاس برقی توانایی آفرود بالایی داشته باشد و حتی در برخی موارد از نمونه های بنزینی نیز عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

مرسدس بنز برای این خودروی برقی از پیشوند EQ استفاده نکرده است و نام این مدل G580 است. دلیل این کار نیز کاملا واضح است، این خودرو بر خلاف سایر خودروهای الکتریکی بنز شباهت بسیار زیادی با نمونه های بنزینی دارد.

G580 با استفاده از فناوری EQ از چهار موتور الکتریکی سود می برد که مجموع قدرت معادل 579 اسب بخار و 1164 نیوتن بر متر گشتاور تولید می کند. به این ترتیب این خودرو دارای 2 اسب بخار قدرت بیشتر و 314 نیوتن بر متر گشتاور بیشتری نسبت به G63 است.

به لطف چهار موتور الکتریکی شتاب صفر تا صد برای G580 تنها 4.6 ثانیه به طول می انجامد. سقف سرعت این خودرو نیز بر روی عدد 180 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

اما شما یک کلاس G را به خاطر شتاب یا حداکثر سرعت نمی‌خرید، بلکه قابلیت های خارج از جاده و آفرود جی کلاس برای خریداران مهم خواهد بود. مرسدس بنز ادعا می کند G580 توانای حرکت در آب به عمق 85 سانتیمتر را دارد، این یعنی 14 سانتیمتر بیشتر از G63!

G کلاس الکتریکی به لطف فاصله 25 سانتی متری میان محورهایش از زمین می تواند از مسیرهایی با شیب جانبی تا 35 درجه به راحتی عبور کند. همچنین G580 می تواند مسیرهای آفرودی را با زاویه ورود 32 درجه و زاویه خروج 30.7 درجه و زاویه شکست 20.3 درجه به راحتی پشت سر بگذارد. این خودرو به یک گیربکس 2 سرعته با قابلیت خزیدن مجهز شده است که نقش به سزایی در موفقیت این خودرو در مسیرهای آفرودی دارد.

ویژگی به نام “G-Turn” به این خودرو کمک می کند تا به راحتی چرخش تانک را انجام دهد. این ویژگی همان توانایی چرخش در نقطه یا درجا است. قفل‌ دیفرانسیل مجازی، و همچنین دمپرهای قابل تنظیم تطبیقی ​​نیز از دیگر ویژگی های G580 است. همچنین این خودرو مجهز به تکنولوژی “G-Seering” است که به واسطه آن دایره چرخش را تا حد زیادی کاهش می دهد.

G580 با فناوری EQ دارای یک سیستم تعلیق مستقل در جلو و همچنین یک محور صلب در عقب خواهد بود. علاوه براین مرسدس برای محافظت از پک باتری 116 کیلوواتی که بر روی شاسی نردبانی نصب شده است از یک صفحه محافظ زیرین ساخته شده از مواد مستحکم چون فیبر کربن بهره می برد. مرسدس بنز هنوز حرفی از میزان برد مسافتی G580 نزده، اما می دانیم که باتری های آن را می توان با شارژ سریع 200 کیلوواتی شارژ کرد، و در عرض 32 دقیقه از 10 به 80 درصد رساند.

طراحی G580 تفاوتی زیادی با نمونه های بنزینی ندارد و مرسدس بنز تمام سعی خود را برای حفظ استایل منحصر به فرد جی کلاس به کار برده است. تنها تفاوت ها شامل جلو پنجره بسته درخشان، محفظه مربعی عقب مخصوص شارژ،زنجیر چرخ و ابزار به جای محفظه زاپاس است. البته علیرغم شباهت با نمونه بنزینی، مرسدس تغییراتی را بر روی بدنه اعمال کرده که باعث شده تا آیرودینامیک این جعبه دوست داشتنی مرسدس بنز بهبود یابد.

فضای داخلی نیز همانند بدنه خودرو به شدت به G کلاس بنزینی شباهت دارد است، به طوری که در نگاه اول نمی توان تفاوت آن را تشخیص داد. حتی صفحه نمایش های 12.3 اینچی و دستگیره سمت سرنشین نصب شده بر روی داشبورد نیز از مدل های بنزینی به عاریت گرفته شده است. مرسدس در این خودرو نیز از ویژگی “Trasparent Hood” استفاده می کند که به واسطه این قابلیت راننده می توان اطراف خودرو را به گونه ای ببینید که گویی در بیرون خودرو ایستاده است. این قابلیت توسط دوربین 360 درجه ممکن شده است.

برای مدل سال 2025، G کلاس الکتریکی در ایالات متحده با نام “Edition One” و در چهار رنگ خاص شامل (South Sea Blue Magno, Moonlight White Magno, Moonlight White Metallic, Arabian Grey) و رنگ معمولی مشکی متالیک “Obsidian” عرضه می شود. صرف نظر از رنگ بدنه تمام نسخه با کالیپر های آبی رنگ عرضه می شوند.

در داخل خودرو، شاهد دوخت آبی رنگ در کنار رنگ آبی تزئینات و سایر اجزای فیبر کربنی هستیم، تا برقی بودن خودرو بیش از پیش به چشم بیاید. به علاوه این خودرو به سیستم “G-Roar” مجهز شده تا در هنگام شتاب گیری صدای موتور بنزینی را درون کابین پخش کند.

تا این لحظه مرسدس بنز قیمت G کلاس الکتریکی را اعلام نکرده است، اما احتمالاً نسبت به مدل های بنزینی گرانتر خواهد بود.

برای بازکردن گالری، روی تصاویر کلیک کنید.
5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟