اخبار خودرو ایران
چانگان یونی وی سدان لوکس پارس خودرو در یک قدمی عرضه

آینده روشن پارس خودرو با عرضه محصولاتی جدید و اختصاصی

سه شنبه - ۲۰ تیر ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
آینده روشن پارس خودرو عرضه محصولات جدید

شرکت پارس خودرو نخستین خودروساز ایرانی بوده که در سال 1336 تاسیس و در سال 1338 نخستین محصول خود را به بازار عرضه کرد. این شرکت که به مونتاژ و عرضه خودروهای لوکس به نسبت زمان خود شهرت داشت، سالهاست که به دلیل تحریم ها شرایط مناسبی نداشته و عملا محصول اختصاصی با برند خود را به بازار عرضه نکرده است. اما ظاهرا کم کم این رویه تغییر می کند و با عرضه محصولات جدید آینده روشنی در انتظار پارس خودروست.

به گزارش خودرونویس، یکی از افتخارات پارس خودرو در گذشته تولید کادیلاک در ایران بود. چراکه این شرکت تنها خودروسازی بود که کادیلاک خارج از خاک آمریکا در آن تولید می شد. این شرکت در گذشته مونتاژ خودروهای مختلفی از برند جیپ، شورولت، بیوک، کادیلاک و رامبلر را تولید کرده و پس از قطع روابط با خودروسازان آمریکایی، به تولید محصولات نیسان از جمله پاترول، رونیز، پیکاپ، ماکسیما و سرانزا اقدام کرد. اما در سالهای اخیر پارس خودرو به هیچ عنوان آنطور که شایسته این شرکت در صنعت خودرو ظاهر نشده است. اما با عرضه محصولات جدید، آینده روشنی در انتظار پارس خودرو است.

آینده روشن پارس خودرو عرضه محصولات جدید

این شرکت خودروساز که اکنون زیر چتر سایپا فعالیت می کند، چند سالیست که به تولید محصولات سایپا مشغول بوده و این بزرگترین خیانت در حق خودروسازیست که چنین سابقه درخشانی را در کارنامه خود دارد. پس از سالها بی محصولی ظاهرا کم کم خبرهای خوبی از پارس خودرو به گوش می رسد و این شرکت قرار است که در سال جاری سه محصول اختصاصی را به بازار عرضه کند.

 

عرضه سه محصول با لوگوی پارس خودرو تا پایان سال

با توجه به تولید تندر 90 در پارس خودرو، قرار است که خودرو کادیلا که یک سدان فیس لیفت با بر پایه پلتفرم تندر 90 بوده هم در پارس خودرو تولید شود و با برند این شرکت به بازار راه پیدا می کند. همچنین سهند نیز که خودروی فیس لیفت بر پایه ساینا بوده قرار است که در پارس خودرو و با لوگوی این شرکت به بازار عرضه شود. پارس خودرو همچنین چند روز پیش کراس اوور پارس خودرو DL5 از برند زوتی را نیز رونمایی کرد که این خودرو هم ظاهرا قرار است با لوگوی پارس خودرو تا پایان سال جاری به بازار ایران عرضه شود.

آینده روشن پارس خودرو عرضه محصولات جدید

اما به جز سه محصولی که ذکر شده، پارس خودرو قصد دارد سدان لوکس و متفاوتی را به بازار عرضه کند تا بلکه بتواند خود را به گذشته درخشان خود نزدیک کرده باشد و آینده روشنی را برای خود رقم بزند. پارس خودرو که همواره به عنوان لوکسترین خودروساز ایران در بین مشتریان شهرت داشت، سالهاست که عملا نه تنها هیچ محصول لوکسی را به بازار عرضه نکرده، بلکه اصلا محصولی نداشته و صرفا سایپا از آن به عنوان یکی از سایت های تولیدی خود استفاده می کرد و مشغول تولید برخی از محصولات سایپا بود.

آینده روشن پارس خودرو عرضه محصولات جدید

حال برای اینکه دوباره تصویر ذهنی مشتریان از برند پارس خودرو درست شود، این شرکت سدان لوکسی را از برند چانگان برای عرضه به ایران تدارک دیده است. این خودرو چانگان یونی وی (چانگان Uni-V) بوده که یک سدان لوکس و محبوب از شریک تجاری این شرکت بوده که قرار است به صورت وارداتی توسط پارس خودرو به بازار عرضه شود.

آینده روشن پارس خودرو عرضه محصولات جدید

مشخصات فنی چانگان یونی وی (چانگان UNI-V) سدان جدید پارس خودرو

این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4680، 1838 و 1430 میلی متر است. فاصله بین دو محور چانگان یونی وی نیز 2750 میلی متر بوده که نویدبخش کابینی بسیار جادار است. چانگان UNI-V روی پلتفرم ماژولار چانگان موسوم به Ark توسعه یافته که صلبیت بسیار بالا و وزن سبکی دارد. این خودرو نسبت به تمام رقبا 30 میلی متر مرکز ثقل پایین تر دارد و میل لنگ پیشرانه نیز 12 میلی متر پایین تر نصب شده است. چانگان یونی وی از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با 188 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. این نسخه برای انتقال قدرت به گیربکس هفت سرعته دو کلاچه مجهز شده است.

آینده روشن پارس خودرو عرضه محصولات جدید

 

مشخصات چانگان Uni-V با موتور 2 لیتری

چانگان یونی وی (Uni-V) در نسخه 2 لیتری دارای یک موتور Blue Whale جدید توربوشارژ بوده که قادر به قادر به تولید 232 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور است. این موتور جدید با یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با پدال شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان هماهنگ شده و نیروی تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می کند.

 

مشخصات چانگان یونی وی هیبریدی

چانگان یونی Uni V هیبرید iDD نسخه پلاگین هیبریدی همان مدل 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است. این پیشرانه بنزینی در مدل هیبریدی قادر به تولید 168 اسب بخار قدرت بوده و یک باتری لیتیوم آهن فسفات نیز برای تامین انرژی موتور برقی نصب شده است. سیستم هیبریدی Blue Whale iDD نقش بوستر نیرو را ایفا می کند و برای لحظاتی توان و گشتاور تولیدی را افزایش می دهد. چانگان یونی Uni V هیبرید iDD قادر است طی 6 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن 220 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

آینده روشن پارس خودرو عرضه محصولات جدید

به لطف نصب باتری 18.4 کیلووات ساعتی، این خودرو قادر است تا مسافت 100 کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی طی کند و مصرف سوخت ترکیبی آن به طرز شگفت آوری پایین بوده و در هر 100 کیلومتر تنها 1.59 لیتر بنزین مصرف می کند. راننده می تواند بسته به تمایل یک یکی از مدهای رانندگی الکتریکی، HEV و سوپر Race را برای چانگان یونی UNI V هیبرید iDD انتخاب کند.

هنوز مشخص نیست که پارس خودرو کدام نسخه از این سدان چینی را برای عرضه به ایران در نظر گرفته، اما استقلال پارس خودرو در عرضه محصول از سایپا یکی از گام های مهم در راستای سرپا شدن این خودروساز خوب داخلی و همچنین رسیدن دوباره به روزهای اوج است.

نویسنده: یحیی دادگر
5 از 8 رای

دیدگاه شما چیست؟