نگهداری خودرو

نحوه تعمیر سوئیچ خودرو

دوشنبه - ۴ دی ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

با استفاده از سوییچ موتور خودرو روشن یا خاموش می شود. سوئیچ خودرو یکی از قطعات مهم و اساسی در سیستم برقی خودرو است که برای کنترل شدن جریان برق در سیستم‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود.

با استفاده از سوییچ موتور خودرو روشن یا خاموش می شود. سوئیچ خودرو یکی از قطعات مهم و اساسی در سیستم برقی خودرو است که برای کنترل شدن جریان برق در سیستم‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود.

به گزارش خودرونویس، سوییچ خودرو از دو بخش تشکیل شده است. سوییچ دارای دو بخش مکانیکی و الکترونیکی است. قسمت مکانیکی آن بخشی استوانه ‌ای است که کلید در آن قرار می‌ گیرد. درون این استوانه یک ‌سری پین وجود دارد که وقتی کلید را درون آن قرار می ‌دهید، شیارهای روی تیغه کلید آنها را به داخل جایگاهشان فشار می ‌دهند و وقتی پین‌ ها در جای خود قرار گرفتند کلید می‌ تواند ماشین را روشن کند.

اما قسمت الکترونیکی آن مدارهایی است که با چرخاندن کلید این دو قسمت به هم متصل شده و خودرو روشن می شود و جریان در آن برقرار می شود.

یکی از رایج ترین ایرادات هر خودرو روشن نشدن ماشین است به همین دلیل شناخت علائم خرابی سوئیچ بسیار مهم است.

علائم خرابی سوئیچ خودرو

برخی از علائم خرابی سوئیچ خودرو عبارت‌اند از:

روشن نشدن خودرو

روشن شدن خودرو در دو مرحله انجام می شود و در ابتدا باید سوئیچ بر روی وضعیت روشن و در مرحله دوم استارت خواهد خورد. در این مرحله سوئیچ موظف است تا سیگنالی را به موتور استارتر بفرستد تا آن بچرخد. در صورتی که سوئیچ مشکلی داشته باشد خودرو روشن نخواهد شد.

فرمان گیر می کند

یکی از علائم خرابی سوییچ این است که به عبارتی فرمان قفل می شود. در سوئیچ خودرو یک قفل مکانیکی برای فرمان تعبیه شده است. اگر فرمان گیر می ‌کند، سیلندر سوئیچ را بررسی کنید؛ شاید مشکل از آن باشد.

ماشین در حین رانندگی متوقف می‌شود

اگر اتصالات سوئیچ خودرو معیوب باشد، ممکن است ناگهان روی موقعیت خاموش قرار بگیرد. به این ترتیب ماشین درحین رانندگی ناگهان خاموش می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، به داشبورد نگاه کنید. اگر همه چراغ‌های داشبورد خاموش شده و موتور از کار افتاده است، می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی سوئیچ خودرو باشد.

چشمک زدن چراغ داشبورد و سایر لوازم الکترونیکی

اگر هنگام استفاده از خودرو متوجه چشمک زدن چراغ پشت آمپر یا همان چراغ داشبورد شدید، یعنی سوئیچ خراب است. دلیل این نوع خرابی می تواند به خاطر خوردگی یا ساییدگی صفحه اتصال سوئیچ باشد. در این صورت شما باید این قطعه را تعویض کنید زیرا تعمیر نمی شود. اما بد نیست بدانید که نیازی به تعویض کل سیستم سوئیچ نیست.

کلید در جای خود نمی چرخد

این مشکل در کلید هایی که طراحی استوانه ‌ای روی تیغه دارند رایج ‌تر است. با گذشت زمان، شیارها و دندانه ‌های روی سوئیچ گرد و صاف می ‌شوند. این باعث می‌ شود کلید نتواند سوئیچ را به موقعیت مناسب هدایت کند در نتیجه سوییچ روشن نمی شود.

اگر سوییچ خودرو دچار خرابی شد چه کنیم؟

اگر سوییچ خودرو نیازمند تعمیر باشد باید چه اقداماتی انجام دهیم.

استفاده از سیم‌های خودرو: این راهکار برای خودروهای قدیمی موثر است و در خودروهای امروزی راهکاری مناسب نیست. اما باید توجه داشت که می‌توان پوشش پلاستیکی میل فرمان را برداشت، حال می‌توانید محل اتصال سیم کشی فرمان را پیدا کرد. پس از آن محل اتصال باتری و استارت باید پیدا و مشخص شود. با متصل کردن سیم روشن و خاموش سوئیچ به باتری و با مشاهده روشن شدن چراغ‌ها و اجزای الکتریکی خودرو، سیم استارت را حدود نیم اینچ لخت کرده و به سیم باتری متصل نمایید. با انجام این فرایند ماشین روشن می‌شود و به تعمیرگاه می‌رسد.

استفاده از پیچ گوشتی: برای روشن کردن با این روش باید مراقب بود که محل جای سوییچ خراب نشود. در این صورت امکان روشن شدن ماشین سخت می‌شود. یک وسیله باریک را باید داخل مغزی سوییچ کنید و نگه‌دارید سپس با استفاده از پیچ گوشتی آن را درون سوراخ کلید قرار دهید و بچرخانید. در این صورت ماشین روشن می‌شود.

روش های پیشگیری از خراب شدن سوئیچ کدامند؟

یکی از مهمترین موارد برای پیشگیری و جلوگیری از خراب شدن سوئیچ، استفاده درست از آن است. شما باید کلید را به درستی درون سوئیچ قرار داده و با آرامی و دقت آن را بچرخانید. اعمال زور و فشار می تواند باعث خرابی سوئیچ، شیارهای درونی یا شکستن کلید شود.

 در صورت خراب شدن سوئیچ چه باید کرد؟

بهترین راه برای برطرف کردن مشکل خرابی سوئیچ، مراجعه به تعمیرگاه معتبر و مجاز و کمک گرفتن از کارشناسان و متخصصان در این زمینه است. البته اگر مشکل آنچنان جدی نباشد می توانید خودتان نیز آن را رفع کنید. برای مثال اگر کلید یا شیارهای درونی سوئیچ کثیف شده باشند با تمیز کردن احتمال دارد بتوانید مشکل را برطرف نمایید.

نحوه نگهداری مناسب سوئیچ خودرو

یکی از مواردی که در راه های مهم مراقبت از سوئیچ خودرو باید به آن پرداخته شود، نحوه نگهداری از آن است سوئیچ خودرو شما از هر نوعی که باشد باید نحوه صحیح نگهداری از آن را یاد بگیرید. یکی از مخرب ترین اقدامات برای کلید خودروها این است که این کلید را در کنار دیگر کلیدهای از جمله کلید منزل و … نگه دارید در واقع تمامی آن ها به یک حلقه وصل شده باشد.

این نوع اتصال سبب خواهد شد که کلیدها در تماس با همدیگر دچار سایش شوند و به تدریج کارایی خود را از دست می دهند. سوئیچ های خودرو به دلیل این که نسبت به کلیدهای معمولی بلندتر هستند دسته پلاستیکی آن ها در تماس با کلیدها قرار می گیرد لذا سایش آن ها را در پی دارد. به همین منظور بهترین راهکار جدا کردن سوئیچ خودرو از دیگر کلیدها است.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟