اخبار خودرو ایران

آتش سوزی ماشین چه دلایلی دارد و علائم آن چیست؟

چهارشنبه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

بدون شک آتش سوزی در خودرو باعث شده تا خسارات مالی و جانی بسیار زیادی به افراد وارد شود. بنابراین دانستن دلایل این اتفاق برای هر راننده ای جزء واجبات است.

بدون شک آتش سوزی در خودرو باعث شده تا خسارات مالی و جانی بسیار زیادی به افراد وارد شود. بنابراین دانستن دلایل این اتفاق برای هر راننده ای جزء واجبات است.

به گزارش خودرونویس، در همین ابتدای مطلب، به شما توصیه می‌کنیم که اگر خودرو آتش گرفت، از آن خارج شوید و دور‌تر بایستید. همچنین حتماً یک کپسول آتش نسانی مخصوص خودرو، تهیه کرده و در اتومبیل نگهداری کنید تا در مواقع نیاز از آن استفاده کرده و از شدت خسارات بکاهید.

در ادامه دلایل آتش سوزی خودرو را آورده‌ ایم تا شما با  آگاهی از این دلایل از بروز آن ها جلوگیری کنید.

دلایل آتش سوزی خودرو

نقص فنی

یکی از شایع‌ترین دلایل آتش سوزی خودرو، نقص فنی است. نقص فنی می‌تواند در هر قسمتی از ماشین، از جمله موتور، سیستم سوخت‌رسانی، سیم‌کشی و اجزای الکتریکی رخ دهد. به عنوان مثال، خرابی واشر سرسیلندر می‌تواند باعث نشتی روغن و سوخت شده که در صورت تماس با شعله‌های باز، می‌تواند آتش سوزی ایجاد کند.

انواع نقص فنی که می‌توانند باعث این آتش سوزی شوند عبارتند از:

خرابی موتور، مانند خرابی واشر سرسیلندر، خرابی پمپ روغن یا خرابی سوپاپ‌ها

خرابی انژکتورها، خرابی پمپ بنزین یا خرابی لوله‌های سوخت

خرابی سیم‌کشی مانند، اتصال کوتاه، سیم‌کشی فرسوده یا سیم‌کشی نامناسب

خرابی باتری، خرابی رله‌ها یا خرابی چراغ‌ها

نشت کردن مایعات خودرو

بالا رفتن دما مبدل های کاتالیستی

وقوع تصادف با ماشین یا اشیاء

قطع به یقین یکی از سوانح دردناک و دلخراش، تصادف وسایل نقلیه است. این حادثه صدمات روحی، جسمی و در شرایط بدتر، حتی مرگ سرنشینان را در پی دارد. اما یک لحظه فکر کنید اگر با وقوع تصادف، اتفاقی دیگری ننظیر آتش سوزی رخ دهد، در این لحظه چه باید کرد؟ مطمئناً اقدامات در هنگام آتش سوزی خودرو بیش از هر چیزی اهمیت پیدا می‌کند.

در صورت واژگونی خودرو و پاره شدن باک، امکان نشت بنزین بسیار محتمل است. در این لحظه ثانیه را غنمیت شمرده و پا به فرار بگذارید، زیرا همه چیز از کنترل شما خارج است. تنها کار مفیدی که می‌توانید انجام دهید این است که با فاصله‌ای مناسب از خودرو با ماموران آتش نشانی تماس بگیرید، تا آن‌ها در صحنه اعزام شوند.

حمل کردن سوخت در صندوق عقب خودرو از موارد دیگر تصادف و آتش گرفتن ماشین است. این عمل بسیار خطرناک است، زیرا حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند. به فکر عزیزان‌تان باشید و از این کار جداً خوداری کنید.

 

تعمیر و نگهداری ضعیف

اگر در مورد تعمیر و نگهداری ماشین خود بی تفاوت هستید، ممکن است خودروی شما به طور کلی خطرناک‌تر شود و افزایش احتمال آتش گرفتن خودرو را بیشتر کند. سازمان آتش نشانی به این نتیجه رسیده است که خرابی مکانیکی علت اصلی آتش گرفتن خودروهاست.

فراموشی یا بی توجهی به مراقبت صحیح از خودرو می تواند به طور غیر مستقیم منجر به آتش سوزی شود. به این دلیل اگر اجازه دهید قطعات شکسته، نشتی یا سیم کشی معیوب بدون تعمیر کار کنند، می توانند ماشین شما را نسبت به شرایطی که باعث آتش سوزی می شود بسیار آسیب پذیرتر کند. این امر به ویژه برای خودروهای قدیمی صادق است.

لازم به ذکر است فقط بیش از %۲۰ از آتش سوزی اتومبیل ها را می توان به نقص عملکرد خودرو نسبت داد. بنابراین هر از چند گاهی کاپوت را بالا بزنید و نگاهی گذرا به آن بیندازید تا نشتی یا سیم های فرسوده و سایر مشکلات را پیدا کنید.

آتش گرفتن خودرو به دلیل اقدام‌ها عمدی

آتش گرفتن خودرو به دلیل اقدام‌ها عمدی با اینکه دور از انتظار است ولیکن اتفاق می‌افتد. دلایل اینکه چرا باید شخصی خودرو را به آتش بکشد، متنوع هستند و از جرایم سنگین به حساب می‌‌آیند. خوشبختانه کارشناس‌های متخصص می‌توانند این موارد را بررسی کنند. این هم از جمله مواردی است که تحت کنترل شما نیست و در صورت بروز چنین اتفاقاتی باید با نیرو‌های انتظامی تماس بگیرید.

    داغ شدن مبدل کاتالیستی

یکی دیگر از عوامل آتش سوزی خودرو نقص در سیستم اگزوز است. مبدل های کاتالیستی قسمتی از اگزوز هستند که وظیفه‌ سوزاندن آلاینده‌های اگزوز را دارند. اگر بیش از میزان ظرفیت خود آلاینده‌ها را بسوزانند منجر به داغ شدن آن ها می‌شود و آتش سوزی رخ می‌دهد. زمانی کاتالیست‌ها بیش از حد به سوختن آلاینده می‌کند ‌که بنزین درست نمی‌سوزد و موتور درست کار نمی‌کند به همین علت مواد اضافی وارد مبدل می‌شوند و منجر به افزایش کارایی آن می‌شود.

نشتی در سیستم سوخت‌رسانی

نشتی در سیستم سوخت‌رسانی، خطرناک‌ترین اتفاقی‌ست که در یک ماشین رخ می‌دهد. زیرا به دنبال آن احتمال آتش سوزی خودرو بیش از پیش خواهد شد. از این رو باید هر گونه آثار نشتی سوخت از جمله استشمام بوی آن و یا دیدن قطرات زیر ماشین را باید جدی گرفت.

آتش گرفتن خودرو به دلیل داغ شدن سیستم اگزوز

آتش گرفتن خودرو به دلیل داغ شدن سیستم اگزوز یکی از مواردی است که عاملی مهمی در آتش سوزی خودرو‌ها بوده و معمولاً چندان جدی تلقی نمی‌شود. این وظیفه سیستم اگزوز است که آلودگی ناشی از سوختن بنزین را به خارج از خودرو، هدایت کند بنابراین معمولاً دمای حرارت آن بالا است. حالا اگر به دلیل وجود ذرات ریز ناشی از ناخالصی‌های بنزین یا روغن سوزی، دمای سیستم اگزوز بالا‌تر از حد نرمال برود، عایق‌های اطراف آن می‌سوزند و بعد از چند بار رانندگی، حادثه بزرگتری یعنی آتش سوزی خودرو رخ می‌دهد. باز هم سرویس و نگهداری منظم از خودرو، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

روش های موثر برای پیشگیری از آتش‌سوزی

آتش سوزی در خودرو یک اتفاق بسیار ناگوار است که متاسفانه سالانه جان افراد بسیاری را می‌گیرد، در نتیجه بسیار مهم است که اقداماتی لازم را در جهت جلوگیری از این رخداد انجام داد. با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید از بروز این حادثه جلوگیری کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

تاثیر بررسی منظم خودرو در آتش سوزی وسائل نقلیه

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از آتش سوزی خودرو، بررسی منظم آن از نظر وجود نقص فنی است. این کار بسیار اهمیت دارد، چرا که می توانیم قسمت هایی که نقص دارند را برطرف کنیم. اما این بررسی باید شامل موارد زیر باشد:

بررسی موتور

بررسی سیستم سوخت‌رسانی

چک کردن سیم‌کشی

بررسی اجزای الکتریکی

استفاده نکردن از سیگار و اجاق گاز در ماشین

استفاده از سیگار یا اجاق گاز در داخل اتومبیل، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش سوزی ماشین است. بنابراین، باید از استفاده از این موارد داخل وسایل نقلیه خودداری کنید.

عدم حمل مواد اشتعال‌زا

حمل مواد اشتعال‌زا در داخل خودرو، می‌تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد. بهتر است از حمل موادی مانند بنزین، تینر، اسپری‌ها، و سایر مواد اشتعال‌زا در داخل خودرو خودداری کنید.

اگر ماشین آتش گرفت چه کنیم؟

اگر عاشق خودرو شخصی‌تان باشید، شاید زمانی به این فکر بکنید که اگر ماشین آتش گرفت چه کنیم؟ اول از همه چیز آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، می‌دانیم کاری دشوار است اما با رعایت نکات زیر می‌توانید تا حدودی فکر و ذهن‌تان را در این زمان حساس بکار بگیرید:

_ حواس خود را به کار گیرید تا بفهمید آتش سوزی ماشین از کدام قسمت است.

_  سرنشینان داخل ماشین را پیاده نموده و آن‌ها را به آرامش تشویق کنید.

_  حتی الامکان، ماشین دچار آتش گرفتگی را به دور از وسایل نقلیه منتقل نمایید.

_  حتما ترمز دستی اتوموبیل را بکشید تا با حرکت خود، به افراد حاضر در آن منطقه صدمه‌ای وارد نکند.

_  در شرایطی بدتر، اگر حریق خیلی گسترده بود که هیچ راهی برای اطفاء با استفاده از تجهیزات اطفا حریق پیدا نکردید، از خیر وسایل با ارزش خود در ماشین گذشته و پا به فرار بگذارید تا جایی که اثری از گرمای ناشی از حرارت آتش حس نکنید.

_ اگر حریق اطراف ماشین کم‌تر بود، می‌توانید با وسایلی نظیر انواع کپسول آتش نشانی یا استفاده مناسب از پتو، شروع به خاموش کردن آتش کنید.

_ با رعایت این نکات، می‌توانید باعث مدیریت بحران شوید و از صدمات بسیاری که آتش سوزی ماشین می‌تواند وارد کند، جلوگیری نمایید.

نبایدهای مهم در زمان آتش گرفتن خودرو

توجه داشته باشید که اگر خودرویتان آتش گرفت، هرگز نباید کارهای زیر را انجام دهید:

باز کردن درب کاپوت یکی از اقدامات ممنوعه در زمان آتش گرفتن خودرو است. این کار موجب افزایش میزان اکسیژن در نزدیکی آتش شده و شدت آن را بیشتر می‌کند.

ریختن آب بر روی آتش ماشین یکی دیگر از کارهای خطرناکی است که متاسفانه بیشتر رانندگان انجام می‌دهند. اما باید بدانید که آب ریختن روی آتشی که ناشی از بنزین، گازوئیل و … است، موجب شناور شدن و شدت یافتن شعله‌ها می‌شود.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟