اخبار خودرو ایران
سمند دیگر خاطره شد

خداحافظی با سمند زمینه ساز آینده روشن ایران خودرو

شنبه - ۱۶ مهر ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
خداحافظی با سمند ایران خودرو توقف تولید (7)

ایران خودرو پس از 22 سال تولید خانواده سمند را متوقف کرد و به سوی آینده ای روشن و بدون سمند حرکت کرد. خروج سمند از خط تولید یقینا ظرفیت های زیادی را در سایت های تولیدی ایران خودرو برای تولید محصولات جدیدتر، مدرنتر و باکیفیت تر ایجاد می کند و ایران خودرو با استفاده از این ظرفیت ها قصد تولید محصولاتی جدیدتر را دارد.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو ضمن توقف تولید خودروی سمند، پژو 405 را نیز برای همیشه کنار گذاشت و با این دو سدان محبوب و قدیمی برای همیشه خداحافظی کرد. پروژه طراحی یک سدان ملی در سال 1374 شروع شد که نتیجه آن خودروی سمندی بود که در اواخر دهه 1370 بر پایه پلتفرم پژو 405 تولید شد. سمند در زمان خود یعنی 22 سال پیش خودرویی مدرن، ایمن، زیبا و به نسبت لوکس در مقایسه بسیاری از رقبا در بازارهای جهانی محسوب می شد. پروژه سمند، ایران خودرو را از مونتاژکاری به خودروساز شدن سوق داد و باور ما می توانیم را در ایران خودرو نهادینه کرد.

خداحافظی با سمند ایران خودرو توقف تولید (7)

ایران خودرو پس از تولید سمند، نسخه های مختلفی از این خودرو را طی 22 سال به بازار ایران عرضه کرده که از جمله آنها می توان به سمند LX، سمند سریر، سمند LX دوگانه سوز، سمند سال، سمند EF7 و سمند EF7 دوگانه سوز اشاره کرد. هرچند سمند در زمان خود یکی از بهترین سدان های موجود در بازار کشور محسوب می شد و در بازارهای صادراتی نیز حرف های زیادی برای گفتن داشت، اما عرضه این خودروی ملی چنان ایران خودرو را مغرور کرده بود که سالها با تغییرات کم دست به عرضه این خودرو زده بود و از تولید محصولاتی جدیدتر، باکیفیت تر، لوکستر و مدرنتر غافل شده بود.

خداحافظی با سمند ایران خودرو توقف تولید (7)

سرانجام ایران خودرو به این موضوع پی برد که راه رسیدن به آینده ای مدرن و محصولاتی جدیدتر، از توقف تولید سمند می گذرد. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در راستای 8 فرمان کلیدی رییس جمهور که یکی از آنها توقف تولید خودروهای قدیمی و بی کیفیت و جایگزینی آنها با خودروهایی جدید و لوکستر بوده، دستور توقف تولید همیشگی خودروی سمند و پژو 405 را صادر کرد.

خداحافظی با سمند ایران خودرو توقف تولید (7)

سمند روحیه خودروساز شدن را در ایران خودرو به وجود آورد و به نوعی اولین محصول طراحی شده در ایران خودرو بوده که این شرکت از پایه آن را طراحی کرده بود. اما ایران خودرو برای پیشرفت نیاز داشت که این روحیه را برای طراحی محصولاتی جدیدتر بکار بگیرد و با سمند خداحافظی کند. خداحافظی با سمند زمینه ساز عرضه محصولاتی جدید شده که تنها چند نمونه آنها شامل کراس اوور ری را یا همان K125، خودروی TF21 و دیگر محصولات در آینده است.

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بارها اظهار کرده بود که سمند و پژو 405 خودروهایی قدیمی هستند که بیشترین زیان ایران خودرو به ازای تولید روی این خودروها بوده و همچنین این دو خودرو به دلیل کیفیت پایین موجب نارضایتی مشتریان شده اند و به هیچ وجه نمی توان با بروزرسانی و ایجاد برخی تغییرات آنها را مدرن جلوه داد و رضایت مشتریان را کسب کرد. به همین دلیل زمان آن رسیده بود که ایران خودرو از سمند و پژو 405 پیاده شود و ظرفیت های خود را برای تولید محصولاتی جدیدتر با استاندارد روز صرف کند. سمند در ایران خودرو تبریز تولید می شد و حال با توقف تولید این خودرو در گام اول خودروی سورن پلاس در این کارخانه تولید شده و در مرحله های بعدی خودروهایی اعم از خانواده دنا و تارا نیز در ایران خودرو تبریز تولید خواهند شد.

خداحافظی با سمند ایران خودرو توقف تولید (7)

 

لازم به ذکر است که طی این سال ها بیش از 3 میلیون دستگاه سمند و پژو 405 به بازار ایران عرضه شده است. همین موضوع نشان از محبوبیت این دو خودرو در بازار ایران دارد و ایران خودرو جرات زیادی به خرج داده که این دو محصول را همزمان از خط تولید خارج کرده تا آنها را با محصولاتی جدید جایگزین کند.

خداحافظی با سمند ایران خودرو توقف تولید (7)

هرچند پژو 405 هم محصول مهمی برای ایران خودرو محسوب می شود، اما نمی توان این موضوع را منکر شد که سمند فرزند عزیزدردانه ایران خودرو بود. سمند محصول خود ایران خودرو بود و اولین خودرویی بود که با لوگوی ایران خودرو به بازار عرضه شد. سمند بود که ایران خودرو را رسما به خودروساز تبدیل کرد و تمام برنامه های توسعه ای ایران خودرو پس از طراحی و تولید سمند اجرا شد. قطعا دل کندن از اولین خودروی طراحی شده در ایران خودرو برای این شرکت بسیار سخت است. اما ایران خودرو به خوبی فهمیده که سمند دیگر یک خودرو نیست و به یک تفکر در ذهن تک تک مدیران این شرکت تبدیل شده تا آینده ای روشن را برای صنعت خودروسازی ایران خلق کنند. سمند تا به امروز زمینه را برای تولید محصولاتی اعم از سورن پلاس، دنا، دنا پلاس، کراس اوور ری را و خودروی TF21 که به زودی رونمایی می شود فراهم کرده و قطعا در آینده نیز محصولاتی بهتر از اینها را در ایران خودرو شاهد خواهیم بود. سمند رفت، ولی تفکر سمند در ایران خودرو زنده شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟