مدیرعامل گروه صنعتی شفق دانا عنوان کرد:

آغاز آزادسازی قیمت خودرو ، پایان قیمت گذاری کاذب در بازار است

سه شنبه - ۹ آذر ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
قیمت گذاری خودرو

کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو در سال های اخیر سبب ایجاد رانت و دلالی در بازار خودرو شده است بنابراین آزادسازی قیمت خودرو هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت می تواند اثرات مثبتی در بازار خودرو داشته باشد.

به گزارش خودرونویس، ژوبین قاسمی گفت: در حال حاضر شاهد تقاضای کاذب در بازار خودرو هستیم وقتی کالایی قیمت دستوری داشته باشد فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار فاصله زیادی پیدا می کند بنابراین زمانی که قیمت ها آزاد گردد تقاضای کاذب نیز از بین می رود.

وی گفت: قیمت گذاری دستوری نه به نفع تولیدکننده است، نه مصرف کننده، و در بلند مدت سبب زیان دهی خودروسازان می شود ، در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای لغو قیمت‌گذاری دستوری انجام شد با این حال باز هم دولت به قیمت‌گذاری دستوری بازگشت.

وی ادامه داد: از آثار مخرب قیمت گذاری دستوری می توان به کند شدن سرعت تولید خودرو در کشور اشاره کرد ، لذا با آزادسازی قیمت خودرو، خودروساز تولید را به واسطه افزایش نقدینگی افزایش می دهد و هم دست دلالان و سوداگران را از بازار خودرو کوتاه می کند.

اثرات مثبت آزادسازی قیمت خودرو

قاسمی گفت: افزایش زیاد قیمت خودرو بین بازار و کارخانه سبب شده خودرو یک کالای سرمایه ای شود ،خودرو در تمام کشورها کالایی مصرفی است ولی در کشور ما به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی شفق دانا ادامه داد: آزادسازی قیمت ها سبب افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت در بازار می شود ، تنوع محصول و تنوع فروش خودرو و در پی آن کاهش تدریجی قیمت خودرو سبب می شود خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شود و از کالای سرمایه ای شدن خارج شود.

وی در پایان گفت: صنعت خودرو یکی از صنایع پیشتاز در ایران است با ادامه روند غلط قیمت گذاری خودرو سبب نابودی این صنعت را رقم خواهند زد ، آزادسازی قیمت در کوتاه مدت جواب ده نیست اما در بازه زمانی مناسب می‌توان اثرات این مساله را در متعادل شدن بازار خودرو به خوبی مشاهده کرد.

3.7 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟