اخبار خودرو ایران
محصول اختصاصی پارس خودرو

زوتی DL5 (زوتی T300) کراس اوور وارداتی پارس خودرو رونمایی شد

یکشنبه - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

زوتی DL5 که پیشتر با نام زوتی T300 آن را می شناختیم، کراس اوور وارداتی جدید پارس خودرو بوده که شب گذشته طی مراسمی رونمایی شد. بدین ترتیب پارس خودرو پس از سالها تولید محصولات سایپا، سرانجام یک محصول مستقل از این شرکت را به بازار عرضه می کند.

به گزارش خودرونویس، زوتی DL5 یا همان زوتی T300 یک کراس اوور کامپکت از برند زوتی چین بوده که شریک تجاری پارس خودرو و سایپا است. لازم به ذکر است که گروه خودروسازی سایپا پیشتر هم سابقه همکاری با شرکت زوتی چین را داشته و سدان آریا یا همان زوتی Z300 را به بازار ایران عرضه کرده بود.

هرچند زوتی DL5 اکنون به صورت وارداتی توسط پارس خودرو به بازار عرضه می شود، اما در آینده قرار است که پارس خودرو نسخه فیس لیفت این کراس اوور را با پیشرانه هیبریدی به صورت مونتاژی به بازار عرضه کند. این خودرو یکی از سه محصول جدید پارس خودرو در سال جاریست. این شرکت در سال جاری قصد دارد که علاوه بر عرضه زوتی T300 به صورت وارداتی، سدان پارس خودرو کادیلا و سدان پارس خودرو سهند را نیز با لوگوی پارس خودرو به بازار عرضه کند.

 

ویدیو معرفی زوتی DL5 (پارس خودرو DL5)

 

طراحی ظاهری زوتی DL5 پارس خودرو

طراحی زوتی DL5 به سال 2017 میلادی مربوط می شود. به همین جهت نمی توان این خودرو را کاملا متناسب با ترند روز دنیا دانست. اما در بازار ایران خودرویی با دیزاین بروز محسوب می شود. زوتی T300 در طراحی به ویژه در نمای جلو مقداری به نیسان Kicks شباهت دارد. اما این شباهت را نمی توان کپی برداری دانست. این خودرو طراحی زیبایی در نمای جلو داشته و ترکیب چراغ ها با خطوط کاپوت و سپر و جلوپنجره شش ضلعی به زیبایی انجام شده است. چراغ های جلو از نوع هالوژن بوده و داخل سپر نیز مه شکن ها درون قابی زیبا نصب شده اند.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

زوتی DL5 پارس خودرو در نمای جانبی دارای رینگ های 17 اینچیست که برای کراس اووری با این ابعاد مناسب است. زوتی T300 یک کراس اوور سگمنت B بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4405، 1830 و 1665 میلی متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز 2610 میلی متر است. ستون های به رنگ مشکی بوده و اگر لچکی عقب را نادیده بگیریم، حالتی شناور برای سقف ایجاد کرده اند. جالب اینجاست که با وجود نصب نشان DL5 روی درب صندوق عقب، روی ستون های عقب عبارت کرومی T300 نصب شده است.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

زوتی DL5 پارس خودرو در نمای عقب نیز طراحی هماهنگ با نمای جلو و خطوط جانبی دارد. داخل سپر نیز مه شکن های بزرگی قرار گرفته اند. این خودرو به نسبت بسیاری از رقبا طراحی کلاسیک تری دارد و در نمای عقب فاقد چراغ های به هم پیوسته بوده و چراغ ها کاملا جدا از هم طراحی شده اند. برای باز کردن درب صندوق عقب هم یک کلید دایره ای شکل مشکی رنگ در قسمت پایینی درب نصب شده که با فشردن آن صندوق عقب به صورت دستی باز و بسته می شود.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

طراحی کابین زوتی DL5 پارس خودرو

زوتی DL5 به نسبت سگمنتی که در آن قرار دارد، کابین با کیفیت و جذابی دارد. تریم کلی کابین دو رنگ مشکی و نسکافه ای بوده خوشبختانه رویه داشبورد از جنس چرم مصنوعی قهوه ای بوده و حالتی سافت تاچ و نرم دارد و این موضوع حس خوبی را به سرنشین و راننده ارائه می دهد. البته بخش های مشکی داشبورد از جنس پلاستیک خشک بوده و این موضوع در یک کراس اوور اقتصادی طبیعیست. در پشت فرمان خبری از کلاستر دیجیتالی نیست. در واقع دو نمایشگر عقربه ای برای سرعت و دور موتور در این بخش قرار گرفته اند که در میان آنها یک نمایشگر دیجیتالی TFT کوچک برای کامپیوتر سفری قرار دارد.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

در میان داشبورد زوتی DL5 پارس خودرو هم یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا تعبیه شده است. فرمان برقی این خودرو دایره ای شکل بوده و روی آن کلیدهای کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی قرار گرفته اند. در قسمت میانی داشبورد پنل دیجیتالی سیستم تهویه مطبوع دیده می شود، اما خبری از تهویه اتوماتیک در این خودرو نیست. در کنسول میانی شیفتر دنده از نوع مکانیکی بوده در ادامه آن کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد دیده می شود. در سمت راست نمایشگر مالتی مدیا هم کلید مربوط به سیستم کنترل خودرو در سرازیری و کنترل پایداری الکترونیکی قرار گرفته اند.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

نکته جالب زوتی DL5 پارس خودرو فقدان سانروف بوده که از نظر برخی یک نقطع ضعف برای این خودرو به نسبت رقبا محسوب می شود. اما در هوای آفتابی ایران نصب سانروف روی خودرو چندان لزومی ندارد. صندلی های این خودرو دارای تودوزی چرم مصنوعی بوده که تریم اصلی آن مشکی رنگ بوده و در بخش هایی دارای رگه های شکلاتی رنگ است. فضای پا در ردیف عقب به نسبت یک کراس اوور کامپکت مناسب بوده، اما در این بخش خبری از دریچه مجزا برای سیستم تهویه مطبوع نیست.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

مشخصات فنی زوتی DL5 پارس خودرو

زوتی DL5 یا همان زوتی T300 با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر وارد ایران می شود. به گفته پارس خودرو این پیشرانه قادر به تولید 144 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی آن توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض شش دنده شبیه سازی شده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس دارای مد رانندگی برفی هم بوده که رانندگی در برف و مسیرهای لغزنده را ساده تر می کند.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

این موتور شاید چندان قدرتمند به نظر نرسد، اما کاملا جوابگوی وزن 1420 کیلوگرمی این خودرو به عنوان یک کراس اوور شهری بوده و انتظار داریم که عملکرد معقولی را برای آن رقم بزند. فاصله کف زوتی DL5 پارس خودرو از سطح زمین 180 میلی متر بوده که این رقم برای یک کراس اوور شهری کامپکت کاملا مناسب است.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

امکانات ایمنی و رفاهی زوتی DL5 کراس اوور وارداتی پارس خودرو

زوتی DL5 در رده کراس اوورهای اقتصادی و ارزان قیمت بازار قرار می گیرد. اما با این حال لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را ارائه می دهد. این خودرو در زمینه امکانات ایمنی دارای دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل خودرو در سرازیری، کمکی حرکت در سربالایی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دوربین دنده عقب، آینه الکتروکرومیک میانی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سنسور پارک و … است.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

در زمینه تجهیزات رفاهی هم زوتی DL5 پارس خودرو دارای نمایشگر مالتی مدیا هشت اینچی، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع الکترونیکی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و … است.

زوتی DL5 Zotye t300 پارس خودرو

رقبای پارس خودرو DL5

زوتی DL5 در بازار ایران رقبایی همچون ام وی ام ایکس 55 پرو، تیگارد ایکس 35، جک S3 و … را دارد. وجود نام معتبر پارس خودرو که زمانی لوکستر خودروساز دولتی ایران بود سبب اعتبار بخشیدن به این خودرو شده است. واردات زوتی DL5 یک گام مثبت برای رسیدن پارس خودرو به روزهای اوج است. هرچند این خودرو در مقایسه با خودروهایی که پارس خودرو در تاریخ خود عرضه کرده حرفی برای گفتن ندارد، اما جداسازی این شرکت از سبد محصولات سایپا و پرداختن به عرضه محصولات لوکستر، گام مهمی برای بازگرداندن پارس خودرو به مسیر صحیح است.

 

نویسنده: یحیی دادگر

 

دیگر موارد پیشنهادی:
4.6 از 10 رای

دیدگاه شما چیست؟