اخبار خودرو جهان
دارای 5 متر مربع پنل خورشیدی روی بدنه

لایتیر Lightyear 0 بهینه ترین و کم مصرفترین خودروی برقی جهان

دوشنبه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
خودروی برقی الکتریکی لایتیر lightyear 0

یک شرکت استارت آپ هلندی به نام لایتیر امیدوار است که با خودرویی که به تازگی رونمایی کرده بتواند تغییری در آینده خودروهای الکتریکی ایجاد کند. این خودرو که لایتیر Lightyear 0 نام داشته یک خودروی الکتریکیست که به هر چرخ آن یک موتور اختصاص داده شده و طراحی آیرودینامیکی هم دارد. همچنین با پنل های خورشیدی پوشانده شده تا بتواند مسافت بیشتری را در حالت شارژ کامل باتری ها طی کند.

به گزارش خودرونویس، خودروی الکتریکی لایتیر Lightyear 0 یک کانسپت فضایی و تخیلی نیست. چراکه شرکت لایتیر وعده داده که نسخه تولیدی این خودروی الکتریکی پایین از راه می رسد. این شرکت همچنین اضافه کرد که اولین سری تحویل لایتیر Lightyear 0 در ماه نوامبر به مشتریان تحویل داده می شود.

 

لایتیر Lightyear 0 از ایده تا عمل

لکس هوفلسوت مالک و موسس کمپانی لایتیر Lightyear اظهار کرد که سرانجام روزی که همه ما منتظرش بودیم فرا رسید. از زمانی که شش سال پیش در مرکز طراحی لایتیر نشسته بودیم و رویای طراحی و تولید پایدارترین خودروی دنیا را در سر داشتیم پنج سال گذشته است. وی افزود در سال 2016 ما تنها یک ایده داشتیم. سه سال بعد موفق شدیم که نسخه پروتوتایپ این خودرو را تولید کنید و حال پس از شش ساعت تست، آزمون و خطا و طراحی و برطرف کردن موانع و مشکلات مختلف، خودروی برقی لایتیر Lightyear 0 از راه رسیده و غیرممکن ذهن ما را ممکن کرد.

خودروی برقی الکتریکی لایتیر lightyear 0

مشخصات فنی ماشین لایتیر Lightyear 0

کمپانی لایتیر Lightyear سعی کرد در ابتدا یک خودروی الکتریکی بسیار بهینه را طراحی کند. به لطف طراحی بهینه و پیشرفته، خودروی لایتیر Lightyear 0 ضریب مقاومت هوایی معادل 0.19 داشته که تقریبا با مرسدس بنز EQXX کانسپت یکسان است. بدین ترتیب خودروی لایتیر Lightyear 0 را می توان آیرودینامیک ترین خودروی خانوادگی امروزی دانست

ماشین لایتیر Lightyear 0 جدا از اینکه آیرودینامیک بسیار خوبی دارد، وزن آن نیز سبک است. این خودرو تنها 1575 کیلوگرم وزن داشته که تنها مقداری نسبت به تویوتا سوپرا سنگین تر است. با وجود این وزن سبک، خودروی لایتیر Lightyear 0 طول کلی بیشتر از 5 متر دارد که تنها مقداری جزیی نسبت به ب ام و سری 7 کوچکتر است.

خودروی برقی الکتریکی لایتیر lightyear 0

به لطف این ابعاد بزرگ کمپانی لایتیر Lightyear موفث شده که 5 متر مربع پنل خورشیدی دوبل منحنی شکل را روی این خودرو نصب کند که به موجب آن خودروی لایتیر Lightyear 0 می تواند در هر زمانی زیر نو خورشید شارژ شود. این خودروساز نوپا هلندی تخمین زده که لایتیر Lightyear 0 به لطف پنل های خورشیدی خود سالانه انرژی لازم برای پیمایش 11 هزار کیلومتر را در خود ذخیره می کند. در شرایط نرمال، خودروی لایتیر Lightyear 0 روزانه می تواند انرژی لازم برای پیمایش 70 کیلومتر را توسط تابش نور خورشید جذب کند.

لایتیر Lightyear معتقد است افرادی که از ماشین خود برای رفت و آمد روزانه در حدود 35 کیلومتر استفاده می کنند، می توانند تا 7 ماه با یکبار شارژ کامل باتری ها با برق در کشورهایی با آب و هوای آفتابی حرکت کنند. حتی در کشوری مانند هلند اگر مشتریان خودروی خود را بیرون و در فضای باز پارک کنند می توانند تا دو ماه زمان شارژ این خودرو را به تعویق بیاندازند.

خودروی برقی الکتریکی لایتیر lightyear 0

جدا از صفحه های سولار نصب شده، این خودروساز تخمین زده که ماشین لایتیر Lightyear 0 می تواند در حالت شارژ کامل مسافتی معادل 625 کیلومتر را تحت سیکل WLTP طی کند. در سرعت های بالاتر مانند حرکت در بزرگراه ها، خودروی لایتیر Lightyear 0 می تواند حدود 560 کیلومتر مسافت را طی کند که این به لطف آیرودینامیک خیره کننده این خودرو و موتورهای برقی بهینه ای که روی هر چرخ نصب شده اند رقم خورده است. شرکت خودروسازی لایتیر Lightyear ادعا کرده که در حال حاضر بهینه ترین خودروی الکتریکی دنیا را تولید کرده که به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در مسیرهای بزرگراهی تنها 10.5 کیلووات ساعت انرژی مصرف می کند.

 

کابین ماشین لایتیر Lightyear 0

شرکت لایتیر وعده داده که نمایشگر مالتی مدیا لمسی 10.1 اینچی این خودرو به مرور بروزرسانی می شود. همچنین مواد استفاده شده برای کابین کاملا گیاهی هستند و از الیاف طبیعی مانند میکروفایبرها و جزییات نخل های حصیری برای تزیین و تودوزی کابین استفاده شده است.

تمام این نوآوری های صورت گرفته روی لایتیر Lightyear 0 هزینه دارد! این خودروساز اظهار کرده که برچسب قیمت لایتیر Lightyear 0 در مدل پایه 263 هزار دلار است. این شرکت سالانه قصد دارد 946 دستگاه از این خودرو را تولید کند. اما این شرکت قصد دارد یک خودروی دیگر مرتبط با لایتیر 0 را نیز تولید کند که قیمت پایه آن چیزی در حدود 32 هزار دلار بوده تا به کمک آن بتواند مشتریان بیشتری را جذب کند. این خودرو در اواخر سال 2024 یا اوایل 2025 از راه می رسد.

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟