اخبار خودرو ایران
تغییر جدیدی برای اسیووی محبوب بهمن موتور

فیدلیتی پرایم با گیربکس دوکلاچه تر WET رونمایی شد

دوشنبه - ۷ آذر ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
فیدلیتی پرایم بهمن موتور با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه تر خیس wet (1)

خودرو فیدلیتی پرایم بهمن موتور با گیربکس اتوماتیک Wet یا همان خیس (تر) در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 رونمایی شد. تا پیش از این فیدلیتی پرایم با گیربکس دو کلاچه خشک به بازار عرضه می شد که گاها شاهد داغ کردن گیربکس و افت عملکرد خودرو بودیم. البته اگر طبق عرف گیربکس های دوکلاچه خشک با فیدلیتی رانندگی می شد مشکلی پیش نمی آمد. ولی به هر حال بهمن موتور برای آسودگی خیال مشتریان خود اقدام به عرضه فیدلیتی پرایم با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه تر Wet کرده تا مشکل داغ کردن گیربکس به طور کلی برطرف شود.

به گزارش خودرونویس، گروه بهمن را می توان تنها شرکت خودروساز داخل کشور دانست که تقریبا در تمام نمایشگاه های خودرو برگزار شده در سال جاری حضور داشته و پرخبر هم بوده است. گروه بهمن با تمام زیرمجموعه های خود اعم از بهمن موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور، اسنا و ایران دو چرخ در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 حضور پیدا کرده و جدیدترین محصولات خود را به نمایش گذاشت. در این رویداد مهم که روز گذشته خاتمه یافت، بهمن موتور از جذابترین پیکاپ صفر کیلومتر موجود در بازار ایران یعنی بهمن G9 که پیکاپی از برند ZX Auto چین بوده پرده برداری کرد. همچنین بهمن دیزل هم کامیون امپاور BD300 را رونمایی کرد. اما در این بین خودروی دیگری هم حضور داشت که هرچند جدید نبود، اما تغییری کلیدی و مهمی در آن اعمال شده بود.

این خودرو اسیووی محبوب فیدلیتی پرایم بوده که تا پیش از این با گیربکس شش سرعته دو کلاچه خشک به بازار عرضه می شود. اما بهمن موتور با فیدبک هایی که از مشتریان خودرو گرفته، تصمیم به نصب گیربکس شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک خیس یا همان WET را روی فیدلیتی پرایم گرفت و این خودرو را برای اولین بار در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 به نمایش گذاشت.

 

ظاهر فیدلیتی پرایم با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه WET

فیدلیتی پرایم مجهز به گیربکس دوکلاچه تر WET از نظر ظاهری بیرونی هیچ تغییری با نسخه قبلی نکرده است. اساسا فیدلیتی یک کراس اوور خانوادگی بوده که مورد استقبال قشر جوان نیز قرار گرفته است. استایل ظاهری این خودرو به حدی بروز بوده که بهمن موتور نیازی به فیس لیفت و تغییر در آن حس نکرده و این نسخه بروزرسانی رسانی شده را با همان فیس قبلی به بازار عرضه کرده است.  فیدلیتی در نمای جلو به خصوص طراحی جلوپنجره تا حد زیادی ما را یاد اسیووی های آئودی به خصوص Q7 و Q8 می اندازد. البته در بخش طراحی مه شکن ها شباهت زیادی به کیا سورنتو نسل قبل هم دارد. در نمای جانبی کابین بزرگ و کشیده فیدلیتی و همچنین فاصله بین دو محور زیاد آن نویدبخش فضای داخلی بزرگ و جادار هستند. ضمن اینکه رینگ های 20 اینچی فیدلیتی در نمای جانبی جلب توجه می کنند که طراحی آنها بی شباهت به محصولات آئودی نیست. این اولین باری بوده که یک محصول چینی با رینگ 20 اینچی به بازار کشور عرضه می شود و نباید از زیبایی طراحی این رینگ ها به سادگی گذشت.

در نمای عقب فیدلیتی زبان طراحی منحصر به فردی دارد؛ ولی طراحی چراغ های آن بی شباهت به هیوندای سانتافه موجود در بازار کشور نیست. به طور کلی فیدلیتی بهمن موتور نمره قابل قبولی در زمینه طراحی می گیرد و جزو به روزترین و زیباترین اسیووی های چینی در ایران محسوب می شود.

فیدلیتی پرایم بهمن موتور با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه تر خیس wet (1)

داخل کابین فیدلیتی پرایم با گیربکس دوکلاچه WET تر

فیدلیتی با گیربکس دوکلاچه اتوماتیک مقداری تغییرات در طراحی کابین داشته است. این تغییرات در کنسول میانی اعمال شده و وجه تمایز نسخه مجهز به گیربکس دوکلاچه WET با مدل قبلی همین دیزاین کنسول میانیست. در این قسمت دیگر شیفتر دنده مکانیکی قرار ندارد. بلکه به جای آن یک شیفتر دنده شیفت بای وایر (الکترونیکی) نصب شده که هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد. همین موضوع سبب آزاد سازی مقداری فضا در کنسول میانی شده و به موجب آن دیزاین کنسول میانی و چیدمان کلیدهای تعبیه شده در این قسمت به طور کلی تغییر کرده است.

می توان اظهار کرد که فیدلیتی با گیربکس دوکلاچه تر WET نسبت به نسخه قبلی کنسول میانی مدرنتری دارد و این به دلیل استفاده از شیفتر دنده الکترونیکی بوده که امروزه در بیشتر خودروهای مدرن دنیا رایج شده است. به موجب نصب شیفتر الکترویکی، محل پد شارژ بدون سیم تلفن همراه تغییر کرده است. اما به جز کنسول میانی دیگر قسمت کابین تغییری نداشته و مشابه نسخه پیشین است. با ورود به کابین، اولین چیزی که جلب توجه می کند، نمایشگر عریض میان داشبورد و همچنین پشت آمپر دیجیتالی فیدلیتی است. کیفیت ساخت کابین قابل قبول بوده و در رودری ها و داشبورد از مواد نیمه نرم، نرم و برخی از قسمت ها خشک استفاده شده است.

هنگامی که در پشت فرمان قرار می گیرید، متوجه بزرگی ابعاد فیدلیتی نسبت به سایر شاسی بلندهای چینی خواهید شد و نکته مثبت دید خوب راننده نسبت به اطراف و لبه های کاپوت بوده که باعث شده بتوان با فیدلیتی در فضاهای باریک و تنگ به خوبی مانور داد. صندلی ردیف دوم در نسخه پنج نفره قابلیت حرکت ریلی را نداشته و صرفا می توان برای افزایش حجم فضای بار آن را خواباند؛ ولی در نسخه هفت نفره می توان صندلی های ردیف دوم را به صورت ریلی هم حرکت داد تا فضای پا برای سرنشینان ردیف سوم نیز قابل تغییر باشد. تودوزی صندلی ها از جنس چرم مصنوعی مشکی بوده و کیفیت قابل قبولی دارند.

فیدلیتی پرایم بهمن موتور با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه تر خیس wet (1)

مشخصات فنی فیدلیتی پرایم با گیریکس دوکلاچه WET

فیدلیتی پرایم جدید از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره می برد که قادر به تولید 155 اسب بخار و 230 نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال قدرت به چرخ های جلو دیگر خبری از گیربکس دوکلاچه خشک نیست و به جای آن گیربکس شش سرعته دوکلاچه تر نصب شده که به سیستم خنک کن گیربکس نیز مجهز است. تعداد دنده ها در این گیربکس جدید نسبت به گیربکس قبلی تفاوتی نکرده، اما وجود خنک کن گیربکس موجود بیشتر شدن دوام گیربکس به خصوص در صورت رانندگی هیجانی و اسپرت می شود.

بهمن موتور اظهار کرده که سیستم تعلیق عقب فیدلیتی پرایم در نسخه مجهز به گیربکس دوکلاچه WET بروزرسانی شده و عملکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیز بهبود یافته است. همچنین بهمن موتور از نسل جدید کمپرسور کولرهای خود روی این نسخه فیدلیتی پرایم دوکلاچه WET استفاده کرده که موجب بهبود عملکرد سیستم تهویه و کولر خودرو شده است. همچنین بهمن موتور تغییراتی هم در سیستم خنک کاری موتور داده و برخی از متریال استفاده شده در این موتور را نیز ارتقا داده است.

نکته مهم اینجاست که بهمن موتور قیمت فیدلیتی پرایم با گیربکس دوکلاچه تر را نسبت به مدل قبلی تغییر نداده و با همان قیمت قبلی این شاسی بلند بروزرسانی شده را به بازار عرضه می کند.

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟