نگهداری خودرو

آینه بغل استاندارد چه مشخصاتی دارد ؟

شنبه - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
آینه-بغل-ماشین

آینه‌های خودرو (Car mirror) کمک می‌کنند تا نسبت به محیط اطراف آگاهی پیدا کنید و بر اساس اتفاقی که در اطراف در حال رخ دادن است مسیر خود را تغییر دهید، سبقت بگیرید، ترمز کنید و … بنابراین سالم بودن و توجه به آینه‌ها برای رانندگی صحیح بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خودرونویس، یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو که تاثیر زیادی در حفظ امنیت خودرو و مسافران دارد؛ آینه‌های بغل هستند. آینه بغل در همه خودروها یک وسیله گران‌قیمت نیست اما برای خودروها یک وسیله کاملا اجباری است.

آینه‌های خودرو (Car mirror) کمک می‌کنند تا نسبت به محیط اطراف آگاهی پیدا کنید و بر اساس اتفاقی که در اطراف در حال رخ دادن است مسیر خود را تغییر دهید، سبقت بگیرید، ترمز کنید و … بنابراین سالم بودن و توجه به آینه‌ها برای رانندگی صحیح بسیار اهمیت دارد.

در زمان قدیم یعنی تا همین دو دهه پیش خیلی از پیکان‌ها و خودروهای قدیمی به جای مانده از دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی آینه بغل نداشتند. اما از دهه ۷۰ به این سو همه ماشین‌های تولیدی و وارداتی به این قطعه حیاتی مجهز شدند و دیگر کمتر خودرویی بود که به یک آینه بغل معمولی مجهز نباشد. حال ممکن بود در بعضی خودروها این آینه به صورت دستی تنظیم شود و مجهز به گرمکن برای بخارزدایی نباشد و در برخی خودروها علاوه بر بهره از این آپشن‌ها از روی ریموت یا دکمه‌ای درون خودرو به صورت برقی تا هم بشود.

پیکان

اکثر سازندگان خودرو، آینه بغل‌ها را روی درب‌ها و معمولاً روی ستون A خودرو نصب می‌کنند. این آینه‌ها قابلیت تنظیم افقی و عمودی را به صورت دستی و یا با کنترل دارند. کنترل آن‌ها نیز یا به صورت مکانیکی توسط کابل‌هایی موسوم به کابل‌های باودن (Bowden) انجام می‌شود و یا به صورت الکتریکی توسط موتورها و دنده‌هایی کوچک انجام می‌پذیرد.

انواع مختلف آینه های کناری اتومبیل:

مدل های ساده: آینه جانبی خودرو ساده در واقع همان مدل های دستی است که برای تنظیم کردن دقیق آنان نیاز به استفاده از هنر دستان خود دارید. بد نیست بدانید که اصولا یک راننده برای تنظیم آینه سمت چپ خود نیاز به گرفتن کمک از سرنشین بغل دست خود پیدا می کند.

مدل های برقی: این نوع از آینه ها برخلاف مدل های دستی از یک موتور الکتریکی در قسمت پُشت خود برخوردار هستند که راننده به کمک آن قادر است آینه را به چپ، راست، بالا یا پایین تنظیم نماید. لازم است بدانید خودروهای مجهز به آینه برقی از این قابلیت بر روی هر دو آینه جانبی خود برخوردار هستند.

مدل های تاشو برقی: این نسل از آینه های جانبی جدیدترین نوع موجود در بازار هستند که همزمان با خاموش شدن خودرو و قفل شدن درب های آن بصورت اتوماتیک وار بسته می شوند تا چنانچه ماشینی از موقعیتی نزدیک خودروی شما عبور کرد، آینه به آینه با ماشین شما نشود و آن را نشکند! این مدل از آینه ها در حقیقت ورژن های پیشرفته تر مدل های برقی هستند.

آینه الکترومیک: یکی از موضوع هایی که باعث اختلال در دیدن و آزار به چشم راننده ها می شود بازتاب کردن نور چراغ خودروهایی که در پشت سر در آینه ی جلو می شود.آینه های الکترومیک به گونه ای طراحی شده است تا این نوع از مشکل ها را رفع کنند.هنگامی که نور به آینه می تابد رنگ آن به شکل اتوماتیک تیره می گردد تا بازتاب نور در آن کمتر شود.آینه های الکترومیک به صورت خودکار روزها به رنگ روشن و شب ها به رنگ تیره در می آیند.وجود آینه های الکترومیک یک آپشن در خودرو به حساب می آید.

آینه-بغل-خودرو

چگونگی تنظیم کردن آینه های خودرو:

قبل از اینکه شما آینه ی خودرو را تنظیم کنید باید اول صندلی خود را متناسب با قد خود تنظیم کنید.صندلی خودرو باید به گونه ای تنظیم شود که پاهای شما به آسانی به پدال ها برسد و بعد از آن باید کمربند خود را ببندید.اگر شما آینه را قبل از بستن کمربند تنظیم کنید ممکن است میدان دیدی را که شما بعد از بستن کمربند ایمنی به آن احتیاج دارید به شما ندهد.

آینه داخلی خودرو را باید بچرخانید تا شما همه شیشه عقب خودرو را در آن مشاهده کنید دقت کنید اگر یک قسمتی از شیشه بیشتر از قسمتی دیگر در آینه مشخص باشد به این معنی است که آینه به خوبی تنظیم نشده است.

اگر آینه وسط به خوبی تنظیم شده باشد همه ترافیکی که در پشت شما وجود دارد و همه ی خطوط سفید در خیابان را می توانید ببینید.

شما هر ۵تا۹ثانیه باید به آینه نگاهی بیندازید تا از وضعیت پشت و اطراف خود آگاه شوید.

شما باید قبل از دور زدن و پارک کردن و سبقت گرفتن و..به آینه نگاه کنید تا در هنگام پیچیدن و تغییر دادن مسیر خود باعث تصادف نشود.

تنظیم کردن آینه سمت چپ خودرو باید به گونه ای باشد که کوچکترین بخشی از بدنه خودرو در آن دیده نشود.و آینه سمت راست زمانی به درستی تنظیم می شود که شما بتوانید قسمت انتهایی خودرو را در آن ببینید.

در تنظیم کردن آینه باید دقت کنید که در میان سه آینه چپ و راست و وسط نقاط مشترکی نباشد یا بهتر است این گونه بگوییم که نباید یک نقطه را از دو آینه ببینید.

نسبت و استاندارد های آینه های خودرو:

با تحقیقات بر روی این موضوع که وجود چراغ‌های راهنما بر روی آینی بغل، مؤثرتر از وجود آن‌ها روی گلگیرها می‌باشد، امروزه آینه‌های بغل اکثراً چراغ‌های راهنمای خودرو را نیز روی خود جای می‌دهند.

طبق استانداردهای ایالات متحده امریکا و کانادا، آینه بغل‌ها باید دارای نسبت تصویر بدون خدشه‌ی 1:1 باشند. یعنی اندازه‌ی تصویر در این آینه‌ها باید به اندازه‌ی حقیقی باشد که این عمل تنها با استفاده از آینه‌های تخت امکان‌پذیر است. اما با این تفسیر، اندازه‌ی آینه‌ی متناسب با بدنه و نسبت تصویر 1:1 به شدت میدان دید را محدود می‌کنند.

استاندارد ECE که در اکثر نقاط دنیا به جز آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اجازه‌ی استفاده از آینه‌های تخت، محدب و کروی را می‌دهد. معمولاً در آینه بغل‌ها یک قسمت بزرگ محدب با بخش کروی دیگری ترکیب می‌شود و این دو قسمت با یک خط مرئی از یک‌دیگر مجزا می‌شوند تا حواس راننده به تغییرات پرسپکتیو در این دو قسمت باشد.

با توجه به فاصله‌ چشم راننده تا آینه بغل، تنها استفاده از آینه‌های کروی می‌تواند میدان دید خوبی را برای راننده محیا کند ولی تحدب این آینه‌ها خود موجب کوچک شدن اجسام در تصویر می‌شود. از آنجا که اشیا درون تصویر یک آینه‌ محدب کوچکتر و با فاصله‌ی بیشتری نسبت به واقعیت نمایش داده می‌شوند، ممکن است راننده مانوری مانند تغییر خط را با فرض اینکه خودروی پشتی در فاصله‌ی امنی قرار دارد انجام دهد، در حالی که خودروی پشتی مقداری نزدیک‌تر است.

آینه-بغل-برقی

قیمت تعمیر یا تعویض آینه بغل ماشین :

برای تعمیر آینه بغل از جوش پلاستیک استفاده می شود. این نوع جوشکاری با جوش فلزی و جوش آرگون و … تفاوت دارد. اصولا جوشکاری فقط برای قطعات فلزی نیست. برای ترمیم قطعات پلاستیکی از جمله تعمیر آینه بغل، تعمیر سپر ماشین و وسایل خانگی این نوع جوش استفاده زیادی دارد. قیمت ها بستگی به نوع خودرو و میزان آسیب به آینه بغل، نوسان دارد.

برای مثال در خودروهای ایرانی، قیمت جوشکاری و تعمیر آینه بغل در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست و گاهی این هزینه بیشتر هم می شود. البته همیشه هزینه تعمیر و تعویض آینه بغل ماشین خارجی چندین برابر خودروهای داخلی است. هم اکنون بازه قیمت جوشکاری و تعمیر آینه بغل الکتریکی بین ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان در نوسان است. البته نوسانات ارزی و افزایش قیمت آینه و دستمزدها موجب شده تا نرخ ها دائم در نوسان باشند. به هر حال پس از بازدید و تعیین مقدار آسیب، به طور دقیق می توان هزینه ها را مشخص کرد.

در جدول زیر قیمت برخی از انواع آینه بغل خودرو را آورده ایم:

نوع محصول

قیمت (تومان)

آینه تاشو برقی خودرو ساینا و کوییک مدل فابریک

۱٫۲۵۰٫۰۰۰

آینه بغل ۲۰۷ تاشو برقی کروز

۲٫۶۱۵٫۰۰۰

آینه بغل پراید راهنمادار دو طرفه

۱۸۹٫۰۰۰

آینه بغل راست برقی جدید پژو 405 شرکتی

۲۵۵,۰۰۰

آینه بغل برقی سمت چپ ساینا کروز

۴۵۹,۰۰۰

آینه بغل چپ لیفان X50

۱,۶۹۰,۰۰۰

آینه بغل تاشو راست پراید

۵۸,۰۰۰

آینه بغل چپ ام وی ام 530

۲۸۸,۹۰۰

 

 

علت وجود خط چین روی آینه‌های بغل خودرو چیست؟

روی آینه بغل برخی از خودرو‌ها نقطه چین (نقطه خط چین) وجود دارد که علت وجود این نقاط بی دلیل نیست. در واقع آینه‌هایی که خط نقطه چین روی آنها است، محدبی هستند و نقطه چین مرز بین آینه محدب و معمولی را نشان می‌دهد، البته آينه تمام خودروهای امروزی محدب هست و ديگر مانند قديم از آينه تخت استفاده نمی شود.جالب است بدانید در خودروهای مدرن تر، سامانه هشدار نقاط كور وجود دارد كه نشانگر آن روي آينه بغل به رنگ زرد ديده مي شود،این سیستم از سنسورهای راداری استفاده می‌کند که در هر دو طرف خودرو و نزدیک به عقب خودرو قرار گرفته است. هنگامی که خودرویی در نقطه کور خودرو شما تشخیص داده شود، علامتی روی آینه بغل ظاهر می‌شود.

روی بیشتر آینه‌های خودرو‌ها جمله «اجسام از آنچه در آینه می‌بینید، به شما نزدیکتر هستند» نیز به این دلیل است که راننده باید دقت کافی داشته باشد زیرا خودرویی را که در آینه دیده می‌شود در واقعیت نزدیکتر است و خط چین مرز بین فاصله واقعی و فاصله کمتر است.

آینه اتومبیل

 

نکات مهم هنگام خرید آینه جانبی خودرو

انتخاب نوع آینه

نخستین نکته در خصوص خرید آینه جانبی خودرو توجه به نوع آن است. فراموش نکنید که مدل های برقی از مدل های ساده گرانتر و مدل های برقی تاشو از مدل های برقی ساده نیز گرانتر است.

تناسب با مدل خودرو

نکته دوم برای انتخاب آینه جانبی خودرو مربوط به تناسب آن با مدل خودروی شما می شود.   برای این منظور تنها کافی است در هنگام خرید حضوری تان به فروشنده بگویید که برای چه مدل خودرویی قصد خرید آینه جانبی را کرده اید.

و یا اگر خریدتان را اینترنتی انجام می دهید با مراجعه به بخش اطلاعات محصول از تناسب آن برای نصب بر روی خودروی خود اطلاع حاصل فرمایید.

جهت آینه

فاکتور مهم بعدی توجه به جهت آینه های جانبی است که باید در هنگام خرید خود حتما به آن توجه فرمایید.

در این خصوص باید بدانید که آینه های سمت چپ برای طرف راننده و آینه های سمت راست برای طرف شاگرد است.فراموش نکنید که متاسفانه امکان نصب آینه ها بصورت بالعکس وجود ندارد و به همین خاطر باید در هنگام نصب آنان حواس خود را کاملا جمع نمایید.

آینه-بغل-تاشو

جنس بدنه محصول

از دیگر موارد مهم در هنگام خرید آینه جانبی خودرو توجه به جنس بدنه آن است.

در این خصوص پیشنهاد می کنیم اگر خیلی از جنس های موجود در بازار سر در نمی آورید با خرید خود از یک فروشگاه معتبر خیالتان را از بابت کیفیت آینه خودرویتان راحت نمایید.

اما به هر حال باید به عنوان یک راننده بدانید که اگر جنس پلاستیک به کار رفته در ساخت بدنه آینه های جانبی ماشین شما از نوع خشک باشد، در اثر کوچکترین برخوردی با آینه یک ماشین دیگر دچار شکستگی و خُرد شدن می شود.

اگر به هر دلیل هر یک از آینه‌های چپ و راست خودرو شما آسیب دید و مثلا آینه نمایش دهنده آن شکست هرگز با اتومبیل‌تان رانندگی نکنید و بلافاصله آینه را تعویض کنید. آینه راست و چپ را از نمایندگی ماشین‌تان بخرید و حتما از آینه استاندارد محدب با دید گسترده‌ بهره بگیرید.

تعویض آینه نیز بهتر است توسط یک صافکار صورت بگیرد و سوکت‌های آن به دقت نصب شوند. البته برخی آینه‌ها به رنگ بدنه هستند و در چنین مواردی باید آینه را به یک نقاش بسپارید تا آبتدا پوسته‌اش را رنگ کند. پس از خشک شدن پوسته صافکار می‌تواند وارد مرحله نصب آن شود.

حتما پس ار نصب آینه توسط صافکار از محکم و چفت شدن‌اش اطمینان حاصل کنید. بررسی صحت کارکرد بخش‌های الکترونیکی آینه از ادوات تنظیم تا راهنمای روی آن و تا شدن‌اش نیز از موارد مهمی است که باید حتما آنها را پیش از تحویل خودرو مورد بررسی قرار بدهید.

5 از 8 رای

دیدگاه شما چیست؟