اخبار خودرو ایران
در نشست خبری انجمن قطعه سازان مطرح شد:

زیان و بدهی خودروسازان ۴۵۰ همت شد

دوشنبه - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری گفت: سیاست های نادرست در صنعت خودروسازی نه تنها این صنعت بلکه صنعت قطعه سازی نیز در معرض تهدید قرار داده است و هشدارهای ما در این خصوص بی فایده بوده و تصمیمی برای حل مشکلات گرفته نمی شود.

به گزارش خودرونویس، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری گفت: سیاست های نادرست در صنعت خودروسازی نه تنها این صنعت بلکه صنعت قطعه سازی نیز در معرض تهدید قرار داده است و هشدارهای ما در این خصوص بی فایده بوده و تصمیمی برای حل مشکلات گرفته نمی شود.

اصغر خسرو شاهی افزود: خودروسازان بدهی بزرگ به قطعه‌سازان دارند که این موضوع به صنعت خودرو لطمه می‌زند و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت فکر اساسی کند.

وی  با اشاره قیمت‌گذاری دستوری گفت: این نوع قیمت‌گذاری باعث شد تا زیان انباشته خودروسازان بیشتر شود و سبب افزایش بدهی به قطعه‌سازان و بانک شده است.

وی افزود: در چند سال گذشته سعی کردیم این مشکل را حل کنیم و در این باره بارها هشدار دادیم؛ سال گذشته تصمیم در مورد فروش خودرو در بورس صورت گرفته شد که اتفاق خوبی بود؛ در همین راستا قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرد و منجر شد تا خودروسازان معوقات را پرداخت کنند که اگر ادامه پیدا می‌کرد به سوددهی می‌رسیدند، متاسفانه متوجه نشدیم که چرا فروش خودرو در بورس متوقف شد.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان عنوان کرد: درباره مطالبات قطعه‌سازان جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم و نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور نوشتیم که خواستار بازگشت خودرو به بورس هستیم.

وی گفت: روند رو به رشد مونتاژکاران زیاد شده و تولید این خودروها رشد داشته است، وقتی منابع ارزی به مونتاژکاران اختصاص می‌یابد منجر به کاهش منابع ارزی به خودروسازان و قطعه‌سازان می‌شود.

خسروشاهی گفت: مونتاژکاران ۱۲۰ هزار خودرو را به صورت مونتاژ تولید کردند؛ اگر هر خودرو ۱۵ هزار دلار هم ارزبری داشته باشد، این رقم بالاتر از منابع ارزی به خودروسازان است اما چرا توسعه‌ای در جهت صنعت خودرو انجام نمی‌شود؟

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان افزود: وزارت صمت قوانین و مقرراتی برای مونتاژکاران تعیین نمی‌کند، آنان تعرفه تولید می‌گیرند.

وی به خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: خودرو برقی آینده صنعت خودروی کشور است که باید در این صنعت وارد شویم.

خسروشاهی بیان کرد: کشورهایی که وارد صنعت خودروی برقی شده‌اند، زیرساخت‌ها را آماده کرده‌اند؛ ولی هنوز زیرساخت‌ها در کشور ما آماده نیست.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: اگر تلاش کنیم تا چند سال آینده موفق به تامین ۵ تا ۱۰ درصد قطعات خودروهای برقی خواهیم شد؛ این در حالی است که باید اول به فکر خودروسازان داخلی باشیم و انتظار ما از مجلس و وزارت صنعت و معدن و تجارت است که باید مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان در کشور حل شود و بعد با تامین زیرساخت‌ها اقدام به واردات خودروهای برقی کنیم.

زیان و بدهی خودروسازان ۴۵۰ همت شد

در ادامه فرهاد به نیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفت: مجموع زیان انباشته و بدهی صنعت خودروسازی امروز به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی امروز در نشست خبری گفت: صنعت خودروسازی امروز ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعه سازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان دارند.

وی با انتقاد از شورای رقابت افزود: شورای رقابت زمانی روی کار آمد که واردات خودرو ممنوع بود اما در حال حاضر که واردات خودرو حتی دست‌دوم آزاد شده است دیگر قیمت گذاری خودرو یی معنی است. نه تنها خودرو باید وارد بورس شود بلکه باید قیمت گذاری هم در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

به نیا گفت: صنعت خودروسازی می‌توانست خودکفا شود و حتی صاحب خودروهای برقی شود اما حالا دولت باید هزینه‌هایش را بپردازد.

به‌نیا گفت: در جلسه‌ای که با وزیر صمت داشتیم نسبت به عدم پرداخت بدهی خودروسازان گلایه کردیم که وزیر تماسی گرفت و خودروسازان قول پرداخت دادند. پس از آن فقط حدود ۳.۸ هزار میلیارد تومان از سوی ایران خودرو و بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان از سوی سایپا پرداخت شد. نکته جالب اینکه از این ۳.۸ هزار میلیارد تومانی که ایران خودرو مدعی پرداخت است ۲ همت برای خرید به خارج از کشور منتقل شده است.

وی گفت: صنعت قطعه‌سازی با رکود قیمتی و مطالبات نمی‌تواند حقوق کارگران خود را افزایش دهد. کارخانجات قطعه‌سازی حتی در جذب نیروهای ساده هم عاجزند که علت آن هم وضعیت خودروسازی است.

به‌نیا اضافه کرد: شورای رقابت فولاد و پتروشیمی را رها کرده و برای خودرو که محصول نهایی است، تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه پولی که می‌تواند صرف تکنولوژی و تجهیزات شود نباید صرف واردات خودروهای چینی شود، گفت: ما مخالف واردات نیستیم اما به شرطی که از صنعت داخلی حمایت شود. دولت ۴۰ درصد از صنعت خودروسازی پول بابت هزینه‌های مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی می‌گیرد.

پولی که باید به جیب کارگر و صنعت ایران برود به جیب چینی‌ها می‌رود

مازیار بیگلو عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در نشست خبری گفت: در شرایط فعلی خودروساز زیان ده، قطعه ساز و مصرف‌کننده ناراضی و فقط شرکت‌های چینی راضی هستند.

وی اضافه کرد: ۵۴۴ میلیون دلار خودروسازان داخلی ما ثبت سفارش برای خرید قطعه دارند. سوال این است چرا این خریدها انجام می‌شود؟

بیگلو ادامه داد: پولی که به ما نمی‌دهند و باعث می‌شود قطعه ساز خط تولید را متوقف کند به چین می‌دهند و با همین بهانه توقف خط تولید از چین قطعه می‌خرند. آن هم قطعه‌ای که در داخل تولید می‌شود. یا اینکه میگویند قطعه ساز داخلی گران فروشی می‌کند پس چرا به نهادهای نظارتی معرفی نمی‌کنند؟

وی افزود: برای شرکت‌های زیرمجموعه خود با چینی‌ها قرارداد همکاری مشترک برای تولید قطعه منعقد کرده‌اند. قطعه‌ای که در بیش از دو دهه است در داخل تولید می‌شود.

عضو انجمن قطعه گفت: در هیچ  دوره ای در حوزه خودرو و قطعه تا این اندازه علنی به سمت چین نرفته بودیم. نهادهای نظارتی و وزارت صمت خود را به خواب زده‌اند و پولی که باید به جیب کارگر و صنعت ایران برود به جیب چینی‌ها می‌رود.

بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان قطعه‌سازان است

محمد شهپری عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان نیز در این نشست خبری گفت: با توجه یه صورت های مالی خودروسازان می توان نتیجه گرفت که به دو خودروساز بزرگ کشور زیان هنگفتی وارد شده است و در این میان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان قطعه‌سازان است.

وی گفت: بررسی گزارشات مالی شرکت های فولادی، مس و پتروشیمی بیانگر سودهای آن چنانی است این در حالی است که قطعه سازان حتی در تهیه مواد اولیه نیز دچار مشکل هستند و بعضا 20 تا 25 درصد بالاتر از قیمتی که از خارج می توان قطعات وارد کرد به شرکت های داخلی پرداخته می شود و مواد اولیه با قیمتی گزاف به دست ما می رسد.

وی با انتقاد از عدم تخصیص ارز برای خرید ماشین آلات گفت: متاسفانه وزارت صمت همکاری های لازم را در جهت تخصیص ارز برای خرید ماشین الات جدید را انجام نمی دهد.

وی در پایان گفت: منابع انسانی در تمام کارخانه های تولیدی حرف اول را میزنند اما به دلیل مشکلات فراوانی که صنعت قطعه سازی با آن مواجه است شاهد کمبود و حتی نبود نیروی انسانی ماهر هستیم این موضوع در آینده ای نه چندان دور به یک چالش بزرگ برای قطعه سازی کشور تبدیل خواهد شد.

5 از 11 رای

دیدگاه شما چیست؟