اخبار خودرو ایران

سیستم دید در شب ماشین چگونه کار می کند؟

یکشنبه - ۵ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

سیستم دید در شب یا نایت ویژن یکی از آپشن‌های خودرو است که در چندین دهه اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. به گزارش خودرونویس،اولین بار تکنولوژی نایت ویژن یا دید در شب به عرصه خودرو در اوایل قرن ۲۱ میلادی توسط جنرال موتورز و زیر مجموعه آن یعنی کادیلاک انجام شده است. اگرچه […]

سیستم دید در شب یا نایت ویژن یکی از آپشن‌های خودرو است که در چندین دهه اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خودرونویس،اولین بار تکنولوژی نایت ویژن یا دید در شب به عرصه خودرو در اوایل قرن ۲۱ میلادی توسط جنرال موتورز و زیر مجموعه آن یعنی کادیلاک انجام شده است. اگرچه نوآوری این شرکت در مدل Deville آنچنان مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفت اما الهام بخش بسیاری از شرکت های دیگر بود. تویوتا، مرسدس بنز و BMW از جمله شرکت هایی بودند که پا در این مسیر گذاشتند و روش های مختلفی را مورد استفاده قرار دادند.

با توجه به محدودیت های چشم انسان و عدم توانایی دید واضح خود در شب صنعت خودرو به طور مداوم در حال تحقق رویای رانندگی ایمن در تاریکی شب است. از نظر امنیت و کارایی سیستم دید در شب یا نایت ویژن به ما این امکان را می دهند تا از بهترین تجربه رانندگی در شب بهره برده و جاده ها را برای رانندگان و عابران پیاده ایمن تر می کنند.

انواع سیستم دید در شب خودرو

سیستم دید در شب خودرو از نظر ساختار و نوع عملکردی که دارد به ۴ دسته مجزا تقسیم می‌شود:

سیستم دید در شب فعال

نوع فعال این سیستم دارای یک منبع نور مادون قرمز است که مسیر را به خوبی روشن می‌کند و با تزریق نور می‌تواند دید بهتری را در اختیار راننده قرار دهد. نصب یک آشکارساز در این سیستم کمک کرده تا فرد بتواند نور مادون قرمز را به راحتی مشاهده کند. بازتاب نور روی مانیتور شرایط بهتری را برای رانندگی در شب ایجاد می‌کند.

تکنولوژی بکار رفته در این نایت ویژن فعال به دوربین‌های نظامی شباهت دارد‌ به همین دلیل بیشتر روی خودروهای لوکس نصب شده است. شرکت لکسوس و مرسدس بنز طرفداران اصلی این سیستم فعال هستند. ارائه نسخه‌های جدید به بازار باعث شده تا کیفیت تصاویر روز به روز بیشتر شود. مهمترین مزیت سیستم دید در شب فعال نمایش دقیق اشیا است. کارایی آن در هوای گرم هم عالی بوده و می‌تواند پاسخگوی نیاز راننده باشد.

سیستم دید در شب غیرفعال

نایت ویژن غیرفعال عملکردی متفاوت دارد چون ساختار آن با نمونه قبلی فرق دارد. در این مدل از نور مادون قرمز به صورت مستقیم استفاده نمی‌شود؛ بلکه مادون قرمز به کمک یک دوربین حرارتی به کار گرفته می‌شود‌ این دوربین با وضوح بالای خود می‌تواند تمام جزئیات مسیر و جاده پیش رو را شناسایی کنید. کاربرد این دوربین‌های حرارتی گسترده است و هر چه دمای جسم بیشتر باشد وضوح و رنگ تصویر بالاتر خواهد بود. قدمت این سیستم از نمونه قبلی بیشتر است به همین دلیل خودروهای قدیمی هم مجهز به این نایت ویژن هستند.

سیستم نایت ویژن پسیو

در نایت ویژن پسیو تولید نور در دوربین‌ها به کمک چراغ‌های مادون قرمز است. به همین دلیل انسان می‌تواند به کمک دوربین نور مادون قرمز را مشاهده کند. تصاویر در این سیستم کیفیت و وضوح بالایی دارند. منبع تغذیه این سیستم انرژی برق است و نصب آن با کابل‌کشی انجام می‌شود.

سیستم نایت ویژن اکتیو

سیستم دید در شب خودرو یا نایت ویژن اکتیو به راحتی قابل رویت بوده و نیازی نیست تا راننده به کمک دوربین مسیر را مشاهده کند. زمانی که نور کاهش پیدا می‌کند این سیستم به صورت خودکار فعال می‌شود و مصرف برق کمتری هم دارد و بیشتر با باتری کار می‌کند.

مزایای سیستم دید در شب خودرو

سیستم دید در شب خودرو شامل مزایای بسیاری است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

افزایش امنیت: این سیستم با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته نظیر سنسورها و دوربین‌ها به راننده کمک می‌کند تا در شب و شرایط نور کم، بهترین رانندگی را انجام دهد.

کاهش خستگی راننده: در شب، بخصوص در مسافت‌های طولانی، راننده ممکن است به علت خستگی و کمبود نور، حساسیت بینایی خود را از دست بدهد. این سیستم با فراهم کردن نور مناسب و تصویر با کیفیت به راننده کمک می‌کند تا خستگی را کاهش دهد و رانندگی خوبی داشته باشد.

معایب سیستم دید در شب خودرو

حتی پیشرفته‌ترین آپشن خودرو هم دارای معایبی است. در زیر به معایب Night vision اشاره کرده‌ایم:

بیشتر مدل ها اشیا ساکن یا آنهایی که در جهت ترافیک حرکت می‌کنند را تشخیص می‌دهند. در مورد عبور از حیوانات از جاده بسیاری از دستگاه‌ها به راننده خطر هشدار نمی‌دهند. برای مثال دوربین دوربین می‌تواند مانعی را در لبه جاده تشخیص دهد. بنابراین راننده یک مانور برای دور زدن حیوانات ایجاد می‌کند که به سمت مانور حرکت کنند. به همین دلیل دوربین با تاخیر، تصویر را انتقال می‌دهد و راننده ممکن است به جسم برخورد کند.

زمانی که باران می‌بارد یا در خارج از مه باید رانندگی کرد، سیستم دوربین دید در شب حرارتی کار نمی‌دهد. چراکه قطرات رطوبت باعث انعکاس اشعه‌ها می‌شوند و مسیر آنها را منحرف می‌کنند.

حتی اگر مانیتور در میدان دید راننده باشد او باید به طور همزمان جاده و تصویر را بر روی صفحه کنترل کند. این کار وظیفه راننده را پیچیده می‌کند و در برخی مواقع حواس راننده را از بین می‌برد.

آیا دید در شب به کاهش تصادفات کمک می کند؟

طبق گزارش کمیسیون اروپا برای صنعت خودرو ، نزدیک به 50 درصد از تصادفات در شب رخ می دهد. از آنجایی که همین مطالعه نشان داد که ترافیک در شب حدود 60 درصد کمتر است، واضح است که تعداد نامتناسبی از تصادفات بین غروب و سحر رخ می دهد.

از آنجایی که دید در شب به طور گسترده در دسترس نیست، هیچ داده قطعی وجود ندارد که به طور قطعی بگوییم که آیا سیستم های دید در شب واقعا کمک می کنند یا خیر. مطالعه ای که توسط اداره ایمنی حمل و نقل ملی بزرگراه انجام شد نشان داد که برخی از افراد با کمک این سیستم ها تمایل دارند در شب با سرعت بیشتری رانندگی کنند که می تواند منجر به تصادفات بیشتری شود.

با این حال، فناوری های دیگری که دید در شب را افزایش می دهند، نشان داده اند که تصادفات را کاهش می دهند. از آنجایی که فناوری‌هایی مانند چراغ‌های جلوی تطبیقی ​​به کاهش تصادفات در شب کمک کرده‌اند، این امکان وجود دارد که استفاده گسترده‌تر از دید در شب اثرات مشابهی داشته باشد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟