اخبار خودرو جهان
گزینه ای جذاب به جای خودروهای الکتریکی مجهز به باتری

ب ام و iX5 هیدروژنی در راه مونیخ 2021

شنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
ب ام و ix5 هیدروژنی

ب ام و قصد دارد که iX5 هیدروژن را در نمایشگاه خودرو مونیخ 2021 برای تست درایو عمومی به نمایش بگذارد. این خودرو در واقع نشان دهنده فناوری های ب ام و در زمینه توسعه خودروهای سوخت سلولی و هیدروژنی است و این کمپانی قصد دارد تعداد کمی از iX5 هیدروژن را برای اهداف نمایشی و فاز تست در سال 2022 تولید کند.

به گزارش خودرونویس، ب ام و iX5 هیدروژنی به طور کلی قادر به تولید 168 اسب بخار قدرت است؛ ولی این خودروساز آلمانی اظهار کرده که حالات رانندگی اسپرت به صورت موقت قادر به تولید 369 اسب بخار است. این خودرو قادر به ذخیره سازی 6 کیلوگرم هیدروژن در دو مخزن فیبر کربن و پلاستیکی است. زمان لازم برای پر شدن این دو مخزن از هیدروژن هم تقریبا بین سه تا چهار دقیقه است.

مخزن سوخت ب ام و ix5 هیدروژنی

ب ام و iX5 هیدروژنی بر پایه X5 توسعه یافته است. ولی برای ایجاد تمایز ظاهری بین این مدل هیدروژنی یا همان سوخت سلولی با نسخه درونسوز، لبه های داخلی جلوپنجره، رینگ ها، بخش هایی از سپر جلو و عقب iX5 را به رنگ آبی ب ام و i Blue طراحی کرده است. مش بندی جلوپنجره این خودرو هم با تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید شده است. رکاب درب ها و پنل نمایشگر مالتی مدیا ب ام و iX5 هم دارای نشان خودروی هیدروژنی و سوخت سلولی هستند.

نمای عقب ب ام و ix5 هیدروژنی

ب ام و iX5 هیدروژنی به تایرهای Pirelli مجهز شده که در ساخت آنها از لاستیک طبیعی و ابریشم مصنوعی و سایر مواد اولیه مطابق با محیط زیست استفاده شده تا این خودرو هیدروژنی هیچ آسیبی برای طبیعت نداشته باشد. همچنین ب ام و iX5 هیدروژنی به رینگ های 22 اینچی با طراحی آیرودینامیک مجهز شده تا کمتری مقاومت را در برابر جریان هوا داشته باشد.

پیشرانه ب ام و ix5 هیدروژنی

ب ام و معقتد است که تا زمانی که هیدروژن با انرژی تجدید پذیر تولید می شود و اگر زیرساخت کافی برای استفاده از آن فراهم شود، خودروهای سوخت سلولی می توانند گزینه ای مناسب برای استفاده به عنوان وسایل نقلیه بدون آلایندگی و پاک باشند. این خودروساز آلمانی باور دارد که خودروهای هیدروژنی و سوخت سلولی می توانند در کنار خودروهای الکتریکی مجهز به باتری هم تولید شوند؛ ضمن اینکه به اعتقاد ب ام و استفاده از خودروهای سوخت سلولی و هیدروژنی در مناطقی که دسترسی به ساختار شارژ لازم برای خودروهای الکتریکی محدود است، مناسب تر است.

کابین ب ام و ix5 هیدروژنی

سخن پایانی

ب ام و سالهاست که در حال توسعه چنین پروژه هایی است. در سال 2019 بود که ب ام و i Hydrogen Next مفهومی را به نمایش گذاشت که پیشرانه سوخت سلولی هیدروژنی آن با کمک تویوتا توسعه یافته بود. در اوایل سال جاری هم ب ام و تست های iX5 هیدروژن را در جاده های عمومی اروپا با هدف توسعه سیستم های مختلف الکترونیکی آن و فناوری های به خصوص آغاز کرد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟