اخبار خودرو ایران
فاصله زیاد چین از آمریکا و اروپا

پنج خودروساز چینی با قابلیت جهانی شدن

شنبه - ۴ شهریور ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
پنج خودروساز چینی با قابلیت جهانی شدن

در این لحظه نزدیک به 170 برند خودروسازی در چین فعالیت هستند. عرضه در بازار چین درست مانند تقاضا به حدی بالاست که تقریبا به ازای هر 1000 نفر 17.5 وسیله نقلیه جدید فروخته می شود! چین علیرغم ابعاد بزرگ، اما در مقایسه با نسبت خودروهای جدید به جمعیت در رقابت با کشورهای غربی هنوز بسیار عقب است. در ایالات متحده آمریکا به ازای هر 1000 نفر 40.6 خودروی جدید فروخته می شود و در اروپا نیز به ازای هر هزار نفر 24.4 خودروی جدید فروخته می شود. بدین ترتیب چین هنوز پتانسیل جهانی ندارد. هرچند که تولید در این کشور بسیار زیاد است. با این اوصاف در این مطلب قصد معرفی پنج برند خودروسازی چینی را داریم که معتقدیم در آینده می توانند جایگاه بسیار خوبی را در خارج از چین داشته باشند.

در این لحظه نزدیک به 170 برند خودروسازی در چین در حال فعالیت هستند. عرضه در بازار چین درست مانند تقاضا به حدی بالاست که تقریبا به ازای هر 1000 نفر 17.5 وسیله نقلیه جدید فروخته می شود! چین علیرغم ابعاد بزرگ، اما در مقایسه با نسبت خودروهای جدید به جمعیت در رقابت با کشورهای غربی هنوز بسیار عقب است. در ایالات متحده آمریکا به ازای هر 1000 نفر 40.6 خودروی جدید فروخته می شود و در اروپا نیز به ازای هر هزار نفر 24.4 خودروی جدید فروخته می شود. بدین ترتیب چین هنوز پتانسیل جهانی ندارد. هرچند که تولید در این کشور بسیار زیاد است. با این اوصاف در این مطلب قصد معرفی پنج برند خودروسازی چینی را داریم که معتقدیم در آینده می توانند جایگاه بسیار خوبی را در خارج از چین داشته باشند.

به گزارش خودرونویس، در این مطلب قصد معرفی پنج خودروساز چینی را داریم که تصور می کنیم در آینده می توانند جایگاه بسیار خوبی را در بازارهای جهانی داشته باشند.

 

ام جی MG

ام جی در حال حاضر جهانی ترین برند خودروسازی در چین بوده و لازم به ذکر است که این برند اصالتی غیر چینی دارد. ام جی MG در اصل یک برند خودروسازی بریتانیایی بوده که سابقه ای نزدیک ب0 100 سال در صنعت خودروسازی دارد. اما از سال 2006 به مالکیت چینی ها در آمده و اکنون کمپانی سایک موتورز مالک فعلی کمپانی ام جی بوده و مسئول توسعه آن است. اکنون فروش ام جی در دنیا از 13 هزار دستگاه در سال 2013 به بیش از 450 هزار دستگاه در سال 2022 رسیده است.

در سال 2022 برند ام جی محبوبترین برند خودرویی چینی خارج از چین شناخته شد. این پتانسیل بالا به دلیل قابلیت این شرکت در تولید خودروهایی جذاب و خودروهای برقی بسیار رقابتی مناسب برای استفاده در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. ام جی در نیمه نخست سال 2023 توانسته لقب چهارمین خودروهای پرفروش در زمینه عرضه خودروهای باتری الکتریکی را در اروپا به خود اختصاص دهد و بسیار جلوتر از برندهایی همجون رنو، پژو و هیوندای در بازار اروپا در زمینه خودروهای برقی قرار دارد.

پنج خودروساز چینی با قابلیت جهانی شدن

بی وای دی BYD

بی وای دی همچنان در اروپا سهم بازار محدودی دارد. اما توانسته رشد بسیار خوبی در مناطق دیگری داشته باشد. بی وای دی یکی از سریع الرشدترین خودروسازان در دنیا بوده و به دلیل تنوع بسیار زیادی از خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی که در سبد محصولات خود دارد، توانسته فروش خوبی در سال 2022 داشته باشد.

بی وای دی جایگاهی بین خودروهای معمولی و خودروهای پریمیوم داشته و می تواند در بازار کشورهایی همچون آمریکای لاتین، خاورمیانه و کشورهای جنوب شرقی آسیا که عموما هرکسی توان خرید خودروی لاکچری و پریمیوم را ندارد موفق ظاهر شود. بی وای دی از ژانویه سال 2023 تا به این لحظه شش خودروی جدید رونمایی کرده است.

 

جیلی و زیکر Geely and Zeekr

جیلی را باید غربی ترین خودروساز چینی دانست. به لطف پیوند عمیق این برند با خودروسازان غربی که اکنون زیرمجموعه جیلی هستند، این برند توانسته به تمام پلتفرمها و تکنولوژی های فناوری های رقابتی خودروسازان اروپایی از جمله ولوو و لوتوس که مطابق با استاندارد روز اروپا و آمریکای شمالی هستند دسترسی داشته باشد.

خودروهای برند جیلی در سگمنت متوسط قرار می گیرند و برند زیکر Zeekr که زیربرند لوکس جیلی بوده خودروهایی بسیار لوکس تولید می کند که تنوع بسیار زیادی از سدان گرفته تا اسیووی دارند و در بازارهایی مانند روسیه و … موفقیت چشمگیری داشته اند. زیکر و جیلی در بازار روسیه اکنون چهارمین برند پرفروش در زمینه عرضه خودروهای سواری محسوب می شوند.

پنج خودروساز چینی با قابلیت جهانی شدن

نیو NIO

اگر تسلا و دیگر خودروسازان آلمانی نبودند، نیو NIO می توانست به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان مطرح شود. با این حال این برند قطع امید نکرده و همچنان به مبارزه با رقبا ادامه می دهد. این شرکت به تسلای چینی معروف بوده و تنوع محصولات آن به مراتب بیشتر از تسلا است.

پتانسیل بالای نیو NIO در فناوری و عملکرد باتری، قابلیت های جذاب نرم افزاری و برنامه تعویض باتری سبب موفقیت این برند شده است. هرچند این خودروساز برقی چینی هنوز نتوانسته به بازارهای جهانی دست پیدا کند و هنوز نیاز به زمان و آگاهی دارد تا بتواند بخشی از بازار اروپا و آمریکا را به خود اختصاص دهد.

 

بائوجان/ وولینگ (به اتکای شورولت)

بائوجان و وولینگ به عنوان برندهای مطرح و رقابتی در زمینه عرضه خودروهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه چینی شناخته می شوند. این برندها در واقع داچیا در چین محسوب می شود و به لطف عرضه محصولاتی بدون حاشیه، توانسته اند فروش بسیار خوبی را در سگمنت خودروهای ارزان قیمت و کم استهلاک و ماندگار در چین و کشورهای اطراف چین داشته باشند.

فرمول موفقیت بائوجان و وولینگ ساده است. قرار است که در آینده برخی از محصولات این برند توسط شورولت ریبج شوند و با لوگوی شورولت در بازارهای جهانی مانند آمریکا لاتین، آفریقا و خاورمیانه عرضه شوند. بدین ترتیب سرعت جهانی شدن خیره ای خواهند داشت.

با این وجود، این برندها همچنان با چالش بسیار بزرگی در کشورهای غربی مواجه هستند و آن شهرت بد محصولات چینی در غرب است. این موضوع با پول حل نمی شود. بلکه زمان زیادی نیاز است تا افکار مشتریان و مردم نسبت به خودروهای چینی تغییر کند.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟