اخبار خودرو ایران
در حاشیه هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی قطعات تهران برگزار شد

همایش تحول دیجیتال ساپکو و زنجیره تامین

سه شنبه - ۱۰ آبان ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
تحول دیجیتال صنعت خودرو ساپکو ایران خودرو زنجیره تامین (1)

امروز در حاشیه برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی قطعات تهران، ساپکو نیز نشست خبری و همایشی را در خصوص تحول دیجیتال در صنعت خودرو و بویژه شرکت ایران خودرو برگزار نمود.

تحول دیجیتال در صنعت خودرو

به گزارش خودرونویس، بسیاری تحول دیجیتال در این صنعت را به سادگی هرچه تمام تر و به این صورت معنا می کنند: حرکت از سمت از قدرت اسب بخار به سمت و سوی قدرت رایانش. بسیاری از شرکت ها هم اکنون در مرحله آغاز به تحول هستند و بسیاری دیگر در مرحله برخورد با تکنولوژی و دیجیتال‌، در هسته ی کسب و کار. یعنی مرحله دوم. خودروسازی در مرحله دوم یعنی برخورد در هسته است و به زودی در مرحله سوم، خودروسازهایی که همچنان به عصر دیجیتال ورود نکرده اند، تصفیه می شوند.

تحول دیجیتال صنعت خودرو ساپکو ایران خودرو زنجیره تامین (1)

در خصوص تحول دیجیتال در صنعت خودرو بسیاری از مدیران ارشد خودروسازهای مطرح بین المللی، نظرات جالبی را بیان کرده اند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

مدیر تحقیق و توسعه ولوو :

امنیت میراث ما بوده اما DNA امروزمان نرم افزار است.

مدیر مارکتینگ فولکس واگن :

ما باید یک کامپیوتر بر روی چهار چرخ بسازیم.

امروز آنچه تفاوت ایجاد می کند، ارائه خدمات مرتبط با نرم افزار است.

اصلی ترین تحولات عصر دیجیتال در صنعت خودرو :

اصلی ترین تحولات عصر دیجیتال در صنعت خودرو را می توان در موارد زیر برشمرد :

-حرکت از سمت خودروهای غیر متصل به سمت خودروهای متصل؛ در این باره شایان ذکر است که کمپانی هایی همچون پورشه، تویوتا و جنرال موتورز آمریکا، مرکز تخصصی 5G راه اندازی کردند.

-شبکه سازی خودروسازان بزرگ با شرکت های فناوری. بدین معنا که به طور مثال شرکت های خودروساز داخلی به دنبال همکاری با اپراتور های ارتباطی و دانشگاه ها باشند.

-توسعه نرم افزار های حوزه خودرو.

-تغییر مدل کسب و کار از مالکیت به اجاره؛ امروزه با بالا رفتن هزینه ها، بسیاری از افراد به مالکیت خودرو علاقه ندارند و بیشتر به دنبال اجاره خودرو و یا درخواست خودروهای اینترنتی هستند. در این باره برخی از خودروساز های آلمانی بیان داشته اند که این روز ها اوبر (سرویس تاکسی های اینترنتی) به یکی از رقبای اصلی آن ها تبدیل شده است.

-حرکت خودروسازان از فروش خودرو و متعلقات آن به صورت فیزیکی، به ارائه خدمات دیجیتال برای مشتریان.

-ایجاد تجربه خودرو های شخصی سازی شده و رانندگی شخصی سازی شده برای مشتریان.

-استفاده از فناوری دیجیتال در تولید خودرو نظیر پرینت سه بعدی و انجام حمل و نقل داخل کارخانه با ربات های هوشمند و…

تحول دیجیتال صنعت خودرو ساپکو ایران خودرو زنجیره تامین (1)

 

چند نکته مهم در خصوص تحول دیجیتال در صنعت خودرو:

تحول دیجیتال بیش از آنکه تغییر فناورانه باشد باید یک تغییر فرهنگی-اجتماعی باشد.

-تحول دیجیتال به معنای جایگزینی ربات بجای اپراتور انسانی به هیچ وجه نیست.

-تحول دیجیتال را نباید فرصت بشماریم بلکه یک راه حل برای بقا است.

-تحول دیجیتال یک پروژه نیست و نقطه پایان ندارد بلکه مسیر تعالی است.

-در تحول دیحیتال به دنبال نتایج کوتاه مدت نباشید. بلکه در کوتاه مدت بلوغ های دیجیتال به دست می آیند.

-تحول دیجیتال فرآیندی بالا به پایین است؛ مدیران باید تصمیم به تغییرات داشته باشند و پای ریسک ها و هزینه های این مسیر بایستند.

در حاشیه رویداد تحول دیجیتال ساپکو و زنجیره تامین ساپکو فرصتی فراهم شد تا با مهندس طاهری مدیر پروژه SCF ساپکو مصاحبه اختصاصی داشته باشیم.

مهندس طاهری در مصاحبه ای اختصاصی با خودرونویس در خصوص تحول دیجیتال صنعت خودرو اظهار کرد: پیرو برنامه های وزارت صمت و بانک مرکزی در خصوص تامین مالی زنجیره ای، در شرکت ساپکو نیز برنامه هایی در این خصوص تدوین شد. طبق این برنامه ها با چند پلتفرم بانکی وارد مذاکره شدیم و با یکی از بانک ها به پیشرفت های خوب و قابل توجهی دست یافتیم و در ادامه مسیر، سایر بانک ها نیز با ما وارد همکاری خواهند شد.

در بحث زنجیره تامین، برنامه کلان ساپکو بر عدالت محوری است. وی افزود : سیستم بانکی فعلی به طور کامل نمی تواند نیاز های قطعه سازان را برآورده کند. به همین منظور ما به سمت SCF یا همان Supply chain finance خواهیم رفت که در این بستر برای تامین مالی زنجیره تامین بجای آنکه هر شرکتِ سازنده زنجیره تامین، به صورت منفرد وارد دریافت تسهیلات بشود، ما در زنجیره تامین این موضوع را پیگیری و پیش خواهیم برد.

در حال حاضر شرکت های زنجیره تامین به طور مثال ایران خودرو به عنوان شرکت اصلی و شرکت ساپکو که تامین کننده قطعه برای ایران خودرو است و سایر شرکت هایی که قرارداد با ساپکو دارند، هر کدام به صورت مجزا تسهیلاتی را از سیستم بانکی دریافت می کنند. اما در روش جدید هیچ یک از این شرکت ها به طور مستقیم وارد مراحل دریافت تسهیلات از سیستم بانکی نخواهند شد و شرکت پایلوت که در اینجا ساپکو است، تسهیلات را دریافت کرده و روند انتقال به سایر شرکت ها را صورت می دهد. در این برنامه، هزینه مالی شرکت ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که نتیجه آن کاهش چشمگیر قیمت نهایی محصولات خواهد بود. همچنین در این پروژه به طور قطع عدالت محوری رعایت خواهد شد و سرلوحه کار قرار می گیرد و انشاالله رضایت زنجیره تامین را خواهیم داشت.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟