اخبار خودرو ایران
آغاز همکاری رسمی ایران خودرو با صنایع دفاع

امضای قرارداد تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل بین تام و صاشیراز

شنبه - ۷ آبان ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
سامانه تله ماتیک خودروهای متصل Connected cars تام ایران خودرو صاشیراز (1)

مدتی بود که شرکت تام که یکی از زیرمجموعه های دانش بنیان ایران خودرو و بازوی تکنولوژیکی این شرکت محسوب می شودف خبر از طراحی سامانه تله ماتیک خودروهای متصل (کانکتد کارز Connected Cars) داده بود. پس از به پایان رسیدن مراحل طراحی سخت افزاری، شرکت تام ایران خودرو قرارداد تولید این سامانه خودروهای متصل را با شرکت صنایع الکترونیک شیراز (صاشیراز) وابسته به صنایع دفاع امضا کرد.

به گزارش خودرونویس، تام یکی از شرکت های مهم از عرصه دانش بنیان در گروه صنعتی ایران خودرو بوده که در دهه 1370 در جهت افزایش ظرفیت تولید، بروزرسانی خطوط تولید و افزایش کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو تاسیس شد. تولید و طراحی سامانه تله ماتیک خودروهای متصل توسط شرکت صاشیراژ و تام ایران خودرو، یک دستاورد ملی در این صنعت محسوب می شود و مستقیم ایران خودرو را به بازارهای صادراتی متصل می کند. چراکه محصولات ایران خودرو را رقابتی تر کرده در تراز خودروهای روز مطرح در بازار جهانی قرار می دهد.

ایران-خودرو

شرکت تام به خوبی از کم کاری طی سال های گذشته در زمینه توسعه پلتفرم های برق و الکترونیک خودرو آگاه بوده و در سال گذشته و امسال حضور جدی در طراحی و بومی سازی قطعات برق و الکترونیک خودرو داشت. یکی از اقدامات صورت گرفته توسعه TCU سامانه تله ماتیک خودروهای متصل بوده که تماما در شرکت تام ایران خودرو صورت گرفته که تولید آن در شرکت صاشیراز موجب کاهش ارزبری 50 درصدی می شود. لازم به ذکر است که طراحی این قطعه در شرکت تام ایران خودرو صورت گرفته و نرم افزار آن با همکاری دانشجویان دانشگاه شریف طراحی شده است. تولید این قطعه نیز در شرکت صنایع الکترونیک شیراز موسوم به صاشیراز که از شرکت های وابسته به صنایع دفاع بوده صورت می گیرد.

سامانه تله ماتیک خودروهای متصل Connected cars تام ایران خودرو صاشیراز (1)

ماژول کانکتد کار یا خودروی متصل قابلیت های بسیار زیاد و کاربردی را به خودرو اضافه می کند. از جمله قابلیت های آن می توان به ارتباط خودرو با خودرو برای اخطار تصادف، هشدار نقاط کور، وای فای داخل خودرو، ارتباط با شبکه های اجتماعی، کنترل موقعیت خودرو، مانیتور سرعت، ردیابی و کنترل خودرو سرقتی، تماس اضطراری با پلیس، تماس اضطراری هنگام حادثه، شرایط بحرانی و اورژانسی و ارتباط با مرکز خدمات و تعمیرگاه اشاره کرد.

سامانه تله ماتیک خودروهای متصل Connected cars تام ایران خودرو صاشیراز (1)

کیوان وزیری مدیرعامل شرکت تام اظهار کرد که زیرساخت این ماژول تله ماتیک خودروی متصل شبکه 4G بوده و طراحی بورد آن کاملا در ایران صورت گرفته است. وی تاکید هست که نگاه تام به دستور مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو روی محصولات این شرکت نگاه صادراتی بوده و قصد اخذ e mark یا استاندارد اروپا را برای این محصول داریم. کیوان وزیری اظهار کرد که ساخت و تامین ماژول سامانه تله ماتیک خودروی متصل توسط شرکت صاشیراز انجام شده که قرارداد این همکاری بین شرکت تام و صاشیراز امروز منعقد شد. در فاز اول قرار است که تعداد 20 هزار ماژول برای نصب روی خودرو کراس اوور ری را تولید شود.

سامانه تله ماتیک خودروهای متصل Connected cars تام ایران خودرو صاشیراز (1)

علیرضا عابدی مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک شیراز در حاشیه امضای قرارداد تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل با تام اظهار کرد که با اتکا به قابلیتهای تکنولوژیهای دفاعی، زیرساخت ها و شبکه همکار و براساس راهبرد وزارت دفاع، برنامه جدی و رو به توسعه ای برای ایفای نقش در توسعه تولید ملی و رونق اقتصادی کشور دارد. این نقش با توجه به پررنگ تر شدن تجهیزات الکترونیک و نرم افزار پایه در محصولات و صنایع گوناگون بیش از پیش اهمیت می یابد.

وی در ادامه بیان کرد که صنعت خودرو از صنایع مادر و زیربنایی و استراتژیک کشور هست ازاین رو وظیفه داریم که در برنامه های تعیین شده با هدف ارتقا کیفیت وقابلیت،بومی سازی و عبور از تحریمها در این صنعت مهم مشارکت داشته باشیم. در گام اول تلاش شد طی جلسات مستمر با خودروسازان، ادبیات و گلوگاه های این حوزه شناسایی و تبیین گردد. البته این مشارکت از جنس هم افزایی است نه رقابت با سایر تامین کنندگان. در واقع وزارت دفاع  هر جا که احساس نیاز از لحاظ قابلیت فنی یا دانشی  وجود داشته باشد حضور می یابد. با همین هدف تا کنون تعداد زیادی قطعات پیشرفته و مورد نیاز خودرو در مجموعه صنایع الکترونیک وزارت دفاع ساخته شده که بخشی از آن مربوط به صنایع الکترونیک شیراز است.

 

عابدی در توضیح سامانه تله ماتیک گفت: این سامانه شامل مجموعه ای از سخت افزارهای مربوط به خودروهای متصل (TCU) است که قابلیت های بسیار خوبی در حوزه اینترنت سیار؛ تماس اضطراری ؛ اعلان وقوع تصادف و ارایه خدمات شهر هوشمند را ایجاد می کند.

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن اشاره به جایگاه خاص شرکت تام در بین زیرمجموعه های ایران خودرو این شرکت را بازوی تکنوسنتر ایران خودرو دانست و اظهار کرد که تام موجب کارآفرینی موثر و پایدار شده است. خطیبی به اهمیت همکاری با شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو اشاره داشت و بیان کرد که شرکت تام دو نقش محوری در ایران خودرو ایفا می کند که یکی ایفای نقش به عنوان یک شرکت دانش بنیان قوی در عرصه اقتصادی و صنعتی بوده و نقش دیگر در بکارگیری دیگر مجموعه های دانش بنیان در ایران خودروست. به عبارت دیگر شرکت تام به نوعی پل ارتباطی گروه صنعتی ایران خودرو با شرکت های دانش بنیان محسوب می شود و این خودروساز بزرگ را به شرکت های دانش بنیان و مجموعه های دانشگاهی متصل می کند.

سامانه تله ماتیک خودروهای متصل Connected cars تام ایران خودرو صاشیراز (1)

خطیبی اظهار کرد که خروجی اقدام تام برای ایران خودرو در سال جاری و سال آینده بسیار مهم است. چراکه توسعه پلتفرم برق و الکترونیک خودرو در داخل کشور باعث می شود که نقشه برق و الکترونیک در اختیار ایران خودرو باشد و در واقع ایران خودرو را صاحب نقشه کرده و یک گام مهم برای خودروساز واقعی شدن برداشته ایم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اشاره کرد که این اقدام تام موجب افزایش کیفیت و کارایی محصولات ایران خودرو شده و قرار است که ماژول سامانه تله ماتیک خودروهای متصل ابتدا روی کراس اوور ری را نصب شود. سپس قرار است که این ماژول روی خودرو تارا هم نصب شده و شرکت تام قصد توسعه این ماژول برای محصولات مختلفی از گروه صنعتی ایران خودرو از جمله هاچبک TF21 را هم دارد. نتیجه چنین اقدامی افزایش رضایت مشتریان از محصولات گروه صنعتی ایران خودروست.

سامانه تله ماتیک خودروهای متصل Connected cars تام ایران خودرو صاشیراز (1)

کیانوش پورمجیب قائم مقام تولید و توسعه محصول ایران خودرو هم به رویکردهای اصلی صنعت خودروسازی جهان اشاره داشت. وی اظهار کرد که صنعت خودروسازی جهان امروزه به سمت تولید خودروهای هیبرید، برقی، خودران و خودروهای متصل حرکت کرده که گروه صنعتی ایران خودرو تا به امروز در زمینه تولید خودروهای هیبرید، برقی و خودروهای متصل اقدامات زیادی انجام داده و به زودی روی موضوع توسعه سیستم های خودران نیز سرمایه گذاری خواهد کرد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟