اخبار خودرو ایران
مجهز به موتور ME16 یا همان EC5 ایرانیزه شده

سایپا کادیلا محصول جدید پارس خودرو بر مبنای ال 90

شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
سایپا کادیلا پارس خودرو ال 90 تندر 90 ایرانیزه شده

سایپا کادیلا نام خودروییست که به تازگی با برند پارس خودرو و بر پایه نسل اول داچیا لوگان (رنو ال 90) رونمایی شده و قرار است که در سال جاری راهی بازار شود.

به گزارش خودرونویس، سایپا کادیلا همان رنو لوگان ایرانیزه شده و فیس لیفت بوده و نخستین محصول تولید داخل بوده که بر پایه پلتفرم ال 90 طراحی شده است. هرچند مدت ها قبل قرار بود تا شاهد رونمایی این خودرو باشیم، اما سرانجام و با کلی تاخیر این خودرو از راه رسید. نمی توان از انتخاب نام کادیلا برای این خودرو ساده گذشت، چراکه می توان آن را به دوران طلایی صنعت خودروسازی ایران که کادیلاک سویل در پارس خودرو مونتاژ می شد نسبت داد. دورانی که برترین خودروهای جهان در خیابان های ایران تردد داشت.

سایپا کادیلا قرار است که در نیمه دوم سال جاری اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود به بازار ایران عرضه شود. البته با توجه به اینکه هیچ بج و لوگوی از کادیلا روی نسخه رونمایی شده وجود نداشت، ممکن است که نام این خودرو در آینده تغییر کند.

سایپا کادیلا پارس خودرو ال 90 تندر 90 ایرانیزه شده

طراحی ظاهری سایپا کادیلا سدان جدید پارس خودرو بر پایه ال 90

سایپا کادیلا بر پایه همان ال 90 توسعه یافته و این موضوع را اگر از نمای جلویی این خودرو متوجه نشوید، با نگاه به پروفیل جانبی و درب ها متوجه خواهید شد. طراح سعی کرده که با تغییر دیزاین کاپوت، گلگیرها، پروفیل جلو، چراغ ها، سپر و سایر اجزای دماغه خودرو چهره این سدان را نسبت به تندر 90 متمایز کند که موفق هم بوده است. داخل چراغ های اصلی، دیلایت LED نواری C شکل دیده می شود. جلوپنجره نیز حالتی شش ضلعی دارد که در بالای آن عبارت فارسی پارس خودرو روی یک صفحه نقره ای رنگ دیده می شود. این نخستین بار بوده که پارس خودرو به جای نصب لوگو تصمیم گرفته که عبارت فارسی اسم خود را روی یک محصول نصب کند.

سایپا کادیلا پارس خودرو ال 90 تندر 90 ایرانیزه شده

یک ورودی هوا هم در پایین سپر قرار دارد و در دو طرف سپر نیز مه شکن ها داخل قاب مشکی رنگ دیده می شوند. اظهار نظر در خصوص اینکه سایپا کادیلا یا پارس خودرو کادیلا در نمای جلو نسبت به تندر 90 زیباتر شده یا خیر به سلیقه بیننده مربوط است. اما باید اظهار کنیم که هیچ هماهنگی میان طراحی تیز و پر از خطوط زاویه دار و شلوغ جلو با نمای ساده کناری که 90 درصد همان رنو لوگان بوده وجود ندارد. در نمای جانبی صرفا رینگ های آلیاژی جدیدی برای این خودرو نصب شده و برش گلگیر و سپر عقب و گلگیر جلو متفاوت شده است.

سایپا کادیلا پارس خودرو ال 90 تندر 90 ایرانیزه شده

سایپا کادیلا در نمای عقب هم تغییراتی در بخش دیزاین چراغ ها، صندوق عقب، سپر و دیفیوزر عقب داشته است. گرافیک چراغ ها به طور کلی تغییر کرده و چراغ ها تا بخشی از صندوق عقب امتداد پیدا کرده اند. در میان صندوق عقب هم لوگوی پارس خودرو دیده می شود و این بدان معناست که قرار کادیلا محصولی از پارس خودرو بوده و در این شرکت تولید خواهد شد. درست مانند تندر 90.

سایپا کادیلا پارس خودرو ال 90 تندر 90 ایرانیزه شده

طراحی کابین سایپا کادیلا؛ ال 90 ایرانیزه شده

سایپا کادیلا کابینی مشابه با ال 90 دارد و تقریبا از هر خودرویی یک بخش را به ارث برده است. رویه داشبورد تفاوتی با ال 90 ندارد و از نظر متریال و طراحی دقیقا همان ال 90 است. اما دیزاین نمایشگرهای عقربه ای پشت فرمان و همچنین خود فرمان به طور کلی تغییر کرده است. فرمان حالتی D شکل داشته و دارای پوشش چرمیست. در میان داشبورد به جای ضبط قدیمی رنو لوگان، یک نمایشگر مالتی مدیا لمسی کوچک نصب شده که البته دیزاین همین نمایشگر هم مربوط به خودروهای قدیمیست. اما همچنان در برخی از خودروهای اقتصادی دنیا رایج است. طراحی پنل سیستم تهویه هم تغییر کرده و یک نمایشگر کوچک دیجیتالی برای نشان دادن تنظیمات سیستم تهویه دیده می شود. ضمن اینکه تهویه از دستی به اتوماتیک تغییر کرده است.

در زیر نمایشگر مالتی مدیا کلیدهای فلاشر، قفل مرکزی و همچنین سیستم کنترل پایداری دیده می شود. این بدان معناست که سایپا کادیلا برخلاف رنو لوگان و ساندرو به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز شده است. دیزاین رودری ها نیز مشابه با رنو ساندرو بوده و نسبت به تندر 90 مقداری بهتر است.

سایپا کادیلا پارس خودرو ال 90 تندر 90 ایرانیزه شده

مشخصات فنی سایپا کادیلا

آن چیزی که سایپا کادیلا را به طور کامل از تندر 90 متمایز می شود، پیشرانه و قوای محرکه است. در حالیکه تصور می کردیم پارس خودرو و سایپا پیشرانه K4M ایرانیزه شده را روی این سدان نصب می کنند، تما این شرکمت تصمیم به نصب پیشرانه جدید سایپا موسوم به ME16 روی این خودرو گرفته است. پیشرانه ME16 اشتراکات زیادی با پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو دارد و البته مقداری نسبت به آن بروزتر است.

این پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور است. این موتور تقریبا با موتور نصب شده روی تارا، رانا پلاس و پژو 207 یکسان بوده و از زمانبندی متغیر سوپاپ ها و VVT نیز بهره می برد. نیروی این موتور توسط گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. البته در آینده سایپا کادیلا با گیربکس اتوماتیک نیز از راه می رسد.

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟