اخبار خودرو ایران
کارشناس صنعت خودروسازی مطرح کرد:

قیمت‌گذاری دستوری یعنی سود قطعه‌ساز و خودروساز در جیب واسطه‌ها

سه شنبه - ۱۸ آبان ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
صنعت خودروسازی

کارشناس صنعت خودروسازی در خصوص مزایای آزادسازی قیمت خودرو گفت: شاید بتوان گفت بهترین اتفاقی که ممکن است بعد از آزادسازی خودرو رخ دهد ارزان شدن قیمت خودرو است .

به گزارش خودرونویس، مصطفی هنری گفت: در حال حاضر بیشترین سود خودروسازها و قطعه سازها در اختیار تجار و واسطه هایی است که متاسفانه مشتری نهایی بازار خودرو نیستند.

وی گفت: دلالان با راهکارهایی مانند خرید خودرو از کارخانه و فروختن دو برابری آن در بازار آزاد، هم سبب زیان به مصرف کننده واقعی شده اند و هم زمینه ساز زیان دهی خودروسازان و قطعه سازان را فراهم آورده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه قیمت گذاری دستوری سبب کاهش تولید خودروسازان شده است و این کاهش تولید عرصه را برای دلالان فراهم کرده تا بتوانند در این آشفته بازار سود بیشتری به جیب بزنند.

حذف قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو

هنری گفت: انتظار می رود وزارت صمت و متولیان صنعت خودرو زمینه حذف قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو را فراهم آورند ، لغو قیمت دستوری، قطعاً منجر به رونق تولید و کاهش قیمت در بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه قریب به ده سال است که صنعت خودروسازی ما به دلایل گفته شده درجا میزند و نتوانسته به پیشرفت و ترقی دست یابد زیرا با تصمیمات اتخاذ شده هم قطعه سازان در مطالبات خود گیر کرده اند و هم خودروسازان زیان ده شده اند ، اگر بازار واقعی شود و سود خودرو به تولید کننده و مصرف کننده واقعی برسد زمینه رشد و شکوفایی و ارتقا کمی و کیفی خودروها مهیا خواهد شد .

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بهترین و عملی‌ترین راه برای میان مدت و بلند مدت در صنعت خودرو آزادی سازی قیمت ها است ،قیمت گذاری دستوری همیشه با شعار حمایت از مصرف کننده بوده ولی در نهایت چیزی جز آسیب بر مصرف کننده نتیجه‌ای نداشته است.

وی در پایان گفت: اگر واقعی‌سازی قیمت ها صورت بگیرد دیگر خودروسازان با زیان خودرو تولید نمی‌کنند اما برای سود دهی این امر کافی نیست و به یک برنامه ریزی بلند مدت نیاز است تا خودروساز بتواند از زیان دهی خارج شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟