اخبار خودرو ایران
مدیرعامل جتکو تشریح کرد

اهمیت بومی‌ سازی پلتفرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو

چهارشنبه - ۵ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
اهمیت توسعه پلتفرم بومی برق و الکترونیک خودرو جتکو ایران خودرو توسعه تارا برقی (1)

حسن محمدقاسمی در گفتگو با خودرونویس، هدف از بومي سازي پلتفرم برق و الكترونيك خودرو را ارتقاي کیفیت محصولات تولیدی ایران خودرو، کاهش قیمت تمام شده، روان‌ سازی و تسریع روند تولید به لحاظ کاهش واریانت‌ های پلتفرم برق و الکترونیک و مهم‌تر از همه مالكيت معنوي و صاحب نقشه شدن خودروساز دانست و گفت: […]

حسن محمدقاسمی در گفتگو با خودرونویس، هدف از بومي سازي پلتفرم برق و الكترونيك خودرو را ارتقاي کیفیت محصولات تولیدی ایران خودرو، کاهش قیمت تمام شده، روان‌ سازی و تسریع روند تولید به لحاظ کاهش واریانت‌ های پلتفرم برق و الکترونیک و مهم‌تر از همه مالكيت معنوي و صاحب نقشه شدن خودروساز دانست و گفت: از این پس ایران‌ خودرو مالکیت معنوي نقشه برق و الکترونیک محصولات خود را در اختيار دارد.

وي اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه الکترونیک شرکت جتکو به عنوان بازوی فناوري گروه صنعتی ایران‌ خودرو در سه محور توسعه المان های برق و الکترونیک و پلتفرم برقی خودرو؛ توسعه خودروهای برقی؛ و هوشمندسازی خودرو و توسعه سیستم های کمکی راننده متمركز شده است، اظهار كرد: در زمینه برق و الکترونیک چند یونیت گلوگاهی که عدم تامين آن توليد ايران‌ خودرو را دچار چالش مي‌كرد، توسط جتکو طراحی و تولید شده است.

اهمیت توسعه پلتفرم بومی برق و الکترونیک خودرو جتکو ایران خودرو توسعه تارا برقی (1)

توسعه تارا برقی برگی سبز در کارنامه جتکو

مدیرعامل جتکو در مورد توسعه خودروی برقی اعلام کرد: طراحی واریانت الکتریکی تارا از سال گذشته آغاز شد و پروژه صنعتی سازی تارا برقی در ایران خودرو و جتکو تعریف شده و طبق برنامه‌ ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال 1402 نسخه های تولیدی تارا برقی رونمایی و عرضه خواهد شد.

وی در خصوص فرآیند طراحی تارا برقی بیان کرد: طراحی قواي محركه، باتری، شارژر، سیستم های برقی و سایر ادوات این خودرو در جتکو انجام شده و امکان تولید بیش‌تر قطعات تارا برقی در ایران وجود دارد.

محمدقاسمي تاکید کرد: شرکت های تولیدکننده باتری با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته اظهار کرده اند که حتی امکان تولید سلول های باتری این خودرو را نیز دارند، بدین تریب گلوگاه خاصی در تولید این خودرو وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: عرضه خودروهای الکتریکی به بازار مستلزم زیرساخت های قانونی و فیزیکی است و در اين زمينه دولت شروع به کار کرده و در حال تدوین استانداردهای داخلی است. در خصوص زیرساخت های فیزیکی نيز وزارت صمت اقدامات مهم و شایسته ای را در این خصوص انجام داده و در حال مذاکره با شرکت های مختلفی از جمله مپنا برای احداث ایستگاه شارژ است.

محمدقاسمی در ادامه گفت برای تارا برقی که هدف اولیه آن عرضه اولیه برای تاکسیرانی است، احداث ایستگاه شارژ با چالش قابل ملاحظه‌ای مواجه نیست و در این زمینه برنامه های مختلفی جهت همکاری به وزارت صمت ارايه شده است.

مدیرعامل جتکو تامین مالی را یکی از چالش های خودروهای برقی در سراسر دنیا دانست و اظهار کرد: يارانه دولتی که به مردم و مشتریان خودروهای برقی تخصیص یافته، موجب تشویق مشتریان برای استفاده از خودروهای برقی شده است كه به صورت اختصاص يارانه براي خريد به مردم و يا يارانه به توليدكننده تعيين شده است.

محمدقاسمی با بيان اين كه برنامه های برقی سازی ایران خودرو فقط به تارا برقی محدود نمی شود، تصريح كرد: اوایل سال آینده ایران خودرو از نسخه برقی کراس اوور ری‌ را نیز رونمايي خواهد كرد که این خودرو هم در جتکو توسعه یافته است. این اتفاق هم‌زمان با آغاز تولید انبوه نمونه بنزینی ری‌را اتفاق خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: طی سال‌ های آتی ایران خودرو دو تا سه خودروی برقی در کلاس های مختلف را در سبد محصولات خود خواهد داشت و جدا از این برنامه ها، ایران خودرو قصد عرضه خودروهای برقی از برندهای دیگر را به صورت CKD هم دنبال می کند.

مدیرعامل جتکو تاکید کرد: دنیا به سرعت در زمینه تولید خودروهای برقی پیش می رود و در کشوری مانند چین حدود 30 تا 40 درصد تولید خودرو به خودروهای برقی و برقی سازی شده اختصاص دارد.

وی در ادامه گفت: در کشورهای اتحادیه اروپا کمتر از ده سال آینده تولید موتورهای درون‌سوز متوقف می شود و به همین جهت می طلبد که در ایران نیز توجه بیشتری به بحث تولید خودروهای برقی و پاک داشته باشیم تا از موج برقی سازی صنعت خودروسازی دنیا عقب نمانیم.

 

هوشمندسازی خودرو یکی از اقدامات مهم جتکو

مدیرعامل جتکو با بيان اين كه هوشمندسازی خودرو در دنیا طی سال‌های گذشته اهمیت زیادی پیدا کرده گفت: در گام اول جتکو قصد پیاده سازی سطح صفر اتوماسیون هوشمند را روی محصولات ایران خودرو طی یک‌ سال و نیم آینده دارد.

وي تشريح كرد: سطح صفر سیستم های هوشمند شامل هشدار دهنده ها بوده و مواردی از جمله هشدار خروج از خط و انحراف از مسیر، هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص خودرو و عابر پیاده و … بوده که به صورت هشدارهای صوتی یا تصویری به راننده اطلاع می دهد که همین آگاه سازی قطعا کمک زیادی به کاهش سوانح و در ادامه کاهش آمار مرگ و میر خواهد کرد.

محمدقاسمی در خصوص گام بعدی هوشمندسازی خودرو در جتکو بیان کرد: در این مرحله سطح هوشمندسازی خودرو را به سطح يك اتوماسیونی می رسانیم که علاوه بر صدور هشدار به راننده، نسبت به جلوگیری از برخورد و سانحه نیز اقدام می کند. این اقدامات شامل جلوگیری از خروج خودرو از مسیر، ترمز اضطراری هوشمند و … بوده که توسعه این سیستم ها نیاز به توسعه پلتفرم در ایران خودرو و ایجاد تغییراتی در پلتفرم های ترمز، فرمان و حتی موتور است.

وی اشاره کرد که تا سه سال آینده این سطح از هوشمندسازی روی محصولات ایران خودرو محقق خواهد شد. در صورت تحقق سطح یک اتوماسیون، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تا 40 درصد محتمل خواهد بود.

گفتني است، شرکت جتکو یکی بازوهای دانش بنیانی و تکنولوژیکی گروه صنعتی ایران خودرو است که در راستای توسعه فناوری های نوین و تکنولوژی های گلوگاهی با هدف افزایش کیفیت محصول، کاهش قیمت تمام شده، خودکفایی در تولید و افزایش رضایت مشتری فعالیت می کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟