صنعت قطعه سازی
یک کارشناس صنعت قطعه سازی مطرح کرد:

گام رو به جلو دولت در اصلاح قیمت خودرو

سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
صنعت خودرو

کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: تا زمانیکه مصرف کننده با تنوع عرضه و میزان کافی کالا در بازار روبرو نباشد همواره با فشار قیمت ، خرید از دست واسطه ها و … در تعامل خواهد بود و این امر بر حقوق مصرف کننده تاثیر نامطلوب خواهد داشت.

به گزارش خودرونویس، کارشناس صنعت قطعه سازی اقدامات اخیر دولت در راستای اصلاح قیمت خودرو را گامی به جلو ارزیابی کرد و گفت: اگر هدف دولت حمایت از مصرف کننده باشد تمرکز حمایت ها بر افزایش تیراژ و تنوع و به روز آوری محصولات برای تغییر در منحنی عرضه و تقاضا می تواند بسیار برای مصرف کننده اثر بخش تر باشد، چراکه با افزایش عرضه فضای بازار برای فروش را رقابتی تر ساخته و قیمت های بازار بر اساس آن اصلاح و بدون تردید شرایط انتخاب و خرید برای مصرف کنندگان بهبود خواهد یافت.

نادر فرخ گفت: تا زمانیکه مصرف کننده با تنوع عرضه و میزان کافی کالا در بازار روبرو نباشد همواره با فشار قیمت ، خرید از دست واسطه ها و … در تعامل خواهد بود و این امر بر حقوق مصرف کننده تاثیر نامطلوب خواهد داشت.

وی گفت: رویکرد اخیر دولت باعث می گردد تا سودی که هم اکنون بدون هیچ ارزش افزوده ای در اختیار واسطه ها قرار گرفته به سوی سازندگان بازگشته و فضایی برای افزایش تیراژ و تنوع بخشی محصولات ایجاد شود و با برنامه ریزی خودرو سازان و تقویت زنجیره تامین می توان به نیاز بازار پاسخ مطلوبی ارائه نمود.

نبود تناسب بین تغییر نهاده های تولید و تورم سالیانه

فرخ در خصوص متناسب بودن قیمت های کنونی با توجه به افزایش روزافزون قیمت نهاده های تولید گفت: علت بخش قابل توجهی از زیان خودرو سازان نبود تناسب بین تغییر نهاده های تولید و تورم سالیانه با تغییرات نرخ خودرو در گذشته بوده که تاثیر آن در صورت های مالی خودروسازان و گسترش واسطه گری در بازار خود قابل مشاهده است.

وی گفت: زمانی خودروساز ما زیان ده می شود که محصولاتش را پایین تر از بهای تمام شده می فروشد بنابراین آزادسازی قیمت ها سبب می شود شرکت های خودروساز به مرور از زیان فاصله بگیرند.

وی در پایان گفت: بازار خودرو طی چندین سال اخیر به علت سوء مدیریت و تصمیمات غیرکارشناسانه نتوانسته به بهره وری مورد انتظار برسد بنابراین انتظار داریم در شرایط کنونی با تصمیمات عاقلانه ای نظیر آزادسازی قیمت خودرو زمینه مناسب برای کاهش قیمت خودرو و هم چنین خروج خودروسازان از زیان را فراهم آورد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟