فروش روغن موتور با چندین برابر نرخ مصوب

سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
روغن موتور

طی چند ماه اخیر روند افزایش قیمت‌ها به روغن موتور رسیده اکثر شرکت های تولیدکننده روغن موتور، دولتی هستند و تمام مواد اولیه خود را از شرکت ملی نفت تهیه می کنند و موظف به درج قیمت روی محصولات خود هستند در این بین تعدادی از شرکت های خصوصی که الزامی به درج قیمت بر روی محصولات خود ندارند آنها را بدون قیمت وارد بازار کرده اند.

به گزارش خودرونویس، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه شرکت‌های دولتی موظف به درج قیمت روی محصولات خود هستند، گفت: متأسفانه تعیین نرخهای دستوری در بازار باعث شده برخی تولیدکنندگان بخشی از محصولات را با قیمت مصوب و بخشی را بدون قیمت راهی بازار کنند.

علیرضا نیک آیین در رابطه با قیمت روغن موتور در بازار، اظهار داشت متاسفانه تعیین قیمت های دستوری در بازار باعث شده تا برخی از تولیدکنندگان بخشی از محصولات خود را با قیمت مصوب و بخشی از محصولات را بدون قیمت راهی بازار کنند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه البته شرکت‌های دولتی موظف به درج قیمت بر روی محصولات خود هستند، افزود: تعدادی از شرکت های خصوصی که الزامی به درج  قیمت بر روی محصولات خود ندارند آنها را بدون قیمت وارد بازار کرده و با چندین برابر قیمت به فروش می رساند.

وی اضافه کرد: در این شرایط مصرف کننده وضعیت بلاتکلیفی دارد و نمی‌تواند روغن را با قیمت مصوب در بازار خریداری کند حتی در برخی از شرایط مصرف کننده مجبور است قیمت روغنی که دولت تعیین کرده را با چندین برابر قیمت از بازار خریداری کند.

نیک آیین با تاکید بر اینکه قیمت‌های دستوری بلای جان برخی از بخش‌ها از جمله تولیدکنندگان روغن موتور شده است، گفت: جالب اینجاست برخی از شرکت های پتروشیمی ها روغن های پایه را به جای عرضه به تولیدکنندگان روغن موتور صادر کرده و همین موضوع عامل شده تا آنها نتوانند مواد اولیه لازم را با قیمت مناسب خریداری و در نهایت هم قیمت تمام شده کالا برای آنها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

 

قیمت روغن موتور در بازار

گران شدن قیمت روغن پایه برای تولید، روغن موتور و روغن‌های صنعتی را گران کرد. قیمت روغن موتور در بازار به‌طور متوسط ۳۰ درصد گران شده است. شرکت‌های داخلی فروش روغن‌های صنعتی را هم متوقف کرده‌اند تا بر اساس نرخ ارز قیمت‌های جدید را اعلام کنند. از آنجا که شرکت‌های دولتی می‌توانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند، افزایش قیمت آنها کمتر بود است؛ اما شرکت‌های خصوصی افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند.

 

ایجاد ارزش افزوده بیشتر با صادرات روغن موتور

چندی پیش سرپرست دفتر برنامه ریزی، تامین و توزیع ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان روغن موتور باید از طریق بورس کالا اقدام به خرید روغن پایه کنند، گفته بود هم اکنون نوسانات ارزی زمینه صادرات روغن موتور را فراهم کرده است.

وی همچنین گفت: همین مساله سبب شده تولیدکنندگان روغن پایه بیشتر میل به صادرات داشته باشند بخش پایین دستی هم قصد دارد با تولید محصول نهایی منافعی را نصیب خود کند تا ضمن تامین نیاز داخل، صادرات نیز داشته باشند.

کارگر افزود: رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم صادرات مواد خام است چرا که با تحقق این مهم مواد خام مزبور در صنایع پایین دستی استفاده خواهد شد تا ضمن تامین نیاز داخل ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور شود.

وی با عنوان این مطلب که ستاد تنظیم بازار خواستار شده تا محصولات در بورس عرضه شود، اظهارداشت: اگر سران قوا طبق ابلاغیه ای به ستاد تنظیم بازار اختیار دهد تا ستاد مزبور بتواند بر صادرات به صورت اقتصادی عوارض وضع کند می توان بلافاصله پس از صدور ابلاغیه مدنظر با وضع عوارض بر صادرات ضمن تامین نیاز داخل میل به صادرات صنایع بالادستی را کاهش داد، صنایع پایین دستی نیز از مواد اولیه بیشتر بهره گیری می کنند و صادرات را در دستور کار خود قرار می دهند.

سرپرست دفتر برنامه ریزی، تامین و توزیع ستاد تنظیم بازار ادامه داد: هم اکنون مکاتباتی در حال انجام است که تولیدکنندگان باید محصول خود را در بورس عرضه کنند در غیر این صورت دولت با تولیدکنندگان بالادستی برخورد خواهد کرد.

 

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟