اخبار خودرو جهان
پلتفرم e-TNGA در مسیر انبوه سازی

اولین خودروی تمام الکتریکی تویوتا با نام تجاری BZ  می آید

دوشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
تویوتا BZ

تویوتا به عنوان یکی از سازندگان اصلی خودروهای هیبریدی در جهان، بزودی اولین خودروی تمام الکتریکی خود را معرفی می‌کند. محصول مزبور یک خودروی کراس اوور با ابعادی نزدیک به مدل راو4 بوده و تصاویر منتشر شده از آن نشان می‌دهد که این محصول از ظاهری منحصر به فرد برخوردار است. بنابراین کمپانی تویوتا اکنون در حال آماده شدن برای پیوستن به جمع تولیدکنندگان خودروهای تمام الکتریکی بوده و خط تولید خود را آماده می‌کند. همچنین این برند ژاپنی تیزری از نخستین مدل تمام الکتریکی خود منتشر کرده است.

به گزارش خودرونویس، محصول جدید تویوتا در اوایل سال 2021 معرفی خواهد شد و تویوتا با ارائه برخی از جزئیات فنی و ظاهری آن، اطلاعات بیشتری در اختیار مشتریان خود قرار داده است. ابعاد این محصول تقریبا برابر با یک شاسی ‌بلند خانوادگی و در حد و اندازه راو4 خواهد بود. البته احتمالا فاصله میان دو محور آن بیشتر از خودروهای قبلی تویوتا بوده و در عین حال برآمدگی جلو و عقب آن کمی کوتاه ‌تر از مدل‌های مرسوم و موجود در بازار است.

 

میوه دیگری از همکاری تویوتا و سوبارو

این خودرو حاصل همکاری تویوتا با کمپانی سوبارو بوده و برای ساخت آن از یک پلتفرم چند منظوره و تمام الکتریکی استفاده شده و پنل ‌های برجسته آن به خوبی همکاری دو خودروساز ژاپنی و استفاده از پلتفرمی مشترک را نشان می‌ دهند. باید توجه داشت که سوبارو در ماه ژانویه 2020، کانسپتی را معرفی کرده بود و حالا شباهت زیادی بین مدل مفهومی سوبارو و اتومبیل تمام الکتریکی تویوتا دیده می‌شود.

نمای عقب تویوتا BZ

تصاویر اختصاصی ما نشان می‌دهند که در محصول جدید تویوتا از خطوط جدید و متمایزی استفاده شده و این خودروی الکتریکی از نظر ظاهری با تمام تولیدات قبلی تویوتا متفاوت است. به عبارت دیگر، خودروی جدید تویوتا همانند مدل پریوس دارای هویت بصری اختصاصی است. البته به نظر می ‌رسد که پیش نمایشی از این خودرو در تابستان سال 2019 و همراه با معرفی خانواده ‌ای از کانسپت‌های تویوتا رخ داده بود. در تصاویر پیش نمایش مزبور، مدل جدید تویوتا در کنار یک شاسی ‌بلند بزرگ و با ظاهری متعارف، هاچ بکی زشت، کراس ‌اووری کوچک و چند MPV که در ژاپن محبوب هستند؛ قرار گرفته است.

 

نام احتمالی کراس اوور الکتریکی جدید تویوتا

هنوز نام خودروی برقی تویوتا مشخص نشده؛ اما این کمپانی ژاپنی در چند ماه گذشته، زمان خود را صرف ثبت علائم تجاری جدید خود بر پایه «BZ series» کرده است. سری BZ از BZ1 شروع شده و در نهایت به BZ5 می‌رسد. علامت BZ5 نشان دهنده ارتباط این علائم با خانواده جدید مدل‌های تمام الکتریکی تویوتا است. نشان BZ مخفف «Beyond Zero» به معنای «مافوق صفر» بوده و نشان می‌دهد که تویوتا به سمت تولید اتومبیل‌هایی با آلایندگی «صفر» گام برداشته است. براساس اطلاعات منتشر شده از کمپانی تویوتا، این شرکت در ماه‌های آینده جزئیات بیشتری از محصول جدید خود ارائه می‌دهد. تویوتا پیش از این مدل مزبور را به تولید رسانده و تنها باید خطوط تولید خود را آماده انبوه‌سازی کند. ظاهراً این محصولِ تمام الکتریکی فقط در کشور ژاپن به تولید خواهد رسید.

ساختار کلی تویوتا BZ

پلتفرم استفاده شده در این خودروی الکتریکی

تویوتا از پلتفرم برقی و جدید خود به نام e-TNGA استفاده کرده و گفته است که پلتفرم مزبور برای ساخت طیف وسیعی از وسایل نقلیه ساخته شده است؛ زیرا فقط چند قسمت از ساختار آن، به ویژه فاصله میان دو محور و پایه ‌های شیشه جلو ثابت هستند.  تویوتا مدعی است که این ویژگی امکان تغییر در ارتفاع و فاصله میان دو چرخ را آسان‌تر کرده و همچنین به این نکته اشاره دارد که پلتفرم e-TNGA را می‌توان به شکل دیفرانسیل جلو، عقب و یا چهار چرخ محرک و به همراه طیف گسترده ‌ای از باتری ‌های الکتریکی با ظرفیت‌های گوناگون و پیشرانه ‌های الکتریکی متنوع عرضه کرد. برخی از علائم تجاری ثبت شده توسط کمپانی تویوتا، از جمله BZ4X و BZ5X را به راحتی می ‌توان به نسخه ‌های چهار چرخ محرک پلتفرم جدید تویوتا اختصاص داد.

مت هریسون، معاون اجرایی تویوتا در قاره اروپا گفته است که خودروی الکتریکی تویوتا از نظر قیمت‌گذاری کمی گران‌تر از راو4 خواهد بود؛ اما مشتریان به راحتی می‌توانند آن را خریداری کنند. به گفته او ابعاد محصول جدید تویوتا شبیه به راو4 بوده و با توجه به اینکه راو4 به صورت هیبریدی و پلاگین هیبریدی در دسترس است؛ محصول جدید تویوتا به دلیل آلایندگی صفر، بیشتر مورد توجه خواهد بود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟