اخبار خودرو ایران
قدرتمندترین موتور تولید داخل با دنا پلاس توربو جدید آمد

موتور EFP ایران خودرو به همراه پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی شد

چهارشنبه - ۲۸ دی ۱۴۰۱
خواندن 8 دقیقه
موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

مدیرعامل ایپکو در آيين معرفي و توليد انبوه موتور جديد ايران خودرو بیان کرد: در آستانه 25 سالگی تاسیس مرکز تحقیقات و توسعه موتور ایران خودرو (ایپکو) نسل جدید پیشرانه EF پلاس در دو مدل تنفس طبیعی با نام EFP (EF+) و TCP (TC+) رونمایی شده است. همزمان ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو را نیز معرفی کرد که این دو دستاورد را روی دنا پلاس توربوشارژ جدید به نمایش گذاشت.

به گزارش خودرونویس، مهدی رجبعلی در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک ايران‌ خودرو افزود: تمام کشورهای جهان روند کاهش تولید کربن دی اکسید و گازهای گلخانه‌ای را در پیش گرفته اند و صنعت خودروسازی دنیا نیز مشمول حرکت به سمت تولید خودروهایی کم آلاینده‌تر می شود. حال برخی از خودروسازان بیش‌تر در زمینه برقی سازی تمرکز می‌کنند و برخی دیگر نیز توسعه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی را در دستور كار خود دارند، همچنين، برخی دیگر از خودروسازان دنیا نیز به کاهش حجم پیشرانه‌ ها، استفاده از توربوشارژ و همچنین تولید پیشرانه‌ هایی سازگار با سوخت های جایگزین مانند گاز طبیعی اعم از CNG و LPG و حتی هیدروژن اقدام کرده اند.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

اقدامات ایران خودرو برای کاهش مصرف سوخت و آلایند‌گی ها

مدیرعامل ایپکو در ادامه گفت: در ایران هم استاندارد ملی 4241 سال‌هاست که برای خودروها تنظیم شده و سال به سال مطابق با استانداردهای روز دنیا تغییر می کند، از این جهت خودروسازان داخلی نیز مجبور به توسعه موتورهای کم آلاینده‌ تر و حرکت در مسیری مشابه با خودروسازان جهانی هستند.

وي تصريح كرد: ایران خودرو برای رسیدن به این هدف سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تدوین کرده که در برنامه کوتاه مدت ابتدا تولید پیشرانه هایی که آلایندگی بیش‌تری داشتند را کاهش داده و بیش‌تر روی تولید موتورهایی با آلایندگی پایین‌تر تمرکز کرده بود، از این رو تولید پیشرانه خانواده XU را كاهش داد و سپس متوقف و نسخه به‌روز آن یعنی XU7 پلاس را معرفی کرد و بیش‌تر روی تولید پیشرانه های TU5 و EF7 تمرکز کرده و تولید خودروهای پایه گازسوز را افزایش داده است.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

رجبعلی در ادامه گفت: راهبرد میان مدت ایران خودرو، ارتقا‌ي پیشرانه های موجود بود و نسخه بهینه شده و ارتقا یافته دو پیشرانه XU7P و همچنین TU5P را رونمایی کرده و آن را در محصولات تولیدی خود استفاده می کند. آخرین مرحله به‌روزرسانی و ارتقاي پیشرانه های ایران خودرو مربوط به خانواده موتور محبوب EF7 بوده که امروز نسخه ارتقا یافته و بهینه شده آن یعنی EF پلاس رونمایی شد.

مدیرعامل ایپکو تصریح کرد: در ادامه ایران خودرو قصد دارد، خانواده پیشرانه های سه سیلندر خود موسوم به IK3 را در سال 1403 به تولید انبوه برساند که یقینا کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌ کند، ضمن این‌که نسبت به تولید خودروهای الکتریکی نیز اقدام می کند.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

رجبعلي، با بيان اين كه در گام اول خودروهای میکروهیبرید، سپس هیبریدی و پلاگین هیبریدی توسعه پیدا می کند، تصريح كرد: به موازات آن‌ها خودروهای تمام برقی مختلفی از گروه صنعتی ایران خودرو راهی بازار ایران می شود، یکی از این خودروهای تمام برقی، نسخه الکتریکی تارا بوده که به تازگی در نمونه نیمه صنعتی رونمایی شده و در ادامه قرار است که نسخه برقی کراس اوور ری‌را یا همان K125 نیز توسط گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شود.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

وي گفت: پیشرانه EF پلاس قرار است ابتدا روی دنا پلاس توربوشارژ جدید نصب شود که تولید آن از اواخر امسال آغاز شده و سپس در اوایل سال آینده روی تارا نیز نصب خواهد شد و در ادامه ایران خودرو قصد دارد، پیشرانه EF پلاس توربو را روی کراس‌اوور K125 یا همان ری‌را هم در سال 1402 هم‌زمان با آغاز تولید انبوه آن یعنی در شهریور ماه نصب کند.

رجبعلي تصريح كرد: پیشرانه EF پلاس در نوع تنفس طبیعی هم قرار است روی خودروی سورن پلاس و همچنین دنا و دناپلاس معمولی نیز نصب شود و به طور کلی جایگزین پیشرانه های EF7 و TC7 فعلی خواهد شد.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

مدیرعامل ایپکو با بيان اين كه ایران خودرو در خصوص توسعه موتور EF پلاس اهداف مهمی را دنبال کرده، اظهار کرد: مصرف سوخت موتور EFP در مدل تنفس طبیعی NA و توربو TC نسبت به نسخه های قبلی حدود یک لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته، ضمن این‌که این موتورها به صورت پایه قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو پنج بوده و به سادگی قابلیت ارتقا و پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو شش را بدون وارد شدن لطمه ای به عمر و دوام موتور دارند.

وي تاكيد كرد: موتور EF پلاس به نوعی طراحی شده که هیچ اشتراکی با موتور EF7 قدیمی ندارد، در عین حال روی همان خط امکان تولید دارد.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

مشخصات موتور EFP در مدل تنفس طبیعی

مدیرعامل مرکز تحقیقات و توسعه موتور ایران خودرو اظهار کرد: موتور EFP در نسخه تنفس طبیعی چندان افزایش توانی نسبت به موتور EF7 نداشته و ایران خودرو بیش‌تر در این موتور روی افزایش دوام، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی آن تمرکز کرده است. موتور EFP قادر به تولید 115 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور است. این موتور قرار است که روی سورن پلاس و همچنین دنا و دنا پلاس معمولی نصب شود.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

مشخصات موتور EF+ توربو

رجبعلی بیان کرد: موتور EF+ توربوشارژ یا همان TC+ افزایش بسیار خوبی در زمینه توان و گشتاور داشته است. به گفته وی، توان این موتور 10 کیلووات كه معادل 13 اسب بخار بوده نسبت به موتور TC7 بیش‌تر شده و در زمینه گشتاور نیز افزایش 25 نیوتن متری را تجربه کرده است، بدین ترتیب این موتور قادر به تولید حدود 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور بوده و این میزان گشتاور را در دور پایین‌تر یعنی از 1500 تا 4500 در اختیار راننده قرار می دهد که سبب بهبود شتاب‌گیری اولیه و ثانویه، بهبود حس رانندگی، کاهش استهلاک و مصرف سوخت می شود.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

تفاوت های موتور EFP با EF7

مدیرعامل ایپکو اظهار کرد: دور درجا و آرام موتور EF پلاس را هم از 850 به 650 دور بر دقیقه کاهش یافته که این موضوع نیز به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک زیادی می کند.

وی با بيان اين كه وزن موتور EF پلاس در مدل تنفس طبیعی یک کیلوگرم و در مدل توربوشارژ چهار کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7 قدیمی کاهش یافته است، افزود: در زمینه کاهش اصطکاک اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی، کاهش اصطکاک رینگ ها و بوش DLC انجام شده است. در زمینه بهبود احتراق هم بهبود سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌‌ها  CVVT دوگانه، افزایش تراکم داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر رو توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری، بهبود سامانه بخار روغن و … را انجام داده است و سیستم هواگیری و مکش هوا سیستم خنک کننده را نیز تغییر داده است.

وی در پایان اشاره کرد: قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک کننده و … آن کاملا متفاوت از EF7 و TC7 بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

رونمايي از پلتفرم بومی برق و الکترونیک  ایران خودرو

پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو نيز برای استفاده در محصولات آتی و جاری ایران خودرو امروز رونمایی شد. این پلتفرم بومی تماما در داخل ایران و توسط شرکت جتکو طراحی شده است.

حسن محمدقاسمی مديرعامل جتكو در خصوص یونیت برق و الکترونیک بومی ایران‌خودرو اظهار کرد: شرکت جتکو بازوی تکنولوژیکی ایران خودرو بوده و در راستای برطرف کردن گلوگاه های تولید نسبت به توسعه و رونمایی این پلتفرم بومی برق و الکترونیک اقدام کرده که تماما در شرکت جتکو طراحی شده است.

وي افزود: این پلتفرم برق و الکترونیک بومی در همین سال جاری تولید و در ابتدا روی خودرو دنا پلاس جدید با موتور EFP توربو نصب می شود.

محمدقاسمی با بيان اين كه این پلتفرم بومی برق و الکترونیک جدید قرار است روی دیگر محصولات ایران‌خودرو اعم از تارا، کراس اوور K125 یا ری‌را و خودرو TF21 و طی یک تا یک و نیم سال آینده روی محصولات جاری این شرکت نیز نصب شود، تاكيد كرد: این پلتفرم برق و الکترونیک بومی ایران خودرو نیازهای تکنولوژیکی محصولات ایران خودرو را طی پنج تا 10 سال آینده برطرف می کند.

وی تولید پلتفرم بومی برق و الکترونیک را موجب ارتقاي کیفیت محصولات ایران خودرو، یک‌نواختی کیفیت و کاهش واریانت‌های برق و الکترونیک و محدود شدن همه محصولات به یک دسته سیم مشابه، کاهش قیمت تمام شده، روان‌سازی تولید و از همه مهم تر صاحب نقشه شدن ایران‌خودرو دانست.

مدیرعامل جتکو بیان کرد: 40 تا 45 درصد نوآوری‌های خودروهای روز دنیا در زمینه برق و الکترونیک بوده که با معرفی این پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو، در این خودروساز نیز در آینده چنین خواهد بود.

محمدقاسمی در پایان اظهار کرد: پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو موجب ساده‌سازی ارايه خدمات پس از فروش برای شرکت و همچنین تامین ساده‌تر قطعات برای مشتری می‌شود که در نهایت کاهش هزینه برای خودروساز و افزایش رضایت برای مشتریان را در پی دارد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • اسی | 1 بهمن 1401 - 7:32 ب.ظ

    با سلام ، همیشه برایم سوال بود که چرا محصولات خودرو سازی داخلی توان و گشتاور پایین و مصرف سوخت بالایی دارند و شتاب کمی دارند (البته در عین حال که وزن متوسطی دارند) با شنیدن این خبر که قدرت افزایش یافته و مصرف سوخت کاهش و حد اکثر توان در دور موتور پایین در اختیار راننده قرار می‌گیرد جای امید واری هست که ایران خودرو در حال رشد هست ، امیدوارم بخش تحقیق و توسعه خودرو سازی با سرعت ، خود را به برند های معتبر دنیا نزدیک کند