صنعت قطعه سازی
یک کارشناس صنعت قطعه سازی مطرح کرد:

ادامه قیمت‌گذاری دستوری به توقف تولید خودرو منجر می‌شود

شنبه - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
صنعت خودرو

سید محسن افتخاری کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: در حاضر اختلاف قیمت زیادی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار وجود دارد و متاسفانه جو به گونه ای است که زمانی که قیمت ها اعلام می شود خریداران خودرو مقصر گرانی ها را خودروسان می دانند در حالی که خودروساز قیمت خودرو را درب کارخانه بسیار پایین از قیمت بازار ارائه می دهد.

به گزارش خودرونویس، وی گفت: قیمت گذاری دستوری سبب شده بعضا خودروسازان به سوی فروختن اموال مازاد خود بروند فروش اموال مازاد شرکت‌های خودروساز در بهترین حالت می‌تواند در برخی از برهه‌های زمانی تنها کمکی باشد تا خودروسازان بتوانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند این امر کمکی به خودروساز که بدهی های فراوان از جمله بدهی به قطعه سازان را دارند نمی تواند جبران کند، بنابراین این کار مرهمی است که در کوتاه مدت می تواند تاثیر داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر روند قیمت‌گذاری دستوری خودرو ادامه یابد به طور حتم پایه‌های این صنعت متزلزل و حتی تولید خودرو متوقف می‌شود، ادامه داد: به گفته وزیر صمت سال آینده با افزایش ۵۰ درصدی تولید و کاهش قیمت تمام شده با نرخ‌های ثابت، قیمت خودرو در بازار، کاهش خواهد یافت و قرعه کشی هم از بین می‌رود این امر می تواند به صنعت خودرو و بازار خودرو کمکی زیادی کند .

دلالان بیشترین سود را از قیمت گذاری دستوری برده اند

وی گفت: متاسفانه دلالان و واسطه ها در این بین بیشترین سود را از قیمت گذاری دستوری برده اند و دلالانی وجود دارند که از محل تولید کارخانه تا فروش بازار سود حاصله بسیاری را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: اگر قیمت ها آزاد شود قطعا قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه بسیار نزدیک می شود و به قیمت اصلی به دست مصرف کننده می رسد.

این مدیر صنعت قطعه‌سازی گفت: آزادسازی قيمت ها پیش زمینه ای دارد و آن هم تولید کافی خودرو است در حال حاضر دو ماهی است که با مسئله کمبود قطعات خاص و های تک مواجه هستیم و این امر به تولید خودروسازان نیز آسیب رسانده است.

این کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: در حال حاضر تقاضا زیاد است و عرضه کم ، و اختلاف بین عرضه و تقاضا سبب شده خودرو به هر قیمتی ارائه شود مشتری مجبور به خرید آن است اگر وزارت صنعت بتواند بر روند تولید و عرضه نظارت کند می‌تواند شرایط آزادسازی قیمت را فراهم بیاورد.

وی ادامه داد: آزاد سازی قیمت ها قطعا بر تولید خودروسازان اثر گذار خواهد بود و سبب میشود توليد خودرو و قطعه افزايش پيدا کند و نتیجه اش آن می شود که پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز تسریع میابد.

وی گفت: در چند روز اخیر خودروسازان اقدام به اجرای فروش هفتگی کرده اند به نظر این تصمیم اگر به درستی اجرا شود پیامدهای مثبتی در بر خواهد داشت این کار سبب می شود خریداران واقعی خودرو شانس بیشتری برای دسترسی به خودرو با قیمت‌های کارخانه‌ای را داشته باشند.

وی در پایان گفت: آزادسازی خودرو در حال حاضر لااقل سبب می شود خودروسازان بیشتر زیان نکنند و این امر به کاهش زیاد دهی خودرو سازان کمک می کند آزادسازی قیمت خودرو می‌تواند بخشی از مشکلات خودروسازان را حل کند دستیابی به این امر نیازمند برنامه‌ریزی دولت در مباحث کلان است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟